لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۸

وزیر اقتصاد ایران مدعی «رکوردشکنی» در جذب سرمایه‌ خارجی شد


وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران مدعی شده است که کشور در سال ۱۴۰۲ در حوزه «سرمایه‌گذاری خارجی معتبر» بالاترین رکورد را در ١۶ سال گذشته ثبت کرده است.

احسان خاندوزی روز شنبه ۲۰ مرداد در ادامه گفته است «ایران توانست با وجود فشارهای تحریم اعتماد کشورهای مختلف را جذب کند.»

پیشتر نیز آقای خاندوزی بارها مدعی جذب ۵.۵ میلیارد دلار سرمایه خارجی در سال گذشته خورشیدی شده بود.

مقامات دولت سیزدهم آمارهای «سرمایه‌گذاری مصوب خارجی توسط دولت» را تحت عنوان «سرمایه خارجی جذب شده» به مردم و رسانه‌ها اعلام می‌کنند، در حالی که رقم ادعایی ۵.۵ میلیارد دلاری آقای خاندوزی در واقع مجوزهایی است که دولت برای جذب سرمایه‌های خارجی صادر کرده است.

آمارهای کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل، آنکتاد، نشان می‌دهد ایران در سال گذشته تنها یک میلیارد و ۴۲۲ میلیون دلار جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی داشته که کمترین رقم طی سه سال دولت سیزدهم است.

در مقام مقایسه، ترکیه در سال گذشته هفت برابر ایران، عربستان تقریبا ۹ برابر و امارات متحده عربی ۲۲ برابر ایران جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی داشته‌اند.

پارسال کشورهای جهان حدود یک تریلیون و ۳۳۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی مستقیم جذب کردند و سهم ایران از این رقم تنها یک هزارم بود.

جذب تنها ۱.۴ میلیارد دلار سرمایه خارجی در حالی است که طبق آخرین گزارش بانک مرکزی ایران، تنها در ۹ ماه ابتدایی پارسال بیش از ۲۰ میلیارد دلار فرار سرمایه از کشور اتفاق افتاده است.

از طرفی، ادعای «رکوردشکنی» دولت سیزدهم در جذب «سرمایه خارجی» در حالی است که طبق آمارهای آنکتاد، ایران در سه سال گذشته مجموعا چهار میلیارد و ۳۴۷ میلیون دلار جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی داشته که حتی ۸۷۶ میلیون دلار کمتر از سه سال پایانی دولت دوازدهم است.

بخش اعظم آنچه دولت سیزدهم تحت عنوان «سرمایه خارجی جذب شده» به مردم ارائه می‌کند، در واقع تفاهم‌نامه‌های سرمایه‌گذاری امضا شده میان ایران با شرکت‌های روسی و چینی است.

ایران و روسیه طی سه سال گذشته دهها تفاهم‌نامه در زمینه‌های حمل و نقل، صنایع و انرژی امضا کرده‌اند که بخش اعظم آنها حتی به مرحله قرارداد نرسیده است.

برآورد مؤسسه پژوهش سیاست عمومی «امریکن انترپرایز» نیز نشان می‌دهد آخرین سرمایه‌گذاری عمده چینی‌ها در ایران مربوط به سال ۲۰۱۶ و به ارزش ۶۰۰ میلیون دلار میان شرکت نفتی «سی‌ان‌پی‌سی» چین و شرکت ملی نفت ایران برای توسعه میدان نفتی «یادآوران» بود که بعد از خروج آمریکا از برجام، این شرکت چینی پروژه یاد شده را نیمه‌کاره رها کرد.

XS
SM
MD
LG