لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۳ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۵

«چهار نفر از جمله دو کودک» در حملات اسرائیل به جنوب لبنان کشته شدند


دود ناشی از بمباران روستایی در جنوب لبنان توسط ارتش اسرائیل در روز چهارشنبه
دود ناشی از بمباران روستایی در جنوب لبنان توسط ارتش اسرائیل در روز چهارشنبه

دو منبع امنیتی لبنان اعلام کردند که حملات اسرائیل به روستاهای جنوب لبنان در روز چهارشنبه ۲۵ بهمن چهار کشته و نزدیک به ده زخمی بر جای گذاشت.

رسانه‌های اسرائیل نیز گزارش دادند که روز چهارشنبه بر اثر اصابت راکت به یک خانه در شهر صفد، واقع در شمال اسرائیل، هشت نفر مجروح و احتمالا یک زن کشته شده است.

اسرائیل اعلام کرد که به شلیک موشک‌های حزب‌الله با حملات هوایی پاسخ داده است.

منابع آگاه روز چهارشنبه به رویترز گفتند که در حمله اسرائیل به روستایی در جنوب لبنان یک زن و دو فرزندش کشته شدند.

گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که از سوی آمریکا یک گروه تروریستی شناخته می‌شود، اعلام کرد که در حمله به یک شهر دیگر یکی از نیروهای این گروه کشته شد.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع خود اضافه کرد که ۱۱ نفر در سراسر جنوب لبنان زخمی شدند و میزان خسارت «بسیار» بود.

حزب‌الله و ارتش اسرائیل بیش از چهار ماه است که به صورت پراکنده با یکدیگر درگیر هستند و حسن نصرالله رهبر این گروه روز سه‌شنبه اعلام کرد که گروهش تا پایان جنگ غزه، به گلوله‌باران اسرائیل ادامه می‌دهد.

با این حال، حزب‌الله در روز چهارشنبه هیچ حمله‌ای به سمت اسرائیل را گزارش نکرد و مسئولیت حمله راکتی به شمال اسرائیل را برعهده نگرفت.

رئیس شورای اجرایی حزب‌الله گفت که حملات روز چهارشنبه اسرائیل به خاک لبنان «نمی‌تواند بدون پاسخ بماند».

ایلانا اشتاین، سخنگوی دولت اسرائیل، روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت «پرتاب‌های متعدد» که مشخص شد صبح چهارشنبه از لبنان انجام شد، یک زن اسرائیلی را کشت و هشت نفر دیگر را در بیمارستان بستری کرد.

او گفت: «همان‌طور که بارها و بارها به وضوح اعلام کرده‌ایم، اسرائیل علاقه‌ای به جنگ در دو جبهه ندارد. اما اگر تحریک شود، ما قاطعانه پاسخ خواهیم داد.»

این مقام دولت اسرائیل افزود: «واقعیت کنونی، که در آن هزاران تن از اسرائیلی‌ها آواره شده‌اند و نمی‌توانند به خانه‌های خود بازگردند، غیرقابل تحمل است. آن‌ها باید بتوانند به خانه‌های خود بازگردند و در صلح و امنیت زندگی کنند.»

اشتاین و ارتش اسرائیل روز چهارشنبه گفتند که ارتش این کشور به شلیک راکت از سوی لبنان پاسخ داده است.

هرتسی هالوی، فرمانده ستاد مشترک ارتش اسرائیل، که روز چهارشنبه با شهردار‌ان مناطق شمالی اسرائیل دیدار کرد، گفت علیرغم دستاوردها علیه حزب‌الله، «اکنون زمان توقف» نیست.

نصرالله روز سه‌شنبه در یک سخنرانی تلویزیونی گفت که گروهش تنها در صورت آتش‌بس کامل در غزه، تبادل آتش خود با اسرائیل را متوقف خواهد کرد.

او این اظهارات را یک روز پس از پیشنهاد فرانسه برای عقب‌نشینی نیروهای حزب‌الله از مرز لبنان و اسرائیل مطرح کرد.

نصرالله درباره میانجی‌گری‌ برای برقراری آرامش در مرز لبنان و اسرائیل، مدعی شد همه هیئت‌هایی که ظرف ماه‌های گذشته به لبنان آمده‌اند، فقط دیدگاه اسرائیل را به لبنان منتقل کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه گزارش داد که فرانسه با هدف پایان دادن به مخاصمه میان لبنان و اسرائیل و حل‌وفصل مناقشات مرزی میان دو کشور، پیشنهادی کتبی به بیروت ارائه داده است که طبق آن نیروهای حزب‌الله باید ۱۰ کیلومتر از مرز عقب‌نشینی کنند.

بر اساس این گزارش، این پیشنهاد تسلیم مقامات عالی لبنان از جمله نجیب میقاتی، نخست‌وزیر، شده است.

گلوله‌باران مرزی میان اسرائیل و حزب‌الله تاکنون بیش از ۲۰۰ نفر از جمله بیش از ۱۷۰ عضو حزب‌الله و همچنین حدود ۱۲ سرباز اسرائیلی و برخی غیرنظامیان اسرائیلی را کشته است.

همچنین ده ها هزار نفر در مناطق مرزی هر دو کشور بر اثر این درگیری‌ها آواره شده‌اند.

بر اساس گزارش‌های رویترز و رادیو فردا/م.ت/ک.ر
XS
SM
MD
LG