لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۷

تاکید بولتون بر تلاش برای «فشار اقتصادی حداکثری» بر ایران در سفر به ایروان


مصاحبه هری تامرازیان، رئیس بخش ارمنی رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی (سمت چپ) با جان بولتون، مشاور امنیت ملی ایالات متحده
مصاحبه هری تامرازیان، رئیس بخش ارمنی رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی (سمت چپ) با جان بولتون، مشاور امنیت ملی ایالات متحده

جان بولتون، مشاور امنیت ملی ایالات متحده که به ارمنستان سفر کرده، روز پنج‌شنبه در ایروان در مصاحبه‌ای با رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی گفت که موضوع تسهیل تجارت مرزی ارمنستان با ایران، تا زمانی که سیاست‌های ایران تغییر نکرده، با معضل روبه‌رو خواهد ماند.

آقای بولتون که به ایروان سفر کرده خبر داد که در دیدارش با نیکول پاشینیان، نخست‌ وزیر ارمنستان، دربارهٔ موضوعات مختلف، از جمله مسئله قره‌باغ و مسائل مرتبط با روسیه، ایران، ترکیه و گرجستان گفت‌وگو کرده‌ است.

مشاور امنیت ملی آمریکا گفت که با بازتر شدن فضای سیاسی ارمنستان رو به جهان، سرمایه‌گذاری آمریکایی نیز در این کشور افزایش خواهد یافت و تأکید کرد که چشم‌انداز سرمایه‌گذاری آمریکا، به‌ویژه از سوی بخش خصوصی، در ارمنستان را مثبت می‌بیند.

در این مصاحبه، هری تامرازیان، رئیس بخش ارمنی رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی از آقای بولتون پرسید که با توجه به مناقشه ناگورنو قره‌باغ که باعث بسته ماندن مرزهای جمهوری آذربایجان و ترکیه با ارمنستان شده و تحریم‌های آمریکا علیه روسیه و این‌ که «ایران که بزرگ‌ترین همسایه ماست مورد تحریم آمریکا قرار گرفته» چه گزینه‌هایی برای ارمنستان باقی می‌ماند؟

جان بولتون در پاسخ گفت: «مرز ایران یک مسئله مهم خواهد بود چون همان‌ طور که به نخست‌ وزیر [ارمنستان] هم گفتم ما می‌خواهیم فشار اقتصادی حداکثری بر ایران وارد کنیم، چون دست از تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی نکشیده‌ است، همچنان بزرگ‌ترین حامی تروریسم در جهان است و ما نگران برنامه موشک‌های بالیستیک ایران و فعالیت‌های نظامی‌اش در سوریه و عراق و جاهای دیگر هستیم.»

او افزود: «آشکار است که ما در این روند نمی‌خواهیم به دوستان‌مان آسیب بزنیم. در نتیجه من فکر می‌کنم مکالمات بین دولت ارمنستان و ایالات متحده در این زمینه بسیار مهم خواهد بود. اما همان‌ طور که در گفت‌وگو با نخست‌ وزیر هم تأکید کردم، تحریم‌ها را با شدت تمام اجرا خواهیم کرد. ما دولت اوباما نیستیم. به ایران فشار می‌آوریم چون معتقدیم رفتار آنها در خاورمیانه و سراسر جهان شرورانه است و باید تغییر کند.»

مشاور امنیت ملی ایالات متحده در بخش دیگری از پاسخ خود تأکید کرد که برای حل معضلات مورد اشاره در ارمنستان بهتر است بر یافتن راهی جهت حل‌وفصل موضوع قره‌باغ تمرکز شود.

او گفت: «زیرا وقتی آن مسئله حل شود مرز بین ارمنستان و آذربایجان باز می‌شود. مرز ترکیه هم تقریباً مطمئنم که باز می‌شود؛ و به نظرم مرز با گرجستان از لحاظ فشاری که روس‌ها بر آن می‌آورند، نگرانی کمتری ایجاد خواهد کرد.»

ایران با ارمنستان مرز کوتاهی دارد که جاده آن از دروازه مرزی نوردوز-مِغری می‌گذرد و دو کشور دو سال پیش یک سند همکاری برای استفاده مشترک از این مرز امضا کردند.

این سند همکاری و موافقت‌های تجاری بین دو کشور در زمان سرژ سرکیسیان، رئیس‌جمهوری پیشین ارمنستان که سیاستمداری نزدیک به روسیه بود، به امضا رسید.

از اردیبهشت‌ماه امسال و در پی تظاهرات گسترده در ارمنستان، سرژ سرکیسیان استعفا کرده و نیکول پاشینیان، رهبر مخالفان، از سوی پارلمان به عنوان نخست‌ وزیر جدید این کشور انتخاب شد.

پاشینیان پس از انتخاب به عنوان نخست‌ وزیر اعلام کرد که رابطه با روسیه به ویژه همکاری نظامی با این کشور، کماکان برای ارمنستان در اولویت قرار دارد، اما در عین حال وعده داد که کشور را از سلطه نظام الیگارشی خارج کند و ارمنستان را به شرایط عادی برگرداند.

جان بولتون در مصاحبه پنج‌شنبه خود با رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی به موضوع فروش سلاح نیز اشاره کرده و گفت: «ما به دلیل وجود مناقشه بین آذربایجان و ارمنستان، با محدودیت‌هایی از سوی کنگره در زمینه فروش تسلیحات مواجه هستیم. اما استثناهایی وجود دارد و من این را به نخست‌وزیر ارمنستان گفتم. اگر موضوع بر سر خرید سلاح از روسیه باشد یا از آمریکا، ترجیح ما دومی است. به هر حال معتقدیم که سلاح‌های ما بهتر از روسیه هم هست.»

پ. پ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG