لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۹

وزیر دفاع اسرائیل طرح فرانسه برای کاهش تنش با حزب‌الله لبنان را رد کرد


تلاش برای خاموش کردن آتش ناشی از حملات راکتی حزب‌الله در نزدیکی کریات شمونا، اسرائیل
تلاش برای خاموش کردن آتش ناشی از حملات راکتی حزب‌الله در نزدیکی کریات شمونا، اسرائیل

وزیر دفاع اسرائیل طرح اعلام شده از سوی رئیس‌جمهور فرانسه در خصوص تشکیل یک کمیسیون سه جانبه از اسرائیل، فرانسه و آمریکا برای کاهش تنش‌های مرزی میان اسرائیل و حزب‌الله را رد کرد.

ژنرال یوآو گالانت روز جمعه ۲۵ خرداد گفت در حالی که اسرائیل در حال مبارزه در «عادلانه‌ترین نبرد» و دفاع از مردم خود است، فرانسه «سیاست‌های خصمانه‌ای علیه اسرائیل» در پیش گرفت.

امانوئل مکرون پنج‌شنبه در حاشیه نشست سران هفت قدرت صنعتی در ایتالیا از «توافق» برای تشکیل یک کمیته سه جانبه آمریکایی، فرانسوی و اسرائیلی برای بررسی راه‌های کاهش تنش میان اسرائیل و گروه حزب‌الله خبر داده بود.

شبکه رسانه عمومی اسرائیل، کان، جمعه گفته بود مقامات اسرائیل از اقدام فرانسه «استقبال» کرده و مذاکرات در خصوص تشکیل کمیسیون سه جانبه به جریان افتاده است.

اما وزیر دفاع اسرائیل در نخستین اظهارنظر آشکار خود در مورد تشدید فعالیت میانجی‌گری فرانسه در این بحران مرزی گفت «اسرائیل طرفی از چارچوب سه جانبه پیشنهادی فرانسه نخواهد بود».

یوآو گالانت اظهار داشت فرانسه با «سیاست‌های خصمانه» اخیر علیه اسرائیل جنایات گروه افراطی حماس علیه کودکان، زنان و مردان اسرائیلی را «نادیده گرفته است».

ژنرال گالانت در پیامی در شبکه ایکس نیز نوشت جنایات حماس تنها به این دلیل انجام شده که این کودکان و زنان، یهودی هستند.

فرانسه به‌طور سنتی در لبنان نفوذ دارد.

سفیر فرانسه در تل‌آویو پنج‌شنبه در گفت‌وگو با شبکه کان گفته بود کشیده شدن درگیری‌های مرزی بین اسرائیل و حزب‌الله به جنگ اسرائیل در خاک لبنان، «یک خطا» و مسیری «پرعقوبت» خواهد بود.

حملات حزب‌الله علیه مناطق مرزی شمال اسرائیل جمعه برای سومین روز پیاپی در ابعادی گسترده‌تر و بازه‌های زمانی کوتاه‌تری در مقایسه با ۲۵۰ روز پیش از آن بود.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، حملات حزب‌الله به‌شماری از خانه‌های ساکنان تخلیه شده از شهر کریات شمونا در مرز شمالی آسیب وارد کرد و مزارع و اماکن عمومی بیشتری در آتش ناشی از اصابت راکت‌ها سوخت.

داوید ازولایی، رئیس شورای شهر مطولا نیز گفت در حملات راکتی حزب‌الله در بامداد جمعه دو باب خانه و یک اتوبوس که سرنشینی نداشت، سوخت و آتش‌سوزی منطقه را دربرگرفت.

به نوشته هاآرتص، اوری‌ئل بوسو، وزیر بهداشت اسرائیل، جمعه یک نشست اضطراری با مدیران بیمارستان‌های مناطق شمالی در خصوص آمادگی مراکز درمانی نظر به بحرانی شدن وضعیت برگزار کرده است.

شماری از سیاستمداران و شهرداران مناطق شمالی اسرائیل از دولت بنیامین نتانیاهو خواسته‌اند به واکنش‌های محدود به تحرکات حزب‌الله بسنده نکند و کار را به جنگ علیه آن گروه در خاک لبنان بکشاند.

حزب‌الله جمعه مسئولیت شلیک راکت به شمال منطقه گالیل، کریات شمونا و منطقه اسرائیلی «کفار سالد» را پذیرفت.

حزب‌الله بعد از کشته شدن ۴ تن از مقامات ارشد نظامی این گروه در گردهمایی آن‌ها در خانه یکی از فرماندهان در شهرک جویا در حمله هوایی سه‌شنبه شب اسرائیل، حدود ۳۰۰ راکت در بردهای مختلف به اسرائیل شلیک کرده است. حزب‌الله پنج‌شنبه در ابعادی بی‌سابقه به ۹ مقر نظامی اسرائیل نیز حمله کرد.

ارتش اسرائیل اعلام کرد حزب‌الله از بامداد چهارشنبه ۱۶ فروند پهپاد انتحاری به آسمان اسرائیل فرستاد که ۱۱ فروند رهگیری شد و بقیه نیز خسارت وارد کرد.

رسانه‌های لبنان و منطقه گزارش دادند در حمله هوایی اسرائیل به یک ساختمان سه طبقه در شهرک جناتا در حومه بندر صور در بامداد جمعه ۲ تن کشته و ۱۴ نفر زخمی شدند.

برخی از رسانه‌های عرب‌زبان منطقه مدعی شدند هاشم صفی‌الدین، مرد شماره ۲ حزب‌الله که رئیس شورای اجرایی این سازمان است، هدف قرار گرفته است. اما به گزارش شبکه کان اسرائیل، این امر از سوی هیچ مقام و منبع اسرائیلی تأیید نشده است.

حزب‌الله از یک روز پس از حمله گروه افراطی حماس به خاک اسرائیل، برای حمایت از این متحد دیگر تهران، وارد کارزار نظامی علیه اسرائیل شد و پایان این عملیات را به توقف جنگ ارتش اسرائیل در غزه مشروط کرده است.

گروه حزب‌الله در این دوره حدود ۳۵۰ نیروی خود را از دست داده و بیش از ۹۰ شهروند غیرنظامی لبنان نیز در حملات اسرائیل کشته شده‌اند.

حملات حزب‌الله به شمال اسرائیل تا حال ۱۵ نظامی و ۱۱ غیرنظامی را کشته و خساراتی به شهرهای شمال این کشور وارد کرده و موجب تخلیه ده‌ها هزار تن از ساکنان شده است.

با استفاده از: هاآرتص، یدیعوت آحرونوت، شبکه کان؛ ف. ر/ ع. م
XS
SM
MD
LG