لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۲

دهمین دوره جایزه ادبی نویسندگان مطبوعات برگزار شد


مهسا محب‌علی با رمان نگران نباش بهترین جایزه نویسندگان مطبوعات را از آن خود کرد.
مهسا محب‌علی با رمان نگران نباش بهترین جایزه نویسندگان مطبوعات را از آن خود کرد.
مراسم اهدای جوایز دهمین دوره جایزه ادبی منتقدان و نویسندگان مطبوعات در دو بخش مجموعه داستان و رمان روز چهارشنبه ۲۵ آذرماه با اعلام نام پیمان سلیمانی و مهسا محب‌علی برگزار شد.

پیمان سلیمانی به خاطر مجموعه داستان «برف و سمفونی ابری» به عنوان نفر برتر در بخش مجموعه داستان سال ۱۳۸۷ معرفی شد و جایزه خود را از علی خدایی دریافت کرد.

در بخش رمان نیز مهسا محب‌علی به خاطر رمان «نگران نباش» مورد تقدیر قرار گرفت و جایزه‌اش را از دست محمود دولت‌آبادی، نویسنده کهنه‌کار ایران، گرفت.

برگزارکنندگان این جایزه امسال در اقدامی ابتکاری علاوه بر بخش اصلی، بهترین رمان و مجموعه داستان ده سال اخیر ایران را نیز انتخاب کردند.

مجموعه داستان «تمام زمستان مرا گرم کن» اثر علی خدایی و رمان «همنوایی شبانه ارکستر چوبها» نوشته رضا قاسمی به ترتیب در بخش مجموعه داستان و رمان به عنوان بهترین آثار ده سال اخیر معرفی شدند.

یونس تراکمه، یکی از داوران جایزه ادبی منتقدان و نویسندگان مطبوعات، نیز در بخشی از این مراسم از «عمر جوایز ادبی و غیردولتی با وجود ‌همه مخالفت‌ها، ممانعت و كارشكنی كه مخصوصا در این چندسال اخیر اعمال شد و می‌شود» سخن گفت.

آقای تراکمه در گزارش خود از دهمین دوره این جایزه ادبی افزود: «امسال با تمام كم‌رونقی كه به دلیل ممیزی و مسائلی كه می‌دانیم چاپ كتاب داشته است جوایز غیردولتی به هر نحوی كه هست تصمیم گرفته‌اند این حضور را اعلام و تثبیت كنند و این كار را با پوست‌ كلفتی ادامه دادند. این ‌كه‌ می‌گوییم ممیزی سبب بی‌رونقی شده است از آن‌جا ناشی می‌شود كه تا چند سال قبل رقم آثار بررسی‌شده در جایزه سه‌رقمی بود، اما این تعداد در این سال‌ها حداكثر به ۴۰ مجموعه داستان كوتاه و به همین اندازه رمان تقلیل پیدا كرده است.»

هیات داوران دهمین جایزه منتقدان و نویسندگان مطبوعات همچنین از محمد قوچانی، سردبیر روزنامه‌های تعطیل‌شده شرق و اعتماد ملی، به عنوان «روزنامه‌نگاری که توجه ویژه‌ای به صفحات ادبی روزنامه‌ها دارد» و همین طور حسن کیاییان، مدیر نشر چشمه، «برای مبارزه با سانسور و ایجاد شرایط انتشار ادبیات داستانی» تقدیر کرد.

در این مراسم همچنین از ابراهیم گلستان که سال‌هاست در انگلیس زندگی می‌کند به عنوان یکی از چهره‌های تاثیرگذار در حوزه ادبیات داستانی و به خاطر یک عمر فعالیت ادبی و هنری تجلیل شد.

احمد محمود، محمود دولت‌آبادی، جمال میرصادقی، علی اشرف درویشیان و سیمین دانشور نیز از جمله هنرمندانی هستند که در دوره‌های پیشین این جایزه به خاطر یک عمر دستاورد در ادبیات ایران مورد تقدیر قرار گرفته‌اند.

داوری این دوره از جایزه نویسندگان و منتقدان مطبوعات برعهده یونس تراكمه، سیدرضا شكراللهی، محمدحسن شهسواری، احمد غلامی، حسن محمودی، علیرضا محمودی ایران‌مهر و مهدی یزدانی خرم بود.

جایزه ادبی منتقدان و نویسندگان مطبوعات در سال ۱۳۷۹ به دبیری احمد غلامی با هدف حمایت از کتاب‌های قابل تامل در حوزه ادبیات داستانی در دو بخش مجموعه داستان و رمان بنیان گذاشته شد.
XS
SM
MD
LG