لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۰

محکومیت جهانی خشونت شهرک‌نشینان اسرائیلی در کرانه باختری؛ اتحادیه اروپا به‌دنبال تحریم است


گروهی از شهرک‌نشینان اسرائیلی روز پنجشنبه به ساکنان روستای «جیت» در کرانه باختری یورش بردند و ماشین‌ها را آتش زدند
گروهی از شهرک‌نشینان اسرائیلی روز پنجشنبه به ساکنان روستای «جیت» در کرانه باختری یورش بردند و ماشین‌ها را آتش زدند

خشونت شهرک‌نشینان اسرائیلی در کرانه باختری با واکنش‌های گسترده بین‌المللی از جمله رهبران اسرائیل روبرو شد. همزمان ارتش اسرائیل دستور تخلیه مجدد مناطقی در جنوب و مرکز غزه را که پیشتر به عنوان مناطق امن در نظر گرفته شده بود صادر کرد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز جمعه ۲۶ مرداد در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت که اتحادیه اروپا «حملات شهرک‌نشینان اسرائیلی را که با هدف ایجاد رعب و وحشت غیرنظامیان فلسطینی انجام شده است محکوم می‌کند».

او از دولت اسرائیل خواست که فورا جلوی این اقدامات «غیرقابل قبول» را بگیرد و افزود: «اتحادیه اروپا در حال بررسی این موضوع است تا تحریم‌هایی علیه مقامات اسرائیلی اعمال کند».

آلمان نیز روز جمعه حمله شهرک‌نشینان یهودی به روستایی در کرانه باختری را که منجر به کشته شدن یک فلسطینی شد، «غیرقابل قبول» خواند.

وزارت خارجه آلمان در شبکه ایکس نوشت: «ما خشونت شهرک‌نشینان افراطی را محکوم می‌کنیم» و از اسرائیل خواست که با متوقف کردن این خشونت‌ها از فلسطینیان در کرانه باختری محافظت کند.

فرانسه و بریتانیا نیز روز جمعه خشونت در کرانه باختری را محکوم کردند.

استفان سژورنه، وزیر خارجه فرانسه، و دیوید لمی، وزیر خارجه بریتانیا، که به منطقه سفر کرده‌اند، روز جمعه برای دیدار با مقامات دیپلماتیک در اسرائیل بودند و در کنفرانسی خبری حضور یافتند.

وزیر خارجه بریتانیا در این نشست با محکوم کردن حملات شهرک‌نشینان به فلسطینیان کرانه باختری گفت بنیامین نتانیاهو در دیدار با او وعده داده است که تحقیقاتی را در زمینه خشونت رخ‌داده آغاز کند.

گروهی از شهرک‌نشینان اسرائیلی که شمار آن‌ها بیش از ۱۰۰ نفر گزارش شده روز پنجشنبه ۲۵ مرداد با پوشاندن صورت‌های خود با ماسک به ساکنان روستای «جیت» در کرانه باختری یورش بردند و با پرتاب سنگ و کوکتل‌مولوتف دست‌کم چهار خانه و شش خودرو را به آتش کشیدند.

در جریان این حمله دست‌کم یک فلسطینی ۲۳ ساله کشته شد.

مقامات بلندپایه اسرائیل از جمله اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهور، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، یوآو گالانت، وزیر دفاع و هرتسی هالوی، فرمانده ارتش، به این یورش واکنش نشان دادند و آن را محکوم کردند.

وزیر دفاع و فرمانده ارتش عاملان این حمله را «آشوبگرانی» خواندند که نیروهای امنیتی را «از ماموریت اصلی خود که خنثی کردن تروریسم است» بازمی‌دارند.

هرچند ارتش اسرائیل گفته که در رابطه با این خشونت یک غیرنظامی اسرائیلی را دستگیر و تحقیقاتی را نیز در این زمینه آغاز کرده است، کارشناسان می‌گویند شهرک‌نشینانِ درگیر در خشونت‌ها هیچ‌گاه تحت تعقیب قرار نگرفته‌اند.

دستور تخلیه مناطقی در جنوب و مرکز غزه

همزمان با این تحولات، ارتش اسرائیل روز جمعه دستور تخلیه مجدد مناطقی در جنوب و مرکز غزه را صادر کرد که پیشتر به عنوان مناطق امن در نظر گرفته شده بود.

به گفته ارتش اسرائیل، حماس از این مناطق به عنوان پایگاهی برای شلیک خمپاره و موشک به سوی خاک این کشور استفاده می‌کند.

حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا گروهی تروریستی شناخته می‌شود.

در بیانیه ارتش تاکید شده که به منظور «کاهش آسیب به جمعیت غیرنظامی و فراهم شدن امکانی برای دور شدن آن‌ها از منطقه جنگی، بروشورهای هشداردهنده و پیامک به شمال خان‌یونس و در شرقِ دیرالبلح ارسال شده است».

خان‌یونس در جنوب نوار غزه و دیرالبلح که در مرکز غزه واقع است، مناطقی‌ هستند که ده‌ها هزار نفر از مردم مناطق جنگی غزه برای یافتن سرپناه به آنجا پناه برده‌اند.

ارتش اسرائیل پیشتر اعلام کرده بود در منطقه‌ای در خان‌یونس که از آن‌جا راکت‌هایی به سمت منطقه مسکونی کیسوفیم شلیک شده، سلاح‌هایی از جمله راکت‌های دوش‌پرتاب و مواد منفجره پیدا شده است.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، آسوشیتدپرس و گزارش‌های پیشین رادیو فردا/س.ب/ک.ر
XS
SM
MD
LG