لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۲

خواهرزاده یک گروگان: حماس گروگان‌ها را کشت، اما نتانیاهو هم مقصر است


افرات کوهن، خواهرزاده گادی موسز، یکی از گروگان‌های در بند حماس،‌ تصویر او را در دست دارد
افرات کوهن، خواهرزاده گادی موسز، یکی از گروگان‌های در بند حماس،‌ تصویر او را در دست دارد

کشف اجساد شش تن از گروگان‌های اسیر در دست گروه افراطی حماس، بحران غزه و تنش‌های اسرائیلی-فلسطینی را وارد فاز تازه‌ای کرده است؛ به ويژه این‌که ارتش اسرائیل اعلام کرد این شش گروگان، تا چند روز پیش از پیدا شدن اجسادشان، زنده بودند.

گروه حماس در فهرست تروریستی آمریکا و اتحادیه اروپا قرر دارد.

کشف اجساد شش گروگان در یکی از تونل‌های رفح در جنوب نوار غزه، در حالی روی می‌دهد که دور‌ه‌های پیاپی مذاکرات غیرمستقیم میان اسرائیل و حماس، تا کنون بی‌نتیجه بوده است؛ مذاکراتی که با میانجی‌گری آمریکا، مصر و قطر انجام می‌شود.

اسرائیل و حماس، یکدیگر را به مانع‌تراشی در مسیر به نتیجه رسیدن مذاکرات متهم می‌کنند.

هرکدام از دو طرف خواسته‌هایی دارند؛ حماس خواهان آتش‌بس دائم و خروج کامل اسرائیل از نوار غزه است، اما بنیامین نتانیاهو، نخست‌‌وزیر اسرائیل، خواهان ادامه جنگ پس از آتش‌بس موقت و ادامه حضور در برخی محورهای این باریکه است.

پس از اعلام خبر کشف اجساد این گروگان‌ها، نخست‌وزیر اسرائیل در نطقی تلویزیونی از بابت این‌که نتوانسته جان آن‌ها را نجات دهد «طلب بخشش» کرد.

او در عین حال، بر شرط‌های خود برای توافق آتش‌بس با حماس اصرار و بر ادامه تلاش‌ها برای نابودی این گروه، ‌تاکید کرد.

این رویدادها باعث آغاز اعتراض‌های گسترده در اسرائیل شد.

روز یکشنبه ۱۱ شهریور، به دعوت اتحادیه کارگری، اعتصاب عمومی در اسرائیل برگزار شد؛ اقدامی که با حکم دادگاه عالی کار، متوقف شد.

اما خانواده‌های گروگان‌ها می‌گویند که در پی تشدید اعتراض‌های خود به منظور زیر فشار گذاشتن بنیامین نتانیاهو به انعقاد توافقی برای آزادی گروگان‌ها هستند.

افرات کوهن، خواهرزاده گادی موسز، یکی از گروگان‌های اسیر در دست حماس، درباره این رویدادها، با رادیو فردا گفت‌وگو کرده است.

گادی موسز کشاورزی شناخته شده‌ و یکی از فعالان صلح است که ۱۵ مهر پارسال در حمله غافلگیرکننده حماس به شهرها و شهرک‌های اسرائیلی، از کیبوتص «نیر عوز» به گروگان گرفته شد. او اکنون ۸۰ ساله است.

روایت یکی از بستگان گروگان‌ها از اعتراض‌ها در اسرائیل
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:04 0:00

XS
SM
MD
LG