لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۷

کارنامه خردادماه ۱۴۰۰

تازه‌ترین رویدادهای صنفی و کارگری ایران در خرداد ۱۴۰۰ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۱۵:۵۶ ۲۹.۳.۱۴۰۰

کارکنان شرکت پایانه‌های نفتی ایران مانع سوخت‌گیری یک نفتکش در جزیره خارک شدند

اتحادیه آزاد کارگران ایران از اعتصاب کارکنان واحد عملیات دریایی شرکت پایانه‌های نفتی ایران در جزیره خارک در روز جمعه خبر داد.

بر اساس این گزارش، اعتصاب کارکنان رسمی نفت در اعتراض به چگونگی افزایش دستمزد ۱۴۰۰ و آنچه کسورات ناعادلانه دستمزدشان نامیدند، انجام شد.

در این ارتباط، آنها از سوخت‌گیری نفتکش آرتاویل که تحت اجاره شرکت ملی نفتکش ایران قرار دارد، خودداری کردند. این نفتکش قصد بارگیری ۶۳۰ هزار بشکه نفت خام برای حمل به پالایشگاه بندرعباس را داشت. در نتیجه این اقدام کارکنان رسمی نفت در جزیره خارک، این نفتکش مجبور به توقف در لنگرگاه این جزیره شد.

به نوشته اتحادیه آزاد کارگران ایران، کارکنان رسمی نفت پیشتر به وزارت نفت مهلت داده بودند که چنانچه تا روز اول تیر، نحوه افزایش عمومی دستمزد سال جاری تغییر نیابد و حقوق‌شان افزایش پیدا نکند، روز ۹ تیر اعتراض خواهند کرد. آنها قبل از این هم در روزهای ۲۰ اردیبهشت و ۵ خرداد تجمع‌های اعتراضی گسترده‌ای برگزار کرده‌ بودند.

۱۳:۵۲ ۲۱.۳.۱۴۰۰

اعتصاب ۱۰۰۰ کارگر در شرکت نفت آزادگان شمالی در استان خوزستان

گزارش ها حاکیست که حدود ۱۰۰۰ کارگر در میدان نفتی آزادگان شمالی در جفیر حویزه در استان خوزستان از ۶ روز پیش در اعتصاب هستند.

این کارگران به اجرا نشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل و وضعیت قراردادها اعتراض دارند. آنها با اشاره به بدقولی‌های قبلی مدیریت نسبت به تحقق مطالبات‌شان،‌ تاکنون پیشنهاد مذاکره را نپذیرفته‌اند.

میدان نفتی آزادگان شمالی که در غرب اهواز قرار دارد، در گذشته شاهد اعتصاب کارگران بوده است.

در حدود یک سال اخیر، اعتراض‌های بسیاری، ‌از جمله امضای طومار، اعتصاب و تجمع در بخش صنعت نفت، گاز و پتروشیمی انجام شده است.

۲۳:۴۴ ۱۴.۳.۱۴۰۰

صدها کارگر نیشکر هفت‌تپه به تجمع خود ادامه دادند

صدها تن از کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه روز جمعه،‌ در چهارمین روز از اعتصاب خود، تجمع کردند.

به گزارش تشکل‌های کارگری، این کارگران خواستار تامین حق‌آبه شرکت برای آبیاری مزارع نیشکر و پرداخت دستمزدهای معوقه خود شدند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران گزارش داد که تجمع کارگران نیشکر هفت‌تپه در شرایطی ادامه یافت که در سومین روز تجمع، ماموران نیروی انتظامی برای متفرق کردن آنها تیراندازی هوایی کرده بودند.

در این ارتباط، اسماعیل بخشی، از نمایندگان کارگران نیشکر هفت‌تپه، به وب‌سایت اقتصاد ۲۴ گفت که دولت حسن روحانی پس از خلع‌ید و در حمایت از امید اسدبیگی، بلافاصله حق‌آبه هفت‌تپه را نصف کرد.

ابراهیم عباسی‌منجزی، از نمایندگان کارگران نیشکر هفت‌تپه، نیز به وب‌سایت امتداد گفت که با گذشت چند هفته از خلع‌ید اسدبیگی، کارگران هنوز نمی‌دانند شرکت دست چه کسی است.

کارگران نیشکر هفت‌تپه بارها گفته‌اند این شرکت باید به مالکیت دولت درآید و با نظارت کارگران اداره شود و یا اینکه به خود آنان واگذار شود.

۲۳:۴۴ ۱۴.۳.۱۴۰۰

۲ کارگر اعتصابی شهرداری اهواز از یک هفته پیش در بازداشت هستند

وب‌سایت «عصر جنوب» خبر داد که دو کارگر پیمانکاری شهرداری اهواز که در پی اعتصاب هفته گذشته کارگران منطقه ۳ این شهر به دست ماموران نیروی انتظامی بازداشت شدند، همچنان در زندان هستند.

در جریان اعتصاب کارگران منطقه ۳ شهرداری اهواز، ۹ تن از آنان به دست ماموران نیروی انتظامی بازداشت شده بودند. این کارگران به پرداخت نشدن مزایای شغلی خود معترض بودند.

یکی از فعالان کارگری اهواز گفت: خواسته کارگران دریافت دستمزد مصوب بود.

فرزین حاتمی، شهردار منطقه ۳ اهواز، با ابراز بی‌اطلاعی از بازداشت کارگران گفت: پیمانکار، طرف قرارداد شهرداری است و کارگران با او قرارداد دارند.

او اشاره کرد که مطالبات پیمانکار، طبق قرارداد به او پرداخت شده است.

در سالیان اخیر، کارگران پیمانکاری شمار بسیار زیادی از شهرداری‌های ایران در اعتراض به پرداخت نشدن دستمزد و مزایا اعتصاب و تجمع کرده‌اند.

۲۲:۵۶ ۱۲.۳.۱۴۰۰

دو اتحادیه بین‌المللی کارگری خواستار آزادی محمود صالحی و عثمان اسماعیلی شدند

دو اتحادیه بین‌المللی کارگری در دو نامه سرگشاده خطاب به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، خواستار آزادی محمود صالحی و عثمان اسماعیلی، ‌دو فعال کارگری زندانی، شدند.

آقایان صالحی و اسماعیلی به اتهام انتشار تصاویر مراسم روز جهانی کارگر، اول ماه مه،‌ احضار و بازداشت شدند. آنها در دادگاه ابتدا به زندان و سپس به جزای نقدی محکوم شدند. با این همه، ‌آنها همچنین در بازداشت هستند.

کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری در نامه خود نوشت که محمود صالحی و عثمان اسماعیلی از نظر سلامتی به مراقبت‌های پزشکی منظم نیاز دارند و دولت را مسئول حفظ جان و سلامت آنها دانست.

کنفدراسیون کارگران صنایع کشاورزی، مواد غذایی و هتل‌داری، نیز نوشت که آزار، بازداشت و زندانی شدن مدافعان حقوق کارگران موجب حل تنش‌های عمیق اجتماعی و اقتصادی ایران نخواهد شد.

در سالیان اخیر، برخورد با فعالان و تشکل‌های کارگری و صنفی در ایران شدت گرفته است.

۲۲:۴۵ ۱۲.۳.۱۴۰۰

کارگران نیشکر هفت‌تپه برای دومین روز در اعتراض به کاهش حق آبه این شرکت از سوی دولت تجمع کردند

شماری از کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه روز چهارشنبه در اعتراض به وضعیت بی آبی مزارع زیر کشت، تجمع کردند.

این دومین روز تجمع کارگران نیشکر هفت‌تپه در ارتباط با کاهش شدید حق‌آبه این شرکت از سوی دولت بود.

در این ارتباط، اسماعیل بخشی، از نمایندگان کارگران نیشکر هفت‌تپه، به وب‌سایت اقتصاد ۲۴ گفت که دولت حسن روحانی پس از خلع‌ید و در حمایت از امید اسدبیگی، بلافاصله حق‌آبه هفت‌تپه را نصف کرد.

در همین حال، ابراهیم عباسی‌منجزی، از نمایندگان کارگران نیشکر هفت‌تپه، به سایت امتداد گفت که با گذشت چند هفته از خلع‌ید اسدبیگی، کارگران هنوز نمی‌دانند شرکت دست چه کسی است.

مقام‌های دولت حسن روحانی بارها مخالفت خود را با لغو خصوصی‌سازی این شرکت ۲۴ هزار هکتاری اعلام کرده‌اند. کارگران نیشکر هفت‌تپه بارها گفته‌اند این شرکت باید به مالکیت دولت درآید و با نظارت کارگران اداره شود و یا اینکه به خود آنان واگذار شود.

۱۵:۲۰ ۱۱.۳.۱۴۰۰

«مبنای اعتراض‌های کارکنان رسمی نفت، ماده ۱۰ قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت است»

وب‌سایت رویداد ۲۴ در گزارشی درباره اعتراض‌های کارکنان رسمی نفت نوشت که مبنای این اعتراض‌ها، ماده ۱۰ قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت است.

بر اساس این گزارش،‌ گرچه برخی با برجسته کردن میزان دستمزد برخی از کارکنان معترض رسمی نفت سعی داشتند تا نشان دهند تجمع‌ها و اعتراض‌ها، ناشی از زیاده‌خواهی‌شان است و لقب «حقوق‌بگیر‌های نجومی» به آنها دادند، اما در این میان، چند واقعیت از نظر‌ها پنهان ماند؛ مانند شرایط کاری سخت، نداشتن حق تشکل، شرایط بازنشستگی فرساینده و شیفت‌های طولانی در شرایط ناامن و پرخطر این کارکنان.

علی زائری، فعال صنفی مستقل کارکنان رسمی نفت، گفت: روی سکویی مشغول کارم که مثل بشکه باروت است و با فشار ۲۲۰ بار گاز ترش در اینجا کار می‌کنیم. اگر گاز اچ ۲ اس منتشر شود، با نیم دم نیز ممکن است کشته شویم.

او افزود: در اینجا هم‌سطح دریا هستیم و به لحاظ بیولوژیکی، گلبول‌های سفید خون کمتر می‌شود. وقتی به خانه بر می‌گردیم ۴۸ ساعت طول می‌کشد تا بدنمان خود را با شرایط فشار و ارتفاع جدید تطبیق دهد. برخی همکاران ما هر بار که به خانه بر می‌گردند نزدیک به دو روز سردرد می‌گیرند.

علاوه بر آن،‌ به گفته آقای زائری،‌ خیلی از کارکنان به دلیل دوری‌های طولانی مدت از خانواده، دچار مشکلات خانوادگی هستند یا طلاق می‌گیرند.

رویداد ۲۴ اشاره کرد که افزایش ۲۵ درصدی دستمزد مصوب سال جاری، نصیب بیش از ۹۰ درصد از کارکنان رسمی نفت نشده است.

همزمان با اعتراض ها در صنعت نفت، بیژن زنگنه، وزیر نفت، در نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، خواستار بررسی رفع محدودیت‌های پرداخت دستمزد به کارکنان و بازنشستگان وزارت نفت در جلسه سران سه قوه شد.

مصطفی بهاری‌زاده، از کارکنان شرکت نفت و گاز پارس، با اشاره به اینکه مصوبه محلس درباره حقوق کارکنان، متن قانون است و به همین سادگی قابل تغییر نیست، گفت: تا زمانی که قانون تغییر نکند، وضعیت پرداختی کارکنان رسمی نفت به همین منوال خواهد بود و تغییر قانون هم نیاز به حکم شورای نگهبان دارد.

او اشاره کرد: بحث‌هایی که مطرح شده است، بیشتر نشان از آن دارد که می‌خواهند اعتراض‌های کارکنان را با یک سری وعده خاموش کنند.

۱۴:۵۵ ۱۱.۳.۱۴۰۰

بیانیه اتحادیه آزاد کارگران ایران درباره اعتراض کارکنان رسمی نفت

اتحادیه آزاد کارگران ایران در بیانیه‌ای در مورد تجمع کارکنان رسمی نفت در ۵ شهر، ۳ منطقه و یک سکوی نفتی در روز پنجم خرداد نوشت: اعتراض آنها به نحوه افزایش عمومی دستمزد سال ۱۴۰۰ بوده که در تناقض با قانون صورت گرفته است و با توجه به شرایط سخت کار در صنعت نفت، به‌ویژه در مناطق عملیاتی، و نیز رشد افسارگسیخته تورم و هزینه‌های زندگی، تأمین‌کننده نیازهای کارکنان وزارت نفت نیست.

به نوشته این بیانیه، کارکنان رسمی نفت با استناد به ماده ۱۰ قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت تاکید می‌کنند که تمام کارکنان عملیاتی، از مجموعه قوانین خاص خود برخوردارند و تابع مجموعه قوانین خدمات کشوری نیستند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران نوشت: حکم کارگزینی، به گفته کارکنان رسمی نفت، به شدت و عامدانه، به ضرر تمام آنها، به ویژه، کارکنان عملیاتی تعریف شده است و ‌باید اصلاح شود. ضمن آنکه هیچ محدودیتی، اعم از کف یا سقف، برای کارکنان عملیاتی وجود ندارد.

این تشکل کارگری با تاکید بر این موضوع که وزارت نفت تاکنون اقدام جدی برای تحقق خواسته‌های کارکنان معترض نفت انجام نداده است، اضافه کرد که آنها در بیانیه‌ای به شخص وزیر نفت و تمام مسئولین تصمیم‌گیرنده اولتیماتوم داده‌اند که چنانچه تا روز اول تیرماه، نحوه افزایش عمومی دستمزد، تعریف حکم کارگزینی، محدودیت ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی و محدودیت سقف و سایر ایرادهای تفسیر و اجرای قانون، اصلاح نشود، در روز نهم تیرماه دست به تجمع و اعتراض‌های گسترده‌تری خواهند زد و تا تحقق خواست و مطالبات‌شان، به اعتراض ادامه خواهند داد.

در این ارتباط هم کارکنان رسمی مجتمع گاز پارس جنوبی در حال جمع‌آوری امضا در پالایشگاه‌های ۱۳گانه این مجتمع هستند تا از طریق تحویل به مدیرعامل مجتمع، خواستار رسیدگی به مطالبات خودشوند.

به نوشته اتحادیه آزاد کارگران ایران، تعرض گسترده به سطح دستمزد کارگران از یک سو و رشد فزاینده و افسارگسیخته نرخ تورم و گرانی مایحتاج زندگی به جایی رسیده که کارکنان رسمی نفت و صنایع وابسته را نیز به اعتراض واداشته است.

این تشکل صنفی اشاره کرد که کارگران صنایع نفت به عنوان نیروهای متخصص و فنی که شاهرگ اصلی اقتصاد و ارزآوری کشور در دستان آنهاست، همواره از سطح نسبتاً مناسبی از دستمزد برخوردار بوده‌اند اما اکنون تعرض حکومت به معیشت کارگران به جایی رسیده که به رغم خطرهای بسیار جدی قهر کارکنان نفت در مقابل حاکمیت، باز دست در جیب کارگران کرده و با تعدی از قوانین از پیش تصویب شده، افزایش دستمزد کارکنان مناطق عملیاتی را نیز مانند قانون خدمات کشوری محاسبه کرده است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران نوشت: به رغم تفاوت‌ها، شاهد یکپارچگی عمیقی در میان کارگران، چه در صنایع بزرگ و کوچک، چه بخش‌های رسمی و موقت، چه دولتی و یا خصوصی هستیم.

به نوشته بیانیه این تشکل کارگری، طبقه کارگر ایران به موقعیت بسیار مهم یکپارچگی در اعتراض و مطالبات‌ رسیده است و در صورت بقای مناسبات کنونی، حاکمیت به طور قطع، در بن‌بست اقتصادی خود، جامعه را به فروپاشی اقتصادی خواهد کشاند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران در پایان بیانیه‌اش نوشت: این موقعیت عینی که بر بستر یکپارچگی اعتراض‌ها و مطالبات تمامی بخش‌های طبقه کارگر شکل گرفته است، مسیر اتحاد عمل و اعتراض گسترده ‌و طبقاتی کارگران ایران را هموار خواهد کرد.

۱۴:۳۶ ۱۱.۳.۱۴۰۰

اعتراض به بی‌آبی مزارع زیر کشت؛ کارگران کشاورز هفت‌تپه تجمع کردند

کارگران کشاورز شاغل در شرکت نیشکر هفت‌تپه روز سه‌شنبه در اعتراض به وضعیت بی آبی مزارع زیر کشت، در مقابل دفتر مدیریت این واحد کشاورزی – صنعتی تجمع کردند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، یکی از کارگران کشاورز اشاره کرد که کارگران آب‌رسان و میراب نیز در این تجمع شرکت کرده بودند و افزود: آنها به ممنوعیت‌های اعلام‌شده برای کشت و استفاده از آب برای مزارع زیر کشت اعتراض داشتند.

وی گفت: از آنجا که نیشکر و سایر محصولاتی که در مزارع هفت‌تپه مانند چغندر کشت می‌شوند، برای کاشت، داشت و حتی قبل از برداشت، نیاز به آب، در دفعات مشخص، دارند، این وضع موجب نگرانی شده است.

در همین حال، اسماعیل بخشی، فعال کارگری هفت‌تپه، به وب‌سایت اقتصاد ۲۴ گفت که دولت حسن روحانی پس از خلع‌ید، بلافاصله حق‌آبه هفت‌تپه را نصف کرد.

او خواستار آن شد که امید اسدبیگی، کارفرمای خلع‌ید شده نشکر هفت تپه، پاسخ دهد که چرا مسائل آبی شرکت حرفی نزده و تدابیری برای بحران کم‌آبی نیندیشیده بود و افزود: دولت برای اینکه نشان دهد خلع ید از کارفرمای خصوصی در هفت‌تپه اشتباه بوده، در حال کمک کردن به مالک پیشین است و حق‌آبه شرکت را نصف کرده است.

مقام‌های دولت حسن روحانی،‌ به‌ویژه معاون اول رئیس جمهور و وزیر اقتصاد همراه با دو استاندار سابق و قعلی خوزستان، بارها مخالفت خود را با لغو خصوصی‌سازی این شرکت ۲۴ هزار هکتاری اعلام کرده بوده‌اند.

این شرکت در بهمن سال ۹۷ با پیش‌پرداختی ۶ میلیارد تومانی به امید اسدبیگی و مهرداد رستمی‌چگینی واگذار شد. پس از این واگذاری، شرکت نیشکر هفت‌تپه و هزاران کارگر آن با مشکلات فراوانی مواجه شدند. این شرکت سرانجام در پی اعتراض‌های صنفی کارگران و نیز متهم شدن امید اسدبیگی به سوء استفاده یک و نیم میلیارد دلاری، از مالکیت خصوصی پس گرفته شد. با این همه، هنوز وضعیت مالکیت شرکت مشخص نیست.

کارگران نیشکر هفت‌تپه بارها گفته‌اند این شرکت باید به مالکیت دولت درآید و با نظارت کارگران اداره شود و یا اینکه به کارگران واگذار شود.

به نوشته اقتصاد ۲۴، کارگران هفت‌تپه همچنین اعتقاد دارند دولت در پی خصوصی‌سازی مشکل‌ساز و پرحاشیه این واحد تولیدی، باید مسئولیت اشتباهاتش را بپذیرد و اقداماتی را به منظور احیای تولید بردارد.

اسماعیل بخشی درباره مشکلات ناشی از کم آبی به اقتصاد ۲۴ گفت: فعالان کارگری هفت‌تپه پیشتر درمورد کم‌آبی در روز‌های حضور امید اسدبیگی هشدار داده بودند اما هیچیک برنامه‌های مربوط به تعبیه پمپ‌ها، لایروبی مسیر‌های آب و لایروبی کانال‌های گلی برای دوران بحران کم‌آبی اجرا نشد.

او با مشکوک خواندن کاهش حق‌آبه هفت‌تپه افزود: تمام تیم تبلیغاتی مالک پیشین، با همدستی برخی مسئولان استانی، به طور مرتب تبلیغ می‌کنند که اگر خلع ید انجام نمی‌شد، حق‌آبه شرکت نیز کم نمی‌شد.

این فعال کارگری همچنین اشاره کرد: تمام روش‌های مکانیزسیون، پیش از خصوصی‌سازی، یعنی بین سال‌های ۹۰ تا ۹۴ در ۶ هزار تا ۷ هزار هکتار از زمین‌های هفت‌تپه در حال پیاده‌سازی بود که منجر به بالا رفتن بازده زراعی و کاهش مصرف آب می‌شد اما از سال ۹۴ و با ورود بخش خصوصی، همین زمین‌ها مجدداً به حالت کشت سنتی بازگشتند.

آقای بخشی با اشاره به اینکه خلع ید از امید اسدبیگی تا اردیبهشت ماه اعلام شده است، گفت: مطابق وعده‌ها، او باید تا ۱۰ خرداد، دستمزد کارگران را پرداخت می‌کرد، اما به این وعده عمل نکرد و این در شرایطی است که ۲۰۰ میلیارد تومان در شهریور ماه، پس از تلاش‌های فعالان کارگری در هفت‌تپه آزاد شد.

وی اضافه کرد که تلاش می شود با نپرداختن دستمزدها، کارگران را عصبانی کنند و فضا را متشنج و امنیتی نشان دهند تا ادعا شود لغو خصوصی‌سازی منجر به اعتراض‌های کارگری شده است.

اسماعیل بخشی اشاره کرد که در حال حاضر پرسنل هفت‌تپه، کارگروهی برای مدیریت آب در شرکت تشکیل داده‌اند و کار لایروبی و تعمیر پمپ‌ها را انجام می‌دهند و گفت: همه کارگران و پرسنل هفت‌تپه آماده هستند که شرکت را نجات دهند و آن را به روز‌های اوج خود بازگردانند.

۱۴:۴۳ ۵.۳.۱۴۰۰

اعتصاب و تجمع صدها تن از کارکنان و کارگران رسمی شرکت نفت در چند منطقه ایران

صدها تن از کارکنان رسمی و کارگران شرکت نفت ایران روز چهارشنبه در دست‌کم پنج شهر، مناطق عسلویه، لاوان و بهرگان و یک سکوی نفتی در خلیج‌فارس، اعتصاب و تجمع کردند.

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، این حرکت اعتراضی در پی فراخوان کارگران رسمی نفت انجام شد.

بر اساس فیلم‌های انتشار یافته در شبکه‌های اجتماعی، کارکنان رسمی شرکت نفت در اهواز در مقابل مجموعه مناطق نفت‌خیز جنوب تجمع و راهپیمایی کردند.

آنها در این تجمع علیه بیژن زنگنه، وزیر نفت، شعار دادند و خواستار استعفای او شدند.

تجمع‌کنندگان همچنین شعار دادند: «نیروی خط تولید - سقف حقوق نداره» و «تا حق خود نگیریم - از پا نمی‌نشینیم».

کارگران و کارکنان ناراضی نفت در عسلویه هم شعار دادند: «وزیر خیانت می‌کند - مجلس حمایت می‌کند»، «بترسید بترسید - ماهمه با هم هستیم» و «زنگنه حیا کن - وزارت رو رها کن».

تجمع‌های مشابهی نیز در شهرهای آبادان، گچساران و ماهشهر، دو منطقه نفتی لاوان و بهرگان و نیز در سکوی نفتی ابوذر در خلیج‌فارس برگزار شدند.

همچنین شماری از کارگران و کارکنان رسمی در مقابل مجلس در تهران تجمع کردند.

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، کارگران رسمی نفت به نحوه افزایش دستمزد‌های سال ۱۴۰۰ اعتراض دارند.

پیشتر خبرگزاری ایلنا نوشته بود که آنها خواستار « اجرای دقیق و عادلانه قانون افزایش دستمزد ۱۴۰۰، اجرای ماده ۱۰ قانون اختیارات وزارت نفت، جدول بدو استخدام سال ۹۳ و تسری آن به تمامی پرسنل استخدامی قبل از این تاریخ» هستند.

«تغییر اساسنامه صندوق‌های بازنشستگی نفت، تعدیل مدرک پرسنل رسمی، پرداخت بند (ج) فوق‌العاده مناطق جنگی، اصلاح قانون مالیات بر حقوق کارکنان نفت شاغل در شرایط سخت، پرداخت کامل پاداش بازنشستگی بر اساس سنوات خدمت پرسنل بدون رعایت سقف پاداش ۳۰ سال، رفع مشکل انتقالی کارکنان شرکت‌های واگذار شده و حل مشکلات دانشجویان و جانبازان» از دیگر خواسته‌های کارگران و کارکنان رسمی شرکت نفت هستند.

تجمع کارکنان مدت موقت و کارکنان شرکت هلدینگ خلیج‌فارس

کارکنان مدت موقت وزارت نفت روز سه‌شنبه به منظور پیگیری وعده‌های مقام‌های این وزارت‌خانه، در مقابل مجلس تجمع کرده بودند.

آنها از جمله خواستار اجرای همسان‌سازی حقوق، بازنگری در نظام حقوق و دستمزد و اعمال فوق‌العاده شغلی و تبدیل وضعیت کارکنان مدت موقت مانند سایر وزارت‌خانه‌ها شدند.

معترضان با اشاره به وعده‌های وزیر نفت برای تبدیل وضعیت استخدامی‌شان گفتند: یکی از وعده‌های بیژن زنگنه در زمان اخذ رای اعتماد در مجلس دهم، رسیدگی به وضعیت کارکنان مدت موقت بود؛ اما هنوز در بلاتکلیفی بیشتری به سر می‌برند.

این در شرایطی است که به گفته معترضان، بر اساس تصویب نامه هیئت دولت در اول اسفند ۹۰، ۳۴ هزار کارمند مدت موقت وزارت نفت باید به «مدت معین» تبدیل وضعیت می‌شدند.

این موضوع باعث شده است که در حدود یک دهه گذشته، مزایای شغلی ۳۴ هزار کارمند مدت موقت وزارت نفت مانند فوق‎العاده جذب، فوق‌العاده کارگاهی، بدی آب و هوا، سختی کار، سابقه و مدرک تحصیلی پرداخت نشود.

همچنین صدها تن از کارکنان رسمی شرکت هلدینگ خلیج‌فارس روز سه‌شنبه در اعتراض به شرایط کاری خود در حاشیه جاده ورودی منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر تجمع کردند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، کارکنان رسمی هلدینگ خلیج فارس خواستار پایبندی این شرکت به قراردادش با شرکت صنایع پتروشیمی، در مورد پرداخت پاداش‌ بهره‌وری و شایستگی و دیگر مزایای مصوب شدند.

آنها همچنین خواستار فراهم شدن زمینه انتقالی کارمندان رسمی نفت به شرکت‌های تابعه وزارت نفت شدند.

در یک سال اخیر، گزارش‌هایی در مورد اعتراض‌های صنفی کارگران و کارکنان صنعت نفت، گاز و پتروشیمی منتشر شده است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG