لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۱

تأکید خامنه‌ای: قدرت دفاعی کشور قابل مذاکره نیست


آیت‌الله خامنه‌ای حضور ایران در برخی کشورهای منطقه را «عمق راهبردی نظام اسلامی» توصیف می‌کند
آیت‌الله خامنه‌ای حضور ایران در برخی کشورهای منطقه را «عمق راهبردی نظام اسلامی» توصیف می‌کند

رهبر جمهوری اسلامی در واکنش به اظهارات مقامات آمریکایی، حضور نیروهای نظامی ایران در برخی کشورها را «عمق راهبردی نظام اسلامی» خواند و همچنین تأکید کرد که «امکانات و قدرت دفاعی کشور قابل مذاکره و چانه‌زنی نیست.»

به گزارش خبرگزاری ایرنا، آیت‌الله علی خامنه‌ای روز چهارشنبه، ۳ آبان، در مراسمی در دانشگاه افسری ارتش گفت که «دشمنان نظام اسلامی» از «اقتدار منطقه‌ای ایران» عصبانی و ناراحت هستند و آن را «عامل مزاحم خود می‌دانند».

آقای خامنه‌ای تأکید کرد که کشورهای غربی با «افزایش اقتدار جمهوری اسلامی در میان ملت‌ها، در منطقه و فراتر از منطقه مخالفند زیرا این اقتدار، عمق راهبردی نظام اسلامی است».

وی همچنین مخالفت‌ها با برخی از برنامه‌های نظامی ایران را «در همین چارچوب ارزیابی» کرد و افزود که «راه مقابله با این مخالفت‌ها، این است که برخلاف خواسته آنها، بر عناصر اقتدار ملی، تکیه و ایستادگی کنیم».

مقامات آمریکا پیش از این برنامه‌های موشکی ایران و اقدامات نیروی قدس سپاه پاسداران در کشورهای منطقه از جمله سوریه و عراق را «عامل بی‌ثباتی» در منطقه خوانده‌اند.

در همین حال رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، روز یکشنبه پس از نشست کمیته هماهنگی میان ریاض و بغداد با حضور حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق، و ملک سلمان پادشاه عربستان، خواستار خروج «شبه‌نظامیان شیعه ایرانی و مورد حمایت تهران» از عراق شده بود.

یک روز بعد اما دولت عراق این درخواست را رد کرد.

شبه‌نظامیان حشدالشعبی از دولت عراق حقوق می‌گیرند و به نخست‌وزیر گزارش می‌دهند ولی عرب‌های سنی و سیاستمداران کرد معتقدند که حشدالشعبی به عنوان زیرمجموعه‌ای از نیروی قدس سپاه پاسداران عمل می‌کند. دیدبان حقوق بشر و عفو بین‌الملل حشدالشعبی را به ارتکاب جنایات جنگی متهم کرده‌اند.

رهبر جمهوری اسلامی روز چهارشنبه همچنین با اشاره به سخنان پیشین خود تأکید کرد که «امکانات و قدرت دفاعی کشور قابل مذاکره و چانه‌زنی نیست».

وی اضافه کرد: «در خصوص ابزارهای دفاعی کشور و هر آنچه اقتدار ملی را تأمین یا پشتیبانی می‌کند، هیچ‌گونه چانه‌زنی و معامله‌ای با دشمن نداریم و راه اقتدار را با قوت به پیش خواهیم برد».

سپاه پاسداران ایران نیز پس از سخنان رئیس جمهور آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که «به کوری چشم» آمریکا و اسرائیل، «نفوذ منطقه‌ای» و «توسعه توان موشکی» جمهوری اسلامی «با شتاب بیشتر» ادامه خواهد یافت.

گفته‌های رهبر جمهوری اسلامی و اعلام شتاب بخشیدن سپاه پاسداران به فعالیت‌های برون‌مرزی و موشکی خود، در حالی صورت می‌گیرد که ایالات متحده و هم‌پیمانانش بارها اعلام کرده‌اند که این‌گونه اقدامات با «روح» توافق هسته‌ای منافات دارد و کمکی به برچیده شدن بیشتر تحریم‌ها علیه ایران نخواهد کرد.

دونالد ترامپ به تازگی راهبرد جدید خود در قبال ایران را اعلام کرده که بر اساس آن، سپاه پاسداران در فهرست تحریم‌های ایالات متحده قرار خواهد گرفت.

در این زمینه مایک پمپئو، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، روز پنج‌شنبه ۲۷ مهر، ایران را کانون تهدیدات خاورمیانه نامیده و گفته بود که واشینگتن با فشار بر سپاه پاسداران و نیروی قدس، می‌خواهد مانع اقدامات مخرب جمهوری اسلامی شود.

گرچه دولت آمریکا دو بار پایبندی ایران به مفاد برجام را تأیید کرده بود اما آقای ترامپ روز ۲۲ مهرماه از تأیید سوم سر باز زد و تهران را متهم کرد که به «روح برجام» پایبند نبوده‌است.

تصمیم دونالد ترامپ در مورد عدم تأیید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای، فرصتی ۶۰ روزه را پیش پای کنگره آمریکا می‌گذارد تا در مورد برگرداندن احتمالی تحریم‌های ایران تصمیم‌گیری کند. تصمیمی که می‌تواند آینده برجام را به خطر بیندازد.

XS
SM
MD
LG