لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۶ آبان ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۱

عملیات «روزهای پاسخ»؛ موافقان و مخالفان نتانیاهو در اسرائیل چه می‌گویند؟


نخست‌وزیر اسرائیل در اتاق فرماندهی حمله روز ۵ آبان به مراکز نظامی ایران
نخست‌وزیر اسرائیل در اتاق فرماندهی حمله روز ۵ آبان به مراکز نظامی ایران

عملیات «روزهای پاسخ» ارتش اسرائیل در واکنش به حمله موشکی روز دهم مهر جمهوری اسلامی ایران به اسرائیل، ضمن برخورداری از حمایت گسترده افکار عمومی و اپوزیسیون اسرائیل، این پرسش را برانگیخته که این «موفقیت» چه تغییری در جنگ کنونی اسرائیل در چند جبهه ایجاد می‌کند.

کارشناسان نظامی و امنیتی پیشین اسرائیلی در پی عملیات نیروی هوایی اسرائیل در ایران و بازگشت «سالم و امن» تمامی جنگنده‌ها به پایگاه‌های کشورشان، در گفت‌وگو با رسانه‌های اسرائیل توان نیروی هوایی ارتش اسرائیل را به عنوان «یک قدرت برتر در سطح جهانی» ستایش کردند.

آنها در عین حال خواهان پاسخگویی دولتمردان اسرائیلی شدند که این «دستاورد بزرگ نظامی» چه اثراتی در راهبرد کلی جنگ کنونی دارد و کشورشان چگونه دو هدف اساسی از جنگ در غزه و لبنان را عملی خواهد کرد: آزادی گروگان‌های اسرائیلی باقی‌مانده در دست گروه افراطی حماس و بازگشت امن ده‌ها هزار اسرائیلی تخلیه شده از شمال این کشور.

رهبران اپوزیسیون اسرائیل در واکنش‌های خود در روز شنبه ارتش کشورشان را به خاطر پاسخ نظامی «پرقدرت» و «دقیق» به حمله موشکی اخیر ایران به اسرائیل، مورد ستایش قرار دادند اما از بنیامین نتانیاهو شدیداً انتقاد کردند که چرا تنها اهداف نظامی جمهوری اسلامی ایران را برای این عملیات انتخاب کرده بود.

یائیر لاپید، رهبر اصلی جناح مخالفان سیاسی بنیامین نتانیاهو در کنست، پارلمان اسرائیل، شنبه در شبکه ایکس نوشت خودداری از حمله به اهداف راهبردی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران رفتاری اشتباه و قابل انتقاد است.

آقای لاپید که دوره‌ای کوتاه در دو سال پیش نخست‌وزیر کشورش هم بود، افزود «ما می‌توانستیم به ایران ضربات زیادی وارد کنیم و از حکومتی که سر محور شرارت است، بهای سنگینی بگیریم. ایران باید بابت تجاوزات خود تاوان سنگینی بپردازد».

او با تجلیل از ارتش اسرائیل گفت به نیروی هوایی که بار دیگر توانمندی عملیاتی خود را در بالاترین سطح جهانی نشان داده و برتری هوایی‌اش را بر دشمنان اسرائیل ثابت کرده، شادباش می‌گوید.

نفتالی بنت، آویگدور لیبرمن و تقریباً تمامی رهبران دیگر جناح اپوزیسیون اسرائیل از بعد از حمله موشکی ایران به کشورشان در دهم مهر، بنیامین نتانیاهو را برای حملات گسترده به اهداف راهبردی اقتصادی و هسته‌ای ایران زیر فشار سنگین قرار داده و گفته بودند ارتش دارای توانمندی بالا برای ضربه زدن به هر هدفی است و بنیامین نتانیاهو نباید ارتش را محدود کند.

آقای بنت گفته بود ضربه زدن به سایت‌های اتمی ایران فرصتی است که ممکن است تنها یک بار در هر ۵۰ سال فراهم شود.

آویگدور لیبرمن، رهبر حزب «اسرائیل خانه ما» شنبه ضمن تقدیر از «توانایی‌های چشمگیر ارتش و حرفه‌ای بودن خلبانان در بالاترین سطح»، در پیامی در شبکه ایکس نوشت با وجود این موفقیت، نمی‌توان از این واقعیت دشوار و این‌که ایرانی‌ها در همین حد هم متوقف نخواهند شد، غافل بود.

او نوشت ایران به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای و انتقال وجوه حاصل از فروش نفت و گاز به حزب‌الله، حوثی‌ها، شبه‌نظامیان شیعی (در عراق) و نیابتی‌های دیگر ادامه خواهد داد.

آقای لیبرمن ابراز تأسف کرد که دولت بنیامین نتانیاهو «بهای واقعی» را از حکومت ایران نگرفته و به «خرید آرامش به جای فیصله روشن» اکتفا کرده در حالی که «زمان آن فرا رسیده که به صورتی اقدام شود که توان ما را در عمل و نه تنها در کلام، نشان دهد».

او که در کارنامه سیاسی خود خدمت در پست وزارت دفاع را هم داشته، در هفته‌های گذشته خواهان «واکنش غیرمتناسب» کشورش به حمله موشکی ایران شده و گفته بود اسرائیل توان آن را دارد که به تنهایی نیز کار ایران را «یکسره» کند.

تالی گوتلیب، نماینده کنست و هم‌حزبی پرسروصدای آقای نتانیاهو در حزب حاکم لیکود نیز به صف منتقدین از نخست‌وزیر پیوست. خانم گوتلیب در پیامی در شبکه ایکس نوشت که حمله نکردن به تآسیسات هسته‌ای ایران یک اشتباه سنگین است که تا دهه‌ها نسل‌های بعد نیز در عزای آن خواهند نشست.

او افزود: فرصت برای تضعیف ایران را که تا سال‌ها به یک قدرت هسته‌ای تبدیل نشود، از دست دادیم.

«دادن نردبان به ایران برای پایین آمدن از درخت»

رون بن‌ییشای، مفسر نظامی کارکشته روزنامه یدیعوت آحرونوت، شنبه در مقاله‌ای نوشت هدف حمله کشورش دادن هشدار به حکومت ایران و همزمان تضعیف توان نظامی آن بود.

به نوشته او، اسرائیل اهداف عملیات را تنها از دید نظامی تعیین کرد و ضرباتی که به توان موشکی ایران وارد شده، تهران را وادار خواهد کرد تا از این پس در مورد حملات احتمالی بعدی خود علیه ایران بیشتر فکر کند.

به نوشته آقای بن‌ییشای، حمله حاصل یک تفکر راهبردی بود و انجام عملیات نشانگر مهارت نظامی بالای ارتش اسرائیل.

او اضافه کرد تفکر راهبردی تأکید داشت که آسیب‌پذیر بودن رژیم ایران نشان داده شود و همزمان «نردبانی» در اختیار ایران قرار گیرد تا «از درخت تهدیدها» پایین آمده و وضعیت را مهار کند تا از شعله‌ور شدن جنگ منطقه‌ای که اسرائیل، آمریکا و ایران هیچ علاقه‌ای به آن ندارند، جلوگیری شود.

او افزود اسرائیل در این عملیات ثابت کرد که می‌داند چگونه استراتژی، دیپلماسی، اطلاعات، فناوری و توان انجام عملیات هوایی پیچیده را با هم ترکیب کند و به‌ویژه در صحنه عمل ثابت کند که جنگنده‌های مختلفش می‌توانند با حمل تسلیحات سنگین در مسافت‌های طولانی پرواز کنند - در شرایطی که ده‌ها فروند از این هواپیماهای جنگی برای ادامه عملیات در آسمان حکومت دشمن سوخت‌گیری هم می‌کردند.

بن‌ییشای نوشت حیثیت و اعتبار حکومت ایران اکنون نزد بخش قابل توجهی از مردم ایران «به شدت آسیب دیده» و فارغ از لفاظی‌های سران ایران، به مخالفان حکومت ایران پیام داده شد که حکومت حاکم بر کشورشان تا چه حد ضعیف است.

شبکه رسانه ملی اسرائیل، کان، به این امر توجه کرده که با وجود سفرهای متعدد وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در روزهای گذشته به کشورهای منطقه برای «ارعاب این دولت‌ها»، جنگنده‌های اسرائیلی در جریان عملیات «روزهای پاسخ» آزادانه و بدون هیچ نگرانی، از حریم هر کشوری که خواستند عبور کرده و به راحتی برای زدن اهداف مورد نظر وارد حریم هوایی ایران شدند.

کان محکومیت عملیات اسرائیل از سوی عربستان را چندان مهم ندانست و اعلام کرد بیانیه‌های چند کشور دیگر منطقه در نکوهش اسرائیل نیز یک رفتار «ظاهری» است.

به نوشته کان، رهبری ایران اما در شرایط سختی قرار گرفته؛ اسیر لفاظی‌های خود است که آیا باید دوباره به اسرائیل حمله کند در حالی که تهران آگاه است که واکنش دوباره‌اش عواقب بسیار جدی‌تری برایش خواهد داشت.

کان نوشت اسرائیل با تمام توان تلاش کرده عملیاتی انجام دهد که ایران را از خر شیطان پایین آورده و بحران را تشدید نکند؛ این امر در انتخاب دقیق اهداف کاملاً نظامیِ مشخص به جای تأسیسات نفتی و هسته‌ای منعکس است و این‌که اسرائیل بیشترین هماهنگی را با آمریکا نشان داد تا چشم خود را در چشم واشینگتن نیز فرونکند.

خانواده‌های ۱۰۱ گروگان اسرائیلی: دیگر بهانه‌ای برای معامله نماند

عوفری بی‌باس، سخنگوی خانواده بی‌باس که پسر، عروس و دو پسربچه آن‌ها در ۳۸۶ روز اخیر اسیر دست حماس در غزه بوده‌اند، در کلیپی خطاب به بنیامین نتانیاهو گفت: «با شادباش به نخست‌وزیرمان به خاطر این عملیات، هر بار گفتید که تا تلاش واقعی برای آزادی گروگان‌ها ابتدا ارتش باید وارد غزه شود، سپس گفتید ارتش باید وارد رفح شود، بعد گفتید ارتش باید وارد لبنان شود، بعد گفتید باید حسن نصرالله، هاشم صفی‌الدین و یحیی سنوار را از بین ببریم. بعد گفتید نوبت رسیدگی به حمله موشکی ایران به اسرائیل است. حالا تمامی این عملیات را با موفقیت آنجام داده‌اید و نوبت آن است که جان عزیزان ما را نجات دهید.»

سخنگوی این خانواده از بنیامین نتانیاهو خواست مقامات اسرائیلی را که قرار است در ادامه این هفته برای ازسرگیری مذاکرات غیر مستقیم با گروه افراطی حماس با میانجی‌گری قطر به دوحه بروند، با دادن «اختیارات لازم» راهی این مأموریت کند تا آن‌ها تصمیمات نهایی را در خصوص جزئیاتی که به موفقیت یک معامله منجر شود، بگیرند.

خانواده‌های سایر شهروندان ربوده شده اسرائیلی نیز در گفت‌وگوهای روز شنبه با رسانه‌های اسرائیل بر لزوم تمرکز به پیشبرد معامله بر سر آزادی عزیزان خود تأکید کردند.

ایفعات کالدارون که پسرعمویش، عوفر، در ۱۲ ماه و نیم اخیر گروگان حماس است، به رسانه‌ها گفت زمان آن رسیده که یک طرح کلی برای معامله جهت آزادی گروگان‌ها ارائه شود زیرا آن‌ها در غزه زنده نخواهند ماند. خانم ایفعات افزود: آزادی عزیزان ما مانند دستاوردهای نظامی نیست که با حملات هوایی حاصل شود.

ژنرال ذخیره یائیر گولان، معاون پیشین ریاست ستاد ارتش اسرائیل و سیاستمداری که در دوره اخیر رهبری حزب چپ کشورش را برعهده گرفته، در حمایت از درخواست خانواده‌های گروگان‌ها گفت: «اگر عملیات ما در ایران موجب بسته شدن دایره واکنش‌ها شده باشد، که بیشترین اهمیت را دارد، دولت اسرائیل باید اکنون بر یک معامله که به آزادی گروگان‌ها منجر شود، تمرکز کند.»

او ابراز نگرانی کرد که دولت نتانیاهو فاقد توان لازم برای تحقق این هدف باشد.

XS
SM
MD
LG