لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۷

اسرائیل هیاتی را برای مذاکره با حماس درباره آتش‌بس اعزام می‌کند


پس از انتشار گزارشی از پاسخ تازه حماس به پیشنهاد آتش‌بس در غزه، خبرگزاری رویترز گزارش داد بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل تصمیم گرفته‌است هیاتی را برای از سرگیری مذاکرات متوقف شده درباره تبادل گروگان‌ها با حماس اعزام کند.

نخست وزیر اسرائیل روز پنجشنبه ۱۴ تیرماه در گفت‌وگو با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا درباره این تصمیم به او گزارش داد.

دفتر نخست‌وزیری اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد که جو بایدن از تصمیم نتانیاهو برای ازسرگیری مذاکرات تیم مذاکره‌کننده اسرائیل با میانجیگران قطری، آمریکایی و مصری برای دستیابی به یک توافق استقبال کرده‌است.

در این بیانیه آمده است که آقای نتانیاهو در این گفت‌وگو بار دیگر با تکرار موضع خود اعلام کرد که اسرائیل تنها زمانی به جنگ در غزه پایان خواهد داد که به تمام اهدافش برسد.

یک منبع در تیم مذاکره‌کننده اسرائیل به خبرگزاری رویترز گفت: «پس از ارائه پیشنهاد اصلاح شده از سوی حماس در مورد شرایط توافق، شانس واقعی برای دستیابی به توافق وجود دارد.»

این منبع که نخواست نامش فاش شود پیشنهاد ارائه شده توسط حماس را یک «پیشترفت بسیار مهم» قلمداد کرد.

این مقام اسرائیلی با این حال، هشدار داد که خطر نابودی این معامله به دلیل «ملاحظات سیاسی»‌وجود دارد.

برخی از شرکای راست افراطی در ائتلاف حاکم نتانیاهو نشان‌ داده‌اند که در صورت پایان جنگ قبل از «نابودی حماس»، ممکن است دولت را ترک کنند. خروج آنها از ائتلاف احتمالاً به نخست وزیری نتانیاهو پایان می‌دهد.

پاسخ اسرائیل به پیشنهاد حماس که از طریق میانجی‌ها به دولت نتانیاهو ارائه شد، در تضاد با نمونه‌های گذشته است که در طول جنگ نه ماهه اسرائیل در غزه اعلام می‌شد.

پیشتر اسرائیل بارها اعلام کرده‌بود که شرایط حماس قابل قبول نیست.

به گفته یک مقام اسرائیلی رئیس سازمان اطلاعات وعملیات ویژه اسرائیل، موساد هیئت اسرائیلی را برای مذاکرات رهبری خواهد کرد.

جو بایدن ۱۱ خردادماه گذشته، با ارائه طرح سه‌مرحله‌ای پیشنهاد شده از سوی اسرائیل به گروه افراطی حماس برای آزادی گروگان‌ها در ازای آتش‌بس در غزه، گفت این طرح می‌تواند به حدود هشت ماه جنگ در این باریکه پایان دهد.

XS
SM
MD
LG