لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۲

روز بیست‌ویکم جنگ؛ اسرائیل: تونل‌های گسترده حماس عملیات زمینی را طولانی و دشوار می‌کند


بخشی از تونل‌های حماس که توسط ارتش اسرائیل کشف شده است
بخشی از تونل‌های حماس که توسط ارتش اسرائیل کشف شده است

وزیر دفاع اسرائیل روز جمعه پنجم آبان گفت انتظار می‌رود عملیات زمینی در نوار غزه به زودی آغاز شود که طولانی و دشوار خواهد بود، و هدف این است که تونل‌های گسترده مورد استفاده حاکمان حماس در این باریکه نابود شوند.

یوآو گالانت این اظهارات را در جمع گروه کوچکی از خبرنگاران و پس از عملیات محدود زمینی این کشور در نوار غزه با پشتیبانی نیروی هوایی و پهپادهای این کشور بیان کرد.

او بدون اشاره به جزئیات گفت: عملیات زمینی به استعداد نیروهای زیادی انجام خواهد شد که با حملات هوایی پشتیبانی می‌شوند و «زمان طولانی به درازا خواهد کشید».

وزیر دفاع اسرائیل تصریح کرد: در ادامه، مرحله سوم شروع می‌شود که درگیری محدودتری خواهد بود و اسرائیل «حلقه‌های مقاومت» را نابود خواهد کرد.

انتشار فهرست کامل بیش از «هفت هزار کشته» در نوار غزه

اداره بهداشت نوارغزه که تحت کنترل حماس است روز جمعه فهرست کامل بیش از «هفت هزار و ۳۰۰ نفر کشته شده در حملات اسرائیل در طول سه هفته گذشته، شامل اسم و مشخصات کارت شناسایی آ‌ن‌ها، را منتشر کرد.

این اداره روز پنجشنبه اعلام کرد حدود ۱۸ هزار و ۵۰۰ نفر در این حملات مجروح شده و تخمین می‌زند که هزار و ۶۰۰ نفر زیر آوار دفن شده‌اند.

تلفات حملات اسرائیل در سه هفته اخیر بسیار بیشتر از مجموع تلفات در سه جنگ گذشته بین اسرائیل و حماس است که حدود چهار هزار نفر تخمین زده می‌شود. پیش‌بینی می‌شود که در صورت تهاجم زمینی اسرائیل به نوار غزه و جنگ در مناطق شهری متراکم، تعداد تلفات دو طرف به شدت افزایش یابد.

اسرائیل: گروه حماس بیمارستان‌ها را سپر تروریست‌ها کرده است

سخنگوی ارتش اسرائیل می‌گوید حماس بیمارستان‌های غزه را تبدیل به مرکز عملیات و فرماندهی خود و مخفی‌گاه تروریست‌ها و رهبران این گروه کرده است.

دانیل هگاری روز جمعه در یک نشست خبری با نشان دادن تصاویر، نمودارها و انتشار فایل‌های صوتی ضبط‌شده به خبرنگاران گفت همه این‌ها نشان می‌دهد که حماس چطور از بیمارستان‌ها، خصوصا بیمارستان مرکزی «الشفاء» در نوار غزه، برای مخفی کردن پست‌های فرماندهی استفاده می‌کند و بیمارستان‌ها به نقاط ورودی شبکه‌ تونل‌های فرماندهی و عملیات جنگی تروریست‌ها در زیر خاک غزه تبدیل شده است.

او گفت تروریست‌های حماس در داخل بیمارستان‌ها و تونل‌های حفاری شده در زیر آن‌ها فعالیت می‌کنند.

عزت رشیق از اعضای سیاسی حماس با انتشار پیامی در شبکه تلگرام اظهارات آقای هگاری را «بی‌اساس» خواند و آن را «بهانه‌ای برای قتل‌عام مردم غزه» عنوان کرد.

وزیر دفاع اسرائیل روز جمعه گفته بود انتظار می‌رود عملیات زمینی در نوار غزه به زودی آغاز شود و هدف این است که تونل‌های گسترده مورد استفاده حاکمان حماس در این باریکه نابود شوند.

کشته شدن «۵۳ تن» از کارکنان آژانس سازمان ملل برای پناهندگان فلسطینی

آژانس سازمان ملل برای پناهندگان فلسطینی روز جمعه اعلام کرد از زمان حمله ۱۵ مهر حماس به خاک اسرائیل، ۵۳ تن از کارکنان آن در غزه کشته شده‌اند.

این آژانس در پیامی در شبکه ایکس (توئیتر سابق) نوشت: این افراد زندگی خود را وقف اجتماع‌شان کرده بودند.

بر اساس این پیام، «یکی از همکاران آن هنگام خرید نان جان خود را از دست داد که از او شش فرزند برجا مانده است».

آژانس سازمان ملل برای پناهندگان فلسطینی در پایان گفته است: «ما بیش از حد غمگین هستیم، زیرا این رنج توصیف‌ناپذیر همچنان ادامه دارد».

ادامه تنش‌ها بر سر ورود سوخت به غزه

اداره بهداشت نوار غزه، سازمان ملل و سایر نهادهای بین‌المللی در روزهای اخیر هشدار داده‌اند که به‌دلیل کمبود سوخت کار ژنراتورهای اضطراری محدود شده و ادامه کار تجهیزات پزشکی حساس نظیر دستگاه‌های تنفس مصنوعی و نگهداری نوزدان نابالغ به خطر افتاده است.

از جمعه گذشته مقدار محدودی کمک‌های بشردوستانه از جمله غذا و دارو از طریق گذرگاه رفح در رمز مصر وارد نوار غزه شده است.

اسرائیل با این استدلال که سوخت ارسالی به غزه را حماس مصادره خواهد کرد از انتقال سوخت جلوگیری کرده است.

لین هیستینگز، هماهنگ‌کننده فعالیت‌های سازمان ملل در مناطق فلسطینی، در واکنش به سخنان وزیر دفاع اسرائیل که روز جمعه بار دیگر بر ممنوعیت ورود سوخت به نوار غزه تاکید کرد گفت: «ما چند دهه است که در هماهنگی با دولت اسرائیل سوخت به نوار غزه منتقل کرده‌ایم. ما به خوبی می‌دانیم که سوخت موضوع بسیار حساسی است و در همکاری با اسرائیل تضمین کرده‌ایم تمام سوختی که به نوار غزه منتقل می‌شود به شکل مطمئنی فقط برای فعالیت‌های ما مصرف شود.»

سازمان ملل می‌گوید مجبور شده است مصرف سوخت برای مصارف اصلی نظیر تجهیزات پزشکی، نانوایی‌ها و مراکز تصفیه آب را جیره‌بندی کند و فقط برای چند روز دیگر سوخت دارد.

فیلیپه لازارینی، رئیس آژانس سازمان ملل برای پناهندگان فلسطینی، در یک نشست خبری گفت: «محاصره کامل نوار غزه به معنای استفاده از نیازهای اساسی مردم مثل غذا، آب و سوخت برای مجازات دسته‌جمعی بیش از دو میلیون جمعیت نوار غزه است که اکثر آن‌ها کودک و زن هستند.»

عبور بیش از ۸۰ کامیون از گذرگاه رفح

در هفت روز گذشته اسرائیل اجازه داده است که بیش از ۸۰ کامیون حامل کمک‌های بشردوستانه از رفح، تنها گذرگاه در مرز با نوار غزه که در کنترل این کشور نیست، عبور کند.

اما نهادهای بشردوستانه و امدادرسان این میزان کمک را «قطره‌ای در دریا» توصیف کرده‌اند. به گفته سازمان ملل، قبل از شروع جنگ هر روز به‌طور متوسط بیش از ۵۰۰ کامیون کالا وارد نوار غزه می‌شد.

ارتش اسرائیل روز جمعه خبر داد که علاوه بر حملات هوایی و گلوله‌باران چندین منطقه در حومه شهر غزه، سربازان و تانک‌های این کشور در یک حمله زمینی ده‌ها محل استقرار پیکارجویان حماس را مورد حمله قرار داده و بدون تلفات از منطقه خارج شده‌اند.

همزمان خطر وقوع درگیری نظامی و جنگ در سایر نقاط افزایش یافته است.

اصابت یک پهپاد به یک ساختمان در «طابا» مصر

خبرگزاری دولتی مصر از قول نیروهای مسلح این کشور گزارش داد که در شهر بندری طابا، واقع در حاشیه دریای سرخ و نزديک مرز با اسرائیل، بر اثر اصابت یک پهپاد به یک ساختمان شش نفر مجروح شده‌اند.

به گزارش این خبرگزاری، «یک شی مرموز» نیز در نزدیکی یک نیروگاه برق در شهر نویبع به زمین اصابت کرده است. این شهر بندری نیز در صحرای سینا و در حاشیه دریای سرخ قرار دارد.

سخنگوی ارتش اسرائیل گفت این کشور «یک تهدید هوایی در منطقه دریای سرخ» را شناسایی کرده که ممکن است عامل حادثه در شهر طابا باشد.

او افزود اسرائیل، آمریکا و مصر دفاع ضد‌هوایی خود در این منطقه را تقويت کرده‌اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های بین‌المللی/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG