لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۶

دو فضانورد آمریکایی تا سال ۲۰۲۵ در ایستگاه فضایی بین‌المللی گرفتار شدند


بوچ ویلمور(راست) و سونیتا ویلیامز
بوچ ویلمور(راست) و سونیتا ویلیامز

ناسا، اداره کل هوانوردی و فضا در آمریکا، اعلام کرد دو فضانوردی که در ماه ژوئن برای مأموریتی هشت روزه به فضا فرستاده شده بودند، به‌دلیل مشکلات فنی احتمالاً تا سال آینده در ایستگاه فضایی بین‌المللی باقی خواهند ماند.

خبرگزاری رویترز گزارش داد بوچ ویلمور و سونیتا ویلیامز که نخستین فضانوردانی بودند که با کپسول استارلاینر ساخت شرکت بوئینگ به فضا پرتاب شدند، در پی مشکلات فنی پیش آمده برای این کپسول در ایستگاه فضایی بین‌المللی گرفتار شده‌اند و اگر استارلاینر همچنان برای بازگشت به زمین مناسب نباشد، آن‌ها در فوریه ۲۰۲۵ و با کپسول دراگون شرکت اسپیس‌اکس به زمین باز می‌گردند.

این مأموریت که قرار بود تنها هشت روز به طول بیانجامد، به‌دلیل نقص‌هایی در سیستم پیشران استارلاینر طولانی‌تر شده است.

سخنگوی شرکت بوئینگ در این ارتباط گفت: «اگر ناسا تصمیم به تغییر مأموریت استارلاینر بگیرد، این شرکت اقدامات لازم برای پیکربندی این کپسول و بازگشت بدون سرنشین آن را انجام خواهد داد».

هم‌زمان اسپیس‌اکس و ناسا در حال بحث بر سر خالی نگه داشتن دو صندلی در پرتاب بعدی کپسول دراگون هستند که پرتاب آن یک ماه عقب افتاده است.

این تعویق نیز به‌دلیل تلاش‌های مشترک ناسا و بوئینگ بر سر حل مسائل فنی کپسول استارلاینر است که در حال حاضر به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل است.

بوئینگ در ماه ژوئیه اعلام کرد که مهندسان این شرکت پس از آزمایش‌های دقیق زمینی، مشکلاتی را در استارلاینر شناسایی کرده‌اند که می‌تواند از جمله اختلال ناگهانی در موتورها و یا نشت هلیوم ایجاد کند.

در بیانیه دوم شرکت بوئینگ در ماه اوت نیز این شرکت ابراز امیدواری کرده بود که استارلاینر همچنان بتواند با امنیت خدمه ایستگاه فضایی بین‌المللی را به زمین بازگرداند.

با این حال، مسئولان ناسا در جلسه این هفته خود بر سر پذیرش داده‌های آزمایشی بوئینگ و استفاده از استارلاینر برای بازگرداندن فضانوردان به خانه اختلاف نظر داشتند.

اگر چه ایجاد چنین مشکلاتی در مأموریت‌های فضایی آزمایشی غیرمعمول یا غیرمنتظره نیست، اما تبعات آن برای بوئینگ که در چند سال اخیر با بحران‌های پی در پی روابط عمومی بر سر هواپیماهای خود دست‌وپنجه نرم می‌کند، بالا است.

استفاده از یک فضاپیمای اسپیس‌اکس برای بازگرداندن فضانوردانی که بوئینگ قرار بود آن‌ها را به زمین بیاورد، یک ضربه بزرگ دیگر به این غول هوانوردی جهان خواهد که سال‌هاست برای رقابت با اسپیس‌اکس و کپسول‌های دراگون برنامه‌ریزی و تلاش کرده است.

XS
SM
MD
LG