لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۱

افشاگر اسناد پنتاگون در دادگاه نظامی محاکمه می‌شود


مأموران فدرال جک تشیرا، مأمور جزء گارد ملی هوایی، را سال گذشته بازداشت کردند
مأموران فدرال جک تشیرا، مأمور جزء گارد ملی هوایی، را سال گذشته بازداشت کردند

جک تشیرا، مأمور جزء گارد ملی هوایی ایالت ماساچوست که در دادگاه فدرال اتهام خود در مورد افشای گسترده اسناد امنیت ملی آمریکا در شبکه اینترنت را پذیرفته است، به اتهام نقض قوانین نیروهای مسلح در دادگاه نظامی نیز محاکمه خواهد شد.

سخنگوی نیروی هوایی آمریکا روز چهارشنبه ۲۷ تیر گفت آقای تشیرا به اتهام ممانعت از تحقیقات و سرپیچی از اجرای فرامین در دادگاه نظامی محاکمه می‌شود.

او افزود که این محاکمه در پایگاه «هنسکام» نیروی هوایی در ایالت ماساچوست برگزار می‌شود ولی تاریخ آغاز محاکمه را اعلام نکرد.

جک تشیرا، ۲۲ ساله، که آوریل سال گذشته دستگیر شد، مسئول بزرگ‌ترین نشت اطلاعات محرمانه نظامی آمریکا در دوران اخیر است.

نیروی هوایی آمریکا در ماه مه اعلام کرد که پس از پذیرش اتهامات از سوی جک تشیرا در دادگاه فدرال، تصمیم گرفته است که علیه او به دلیل نقض مقررات نظامی کیفرخواست صادر کند.

وکیل نظامی آقای تشیرا تاکنون به این تصمیم نیروی هوایی واکنش نشان نداده است. ولی وکیل او در دادگاه غیرنظامی در ماه مه گفت محاکمه موکلش در دو مرجع قضایی مدنی و نظامی برای ارتکاب یک جرم نقض حقوق او است.

به رغم این که جک تشیرا افسر جزء بود و در واحدهای فناوری پشتیبنی دفاع سایبری خدمت می‌کرد، مجوز دسترسی او به اطلاعات محرمانه محدوده گسترده‌ای از اطلاعات نیروی هوایی آمریکا را در بر می‌گرفت.

تحقیقات دادستانی نشان می‌دهد که او از ژانویه ۲۰۲۲ به اطلاعات حساسی که دقیقاً در حوزه مسئولیت او نبوده است، از جمله اطلاعات مربوط به تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، دسترسی داشته است.

او سال گذشته مجموعه‌ای از اسناد محرمانه نیروهای مسلح آمریکا را از طریق اپلیکیشن پیام‌رسانی بازی‌های اینترنتی «دیسکورد» برای گروهی که با آن‌ها بازی می‌کرد ارسال کرد.

او در یک اتاق گفت‌وگو بخشی از این اسناد محرمانه را در اختیار دیگران قرار می‌داد و ادعا می‌کرد که «به اطلاعات حساسی در مورد اسرائیل، فلسطین، ایران، سوریه و چین» نیز دسترسی دارد.

قرار است حکم دادگاه فدرال که شکایت وزارت دادگستری علیه او را بررسی کرده است روز ۲۷ سپتامبر اعلام شود.

دادستانی برای او بیش از ۱۶ سال زندان تقاضا کرده است و کارشناسان حقوقی پیش‌بینی می‌کنند که حداقل مجازاتی که دادگاه در نظر خواهد گرفت ۱۱ سال حبس خواهد بود.

دادستانی نیروی هوایی جک تشیرا را به نادیده گرفتن و سرپیچی از دستور مقام‌های مافوق نظامی مبنی بر «توقف جستجو عمیق» در بایگانی اسناد محرمانه متهم کرده است.

دادستانی نیروی هوایی می‌گوید که او با نابود کردن آی‌پد، آی‌فون و هارد درایو (درایو دیسک سخت) کامپیوترش پس از برملا شدن نشت اطلاعاتی و درخواست از افراد دیگر برای پاک کردن تماس‌های اینترنتی با او مرتکب جرایم دیگری شده که مصداق ممانعت از تحقیقات و اجرای عدالت است.

XS
SM
MD
LG