لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۸

حکم دادگاه نیویورک: دونالد ترامپ سال‌ها بانک‌ها و بیمه‌گران را فریب داده است


قاضی دادگاهی در نیویورک اعلام کرد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده، «در جریان ساختن امپراتوری املاک و مستغلات خود، سال‌ها بانک‌ها و بیمه‌گران را فریب داده است».

قاضی آرتور انگورون روز سه‌شنبه چهارم مهر در یک دعوای قضایی که توسط دادستان کل نیویورک مطرح شده بود، به این نتیجه رسید که دونالد ترامپ و شرکتش، با ارزش‌گذاری بیش از حد دارایی‌هایش و واردکردن مبالغ نادرست و اغراق‌آمیز در مورد میزان دارایی خود در اسناد مورد استفاده در معاملات و دریافت وام، بانک‌ها، بیمه‌گران و دیگران را فریب داده است.

دونالد ترامپ به عنوان یک سرمایه‌گذار موفق در حوزه املاک و مستغلات مطرح بوده که شهرت به‌دست‌آمده از این موفقیت مالی، مبنایی برای قدرت سیاسی بعدی او شد.

به نوشته خبرگزاری‌ها، این حکم تازه در دادگاه نیویورک، جدی‌ترین ضربه‌ای است که به تصویر دونالد ترامپ به عنوان «یک سرمایه‌دار توانا و خودساخته» خدشه وارد می‌کند.

قاضی آرتور انگورون روز سه‌شنبه بنابر این حکم دستور دارد تا به عنوان مجازات، شماری از پروانه‌های تجاری ترامپ در نیویورک لغو شده و برخی از شرکت‌های رئیس‌جمهور سابق از کنترل وی خارج و منحل شوند. قاضی این دادگاه همچنین گفت که به نظارت مستقل بر عملیات سازمان ترامپ ادامه خواهد داد.

در صورت عدم موفقیت‌آمیز فرجام‌خواهی ترامپ علیه این فرمان، اختیار دونالد ترامپ برای اتخاذ تصمیمات استراتژیک و مالی در مورد برخی از دارایی‌های مهم خود در ایالت نیویورک از او گرفته خواهد شد.

آقای ترامپ که نامزد پيشتاز جمهوری‌خواهان برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ است، در واکنش به به این حکم، با انتشار چندین بیانیه، این تصمیم را «غیر آمریکایی» و بخشی از «توطئه مستمر برای آسیب رساندن به کارزار خود برای بازگشت به کاخ سفید» خوانده است.

کریستوفر کیس، وکیل ترامپ، نیز گفت که آنها درخواست تجدید نظر خواهند کرد.

دادگاه فولتون در ایالت جورجیا نیز به تازگی دونالد ترامپ را به ۱۳ فقره اتهام، از جمله تحت فشار قرار دادن مقامات محلی برای تغییر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ در این ایالت و تهیه اسناد جعلی برای بی‌اثر کردن تایید انتخابات توسط کنگره متهم کرده است.

آقای ترامپ روز دوم شهریور برای رسیدگی به اتهام تلاش برای «تغییر نتیجه انتخابات آمریکا در سال ۲۰۲۰»، خود را به مقام‌های محلی در زندان فولتون آتلانتا تسلیم کرد و پس از طی مراحل اداری از جمله گرفتن عکس در زندان و ۲۰ دقیقه بازداشت٬ با وثیقه ۲۰۰ هزار دلاری آزاد شد.

سازمان ترامپ در دی‌ماه سال گذشته نیز از سوی قاضی دادگاه کیفری منهتن نیویورک، به اتهام تقلب مالیاتی به مدت ۱۵ سال به پرداخت ۱.۶ میلیون دلار جریمه محکوم شد.

دونالد ترامپ همواره اتهام‌ها علیه خود را رد کرده و آنها را «توطئه‌ای با مقاصد سیاسی» علیه خود می‌داند.

با استفاده از آسوشیتدپرس و گزارش‌های رادیو فردا؛ پ.پ / ب.ب
XS
SM
MD
LG