لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۷

دبیرکل سازمان ملل، اسرائیل را در فهرست «ناقضان حقوق کودکان» قرار داد


 آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، در یک نشست شورای امنیت
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، در یک نشست شورای امنیت

سفیر اسرائیل در سازمان ملل می‌گوید آنتونیو گوترش، دبیرکل این نهاد، ارتش اسرائیل را به فهرست کشورها و نهادهایی که حقوق کودکان را نقض می‌کنند، اضافه کرده است.

گیلاد اردان روز جمعه ۱۸ خرداد این تصمیم دبیرکل سازمان ملل را «شرم‌آور» خواند.

سفیر اسرائیل گفت که این تصمیم روز جمعه به طور رسمی به او اطلاع داده شد.

این فهرست جهانی در گزارشی درباره وضعیت کودکان و درگیری‌های مسلحانه به روز شده که قرار است هفته آینده به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه شود.

يسرائيل كاتس وزیر خارجه اسرائیل گفت که این تصمیم بر روابط این کشور با سازمان ملل تأثیر خواهد گذاشت.

سفیر اسرائیل همچنین ویدئویی را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده که نشان می‌دهد گوترش طی یک تماس تلفنی این تصمیم را به او اطلاع داده است.

آقای ارادان گفت: «من از این تصمیم شرم‌آور دبیرکل کاملاً شوکه و منزجر هستم. ارتش اسرائیل با اخلاق‌ترین ارتش جهان است، لذا این تصمیم غیراخلاقی تنها به تروریست‌ها کمک می‌کند و به حماس پاداش می‌دهد».

گروه افراطی حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان یک گروه تروریستی شناخته می‌شود.

جنگ کنونی غزه با حمله این گروه افراطی به اسرائیل در ۱۵ مهر پارسال آغاز شد و به گفته وزارت بهداشت حماس، تاکنون ۳۶ هزار و ۷۳۱ کشته برجای گذاشته است.

خبرگزاری رویترز می‌گوید که استفان دوجاریک، سخنگوی گوترش، از اظهارنظر درباره این تصمیم خودداری کرد.

اما بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در بیانیه‌ای گفت: «سازمان ملل متحد زمانی که به حمایت از اعضای قاتل حماس پیوست، خود را به فهرست سیاه تاریخ اضافه کرد».

گزارش سالانه گوترش درباره کودکان و درگیری‌های مسلحانه، به مسائلی مانند قتل، معلولیت، سوءاستفاده جنسی، ربودن یا استخدام کودکان، محرومیت از دسترسی آنان به کمک‌ها و هدف قرار دادن مدارس و بیمارستان‌ها می‌پردازد.

هنوز مشخص نیست که بر اساس این گزارش، ارتش اسرائیل مرتکب چه تخلفاتی شده است.

بر اساس گزارش رویترز، این فهرست به دو بخش تقسیم می‌شود: طرف‌هایی که اقداماتی را برای محافظت از کودکان انجام داده‌اند و طرف‌هایی که این اقدامات را انجام نداده‌اند.

اردان گفت که به او گفته شده اسراییل در لیست طرف‌هایی قرار گرفته که اقدامات کافی برای محافظت از کودکان انجام نداده‌اند.

این گزارش توسط ویرجینیا گامبا، نماینده ویژه گوترش در امور کودکان و درگیری‌های مسلحانه، تهیه شده است.

فهرست پیوست‌شده به این گزارش، با هدف ایجاد شرمساری در طرفین درگیری‌ها تهیه شده، به این امید که آن‌ها را به اجرای اقداماتی برای محافظت از کودکان سوق دهد.

بر اساس آمار اسرائیل، بیش از ۱۲۰۰ نفر در حمله حماس به خاک اسرائیل کشته و بیش از ۲۵۰ نفر به گروگان گرفته شدند. گفته می‌شود بیش از ۱۰۰ گروگان در غزه هنوز اسیر هستند.

بر اساس گزارش‌های رویترز و رادیو فردا/م.ت/ک.ر
XS
SM
MD
LG