لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۲

اسرائیل در پاسخ به حملات شبه‌نظامی‌ها، غزه، یمن و لبنان را بمباران کرد


جنگنده‌های اسرائیلی
جنگنده‌های اسرائیلی

ارتش اسرائیل در پاسخ به حملات گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران، به سرعت غزه، لبنان و یمن را بمباران کرد.

با وجود تأکید وزیر خارجه آمریکا بر اینکه توافق برای پایان دادن به بیش از نه ماه جنگ ویرانگر بین اسرائیل و گروه افراطی حماس نزدیک است، ارتش اسرائیل اعلام کرد موشکی از یمن به سوی خاک اسرائیل شلیک شده بود که نیروهای اسرائیلی آن را رهگیری کرده‌اند. حماس از گروه‌هایی است که در فهرست تروریستی آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد.

اسرائیل همچنان به حملات خود در مناطق فلسطینی‌نشین ادامه داده است.

از روز شنبه تاکنون ده‌ها نفر در نوار غزه کشته شده‌اند، به‌ویژه در حملات به خانه‌ها در مناطق نُصَیرات و بُرَیج و در بین آوارگان نزدیک خان یونس.

ساکنان این منطقه گفتند که یک عملیات بزرگ در منطقه رفح در جنوب نوار غزه در جریان است و از شلیک توپخانه سنگین و درگیری‌های متعدد خبر دادند.

این حملات مرگبار در غزه چند ساعت پس از آن صورت گرفت که حزب‌الله و حماس اعلام کردند از جنوب لبنان به مواضع اسرائیل شلیک کرده‌اند، در حالی که شورشیان حوثی یمن وعده دادند به حملات هوایی اسرائیل به بندر کلیدی حدیده پاسخ دهند.

وزیر دفاع اسرائیل، یوآو گالانت، گفت: «آتش ناشی از حملات به بندر حدیده تحت کنترل شورشیان در سراسر خاورمیانه دیده می‌شود و اهمیت آن واضح است.»

گالانت هشدار داد که در صورت جسارت حمله به اسرائیل توسط حوثی‌ها، عملیات‌های بیشتری انجام خواهد شد. این هشدار پس از حمله پهپادی شورشیان که روز جمعه یک نفر را در تل‌آویو کشت، صادر شد.

بمباران حدیده از سوی اسرائیل پس از آن صورت گرفت که صبح روز جمعه یک حمله پهپادی به مرکز تل‌آویو باعث کشته شدن یک نفر و زخمی شدن دست‌کم ۱۰ تن دیگر شد. گروه حوثی‌ها مسئولیت این حمله را برعهده گرفته بود.

به گزارش رسانه‌های حوثی، در حمله تلافی‌جویانه اسرائیل به حدیده، سه نفر کشته و ۸۷ نفر زخمی شدند.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، ضمن محکوم کردن حملات اسرائیل به بندر حدیده نسبت به «خطر تشدید تنش و گسترش آتش جنگ در منطقه‌ در نتیجه» آنچه «ماجراجویی‌های خطرناک» اسرائیل نامید، هشدار داد.

آقای کنعانی همچنین گفت که جمهوری اسلامی، دولت اسرائیل و حامیان آن ازجمله دولت آمریکا را «مسئول مستقیم پیامدهای خطرناک و غیرقابل پیش‌بینی» تداوم جنگ در غزه و نیز «حملات ماجراجویانه به یمن» می‌داند.

سفر نتانیاهو به واشینگتن

سه گروه شبه‌نظامی یادشده که مورد حمایت ایران هستند، قول داده‌اند تا زمانی که آتش‌بس به خشونت‌ها در غزه پایان دهد، به حملات خود به اسرائیل ادامه می‌دهند. نوار غزه در ویرانی قرار دارد و اکثر ساکنان مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل قرار است روز چهارشنبه با قانون‌گذاران آمریکایی در واشینگتن دیدار کند، جایی که به نوشته خبرگزاری‌ها، تحت فشار قرار خواهد گرفت تا به آتش‌بس با حماس برسد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز جمعه گفت که آتش‌بس نزدیک است.

او گفت: «من معتقدم که ما در حال نزدیک شدن به توافقی هستیم که منجر به آتش‌بس شود، گروگان‌ها به خانه برگردند و ما را در مسیر بهتری برای تلاش برای صلح و ثبات پایدار قرار دهد.»

XS
SM
MD
LG