لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۶

کروبی و قضیه «حساب کردن بقیه پول ویلای سعدآباد ولایتی با رهبر»


علی‌اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی
علی‌اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی

مهدی کروبی، رئیس پیشین بنیاد شهید ایران، دربارهٔ موضوع واگذاری یک خانه هزارمتری این بنیاد به علی‌اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل رهبر، گفته قرار بود وی باقی‌مانده قسط این ساختمان را با رهبر جمهوری اسلامی حساب کند.

وب‌سایت «سحام نیوز» که نزدیک به خانواده کروبی است، نوشته مهدی کروبی این موضوع را در پاسخ به فرزندش حسین، دربارهٔ واگذاری این ویلا ارائه کرده‌است.

به گفته مهدی کروبی، ولایتی پس از واگذاری ملک خود به بنیاد شهید، خواستار ملکی در سعدآباد شد بود و به‌دلیل آنچه نداشتن «پول کافی» عنوان کرد، قرار شد به صورت «اقساط»، پول ملک را پرداخت کند.

به گفته آقای کروبی، پس از درگذشت روح‌الله خمینی و رهبری علی خامنه‌ای، ولایتی به وی گفته که «من بقیه آن پول را با رهبری حساب می‌کنم لذا آقای ولایتی باقی پول را به ما ندادند و اظهار کردند که خودم می‌روم قضیه را با رهبری حل می‌کنم.»

آن‌طور که آقای کروبی گفته، با آنکه وی به خاطر ندارد که ولایتی چند قسط از اقساط خود را پرداخت کرده، اما می‌افزاید که «قاعدتاً همان مقداری را که می‌گویند پرداخت کرده‌اند.»

حسین کروبی به نقل از پدر خود گفته‌است: «مقداری از پول ایشان مانده بود که امام رحلت کردند، پس از رحلت امام آقای ولایتی نظرشان عوض شد و گویا ظاهراً شبهه کردند در آن اختیارات و احکامی که امام به من داده بود.»

اشاره وی به حکم ریاست بنیاد شهید بود که از سوی آقای خمینی برای کروبی صادر شده بود. اختیار اداره و واگذاری شماری از املاک مصادره‌شده از دوران انقلاب اسلامی در دست این بنیاد است.

پیش از این، یاشار سلطانی با هشتگ «مطالبه کنیم»، از ولایتی خواسته بود «اگر مشاغل متعدد داخلی و خارجی» وی اجازه می‌دهد، در این زمینه توضیح دهد. ولایتی که در حال حاضر، رئیس هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی نیز است، در واکنش، گفت‌وگوی وی در سال ۹۵ با هفته‌نامه پنجره را منتشر کرد.

ولایتی در این گفت‌وگو گفته بود که به دلیل ترورهای اوایل دهه ۶۰ «آقای دعاگو که الان امام‌جمعه شمیرانات است، آن زمان رئیس کمیته بود. به من گفت خانه شما {در تجریش} امنیت ندارد و مصلحت نیست شما اینجا باشید.»

آن‌طور که ولایتی روایت کرده، دعاگو به دلیل وجود مقر کمیته انقلاب اسلامی در کاخ سعدآباد تهران، خانه‌ای نزدیک کاخ را به وی پیشنهاد می‌کند که در اختیار بنیاد شهید بود.

او نیز پس از مذاکره با مهدی کروبی، رئیس وقت بنیاد شهید، آن را با ملک شخصی خود معاوضه کرده و قرار می‌شود که وی ۱۵ میلیون تومان «سر بدهد.»

ولایتی با بیان اینکه «مدت طولانی باید ماهی ۷۰۰ هزار تومان می‌‎‎دادیم»، اضافه کرده «۲۲۴ متر» از این خانه هزار متری را «حسینیه» و «اخیراً که دیدم این حسینیه احتیاج به توسعه دارد، ۲۰۰متر دیگرش را هم وقف کردیم.»

وی اضافه کرده که «از ۱۰۰۰ متر ۶۰۰ متر برای ما مانده‌است. در دو طبقه بالا چهار تا از فرزندان‌مان که ازدواج هم کرده‌اند، زندگی می‌‎کنند. ما هم که پایین می‌‎نشینیم؛ پس در این ۶۰۰ متر ۵ خانواده زندگی می‌کنند.»

علی‌اکبر ولایتی در دوران ریاست جمهوری علی خامنه‌ای و اکبر هاشمی رفسنجانی، ۱۶ سال پست وزارت امور خارجه ایران را بر عهده داشت و پس از درگذشت هاشمی، در چرخشی آشکار رو به انتقاد از مواضع حسن روحانی آورد و موضع‌گیری‌هایی نزدیک به خامنه‌ای داشت.

وی با حکم رهبر جمهوری اسلامی، در جایگاه رئیس هیئت‌های مؤسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفت و با این انتخاب، موجی از تغییر و تحولات، دامن‌گیر این دانشگاه شده‌است.

ماجرای مالکیت منزل مسکونی ولایتی در منطقه سعدآباد تهران پس از آن مطرح شد که گروه دانشجویی موسوم به «عدالت‌خواه» از حسن فیروزآبادی، مشاور نظامی آیت‌الله علی خامنه‌ای خواست یک ویلای مصادره‌ای را که ۲۲ سال است در اختیار او است تخلیه کند.

این تشکل محافظه‌کار دانشجویی مدعی شده بود که فیروزآبادی از دستور رهبر جمهوری اسلامی برای تخلیه این بنا خودداری کرده و نیروی انتظامی نیز حکم قوه قضائیه مبنی بر تخلیه این ویلا را اجرا نکرده‌است.

با آنکه فیروزآبادی این اتهام را رد کرد و گفت که ۲۲ سال پیش، خامنه‌ای این ساختمان را به عنوان «دفتر فوق سری رئیس کل ستاد نیروهای مسلح ایران» به وی داده بود و او دستوری مبنی بر تخلیه آن دریافت نکرده بود، اما به هر حال ویلا را تخلیه کرد.

XS
SM
MD
LG