لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۳

کپسول اسپیس‌اکس حامل میلیاردر آمریکایی به زمین بازگشت


جرد آیراک‌من در آستانه خروج از دریچه کپسول اسپیس‌اکس
جرد آیراک‌من در آستانه خروج از دریچه کپسول اسپیس‌اکس

نخستین فضانورد خصوصی‌ای که موفق شد با خروج از کپسول در فضا گام بگذارد، پس از سفری پنج‌روزه به زمین بازگشت.

کپسول اسپیس‌اکس حامل جَرِد آیزاک‌من و یک خلبان و دو مهندس پرواز اسپیس‌اکس، یکشنبه ۲۵ شهریورماه پیش از سپیده‌دم به وقت محلی،‌ در خلیج مکزیک و نزدیکی پارک طبیعی «درای تورتگاس» در آب غوطه‌ور شد.

جرد آیزاک‌من در حالیکه فضاپیما در مداری به فاصله ۷۴۰ کیلومتری زمین،‌ یعنی بالاتر از ایستگاه فضایی بین‌المللی و تلسکوپ فضایی هابل قرار داشت، از آن خارج شد و در فضا گام گذاشت.

به این ترتیب این میلیاردر حوزه فناوری تبدیل به ۲۶۴ مین انسانی شد که در فضای بین سیاره‌ای گام نهاده‌است؛ کاری که نخستین بار در سال ۱۹۶۵ و توسط کیهان‌نوردان اتحاد جماهیر شوروی سابق انجام شد.

نکته حائز اهمیت اما اینکه تا پیش از این، همه ۲۶۳ نفر دیگری که در فضا گام گذاشته بودند،‌ فضانوردان و کیهان‌نوردان حرفه‌ای بوده‌اند.

پنجشنبه گذشته، دریچه کپسول دراگون فضاپیما، برای حدود نیم ساعت باز شد. ابتدا آیزاک‌من،‌ در حالی‌که لباس فضانوردی جدید اسپیس‌اکس را بر تن داشت، تا کمر از دریچه خارج شد. پس از او،‌ سارا گیلیس، مهندس پرواز اسپیس‌اکس، تا زانو از فضاپیما خارج شد و با حرکت دست‌ها و پاهایش، برای دقایقی کارایی این لباس جدید را آزمایش کرد.

این پیاده‌روی فضایی در نهایت کمتر از دو ساعت، یعنی به مراتب کمتر از پیاده‌روی‌ها در ایستگاه فضایی بین‌المللی طول کشید. بخش عمده این زمان هم، صرف کاهش فشار کپسول و سپس، بازگرداندن فشار آن، به حالت عادی شد.

شرکت اسپیس‌اکس،‌ این آزمایش کوتاه را به عنوان گامی اولیه برای تست‌های بیشتر لباس فضایی جدید، با هدف استفاده در ماموریت‌های طولانی‌تر آینده و از جمله سفر به مریخ در نظر می‌گیرد.

این دومین سفر فضایی آیزاک‌من با فضاپیمای اسپیس‌اکس بود و بر اساس قراردادی که با این شرکت دارد و تحت برنامه‌ای به نام «پولاریس» که شخصا هزینه‌اش را تامین کرده، دو سفر دیگر هم خواهد داشت. او نخستین بار،‌ سه سال پیش به فضا رفت.

فضاپیمای اسپیس‌اکس که سه‌شنبه گذشته راهی فضا شده بود، پیش از بازگشت به زمین، تا ارتفاع ۱۴۰۸ کیلومتری از زمین اوج گرفت.

XS
SM
MD
LG