لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۰

رهبران آمریکا و کره شمالی برای دیدار با یکدیگر وارد سنگاپور شدند


کیم جونگ اون رهبر کره شمالی، و دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا
کیم جونگ اون رهبر کره شمالی، و دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا

در آستانه دیدار تاریخی رهبران آمریکا و کره شمالی در روز سه‌شنبه ۲۲ خردادماه، دونالد ترامپ و کیم جونگ اون روز یکشنبه وارد سنگاپور شده و مورد استقبال وزیر خارجه سنگاپور قرار گرفتند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس شامگاه یکشنبه به وقت محلی در سنگاپور گزارش داد که هواپیمای حامل دونالد ترامپ ساعاتی پس از ورود رهبر کره شمالی، در سنگاپور بر زمین نشسته است.

آقای ترامپ با سفر به سنگاپور و دیدار با کیم جونگ اون قصد دارد، مقدمات خلع سلاح هسته‌ای یکی از سرسخت‌ترین دشمنان آمریکا را فراهم آورد.

رئیس‌جمهوری آمریکا شنبه شب در حالی نشست رهبران هفت کشور صنعتی جهان در کانادا را به مقصد سنگاپور ترک کرد که بر سر روابط بازرگانی بین‌المللی با برخی اعضای گروه جی ۷ که نزدیکترین متحدان واشنگتن به شمار می‌روند دچار اختلاف نظر بود.

دونالد ترامپ پس از پیاده‌شدن از هواپیما در پاسخ به خبرنگاری که احساسش را درباره دیدار پیش رو با کیم جونگ اون جویا شده بود، گفت که «خیلی خوب».

ترامپ گفته که در دیدار با رهبر کره شمالی در نخستین لحظات به نیت کیم پی می‌برد و خواهد فهمید که آیا او در صرفنظر‌کردن از تسلیحات اتمی‌اش جدی است یا نه.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دیدار ترامپ و کیم در روز سه‌شنبه در جزیره سن‌توسا، تاریخ‌ساز خواهد بود. سران دو کشور کره شمالی و آمریکا از زمان وقوع جنگ کره در سالهای ۱۹۵۳-۱۹۵۰ هرگز با یکدیگر ملاقات نکرده و حتی با هم تلفنی گفت‌وگو نکرده‌اند.

در این سفر مایک پمپئو وزیر خارجه، جان بولتون مشاور امنیت ملی، جان کلی رئیس دفتر کاخ سفید، و سارا سندرز سخنگوی کاخ سفید، رئیس‌جمهوری آمریکا را همراهی می‌کنند.

در میان همراهان کیم جونگ اون در این سفر نام وزیر خارجه کره شمالی، یکی از دستیاران نزدیکش و خواهر کوچکترش کیم جونگ اون به میان آمده است . کیم یو جونگ، خواهر کیم جونگ اون، از جمله چهره‌های بانفوذ در رهبری پیونگ یانگ، در جریان المپیک زمستانی کره جنوبی، ریاست هیات کره‌شمالی را برعهده داشت.

آقای ترامپ روز شنبه درباره پیش‌بینی‌اش نسبت به دیدارش با رهبر کره شمالی، با طرح احتمال دستیابی به توافقی «ناگهانی»، بر ابهام درباره نتیجه نشست «ماموریت صلح» اضافه کرد.

لینک مستقیم

مقام‌های ارشد آمریکایی با تحلیل اظهارات اخیر ترامپ، گفته‌اند که این دیدار در کمترین حالت می‌تواند نقطه شروعی برای گشودن باب مذاکره با کره شمالی باشد.

انتظار می‌رود که درخواست‌های کره شمالی از جمله شامل تعهد عدم تجاوز آمریکا و کره جنوبی به آن کشور و همچنین کمک‌های اقتصادی باشد.

دولت ترامپ پیشتر اعلام کرده بود که در پی «تغییر رژیم» در کره شمالی نبوده و قصد اعزام نیرو به داخل آن کشور را هم ندارد. واشینگتن هیچ قولی مبنی بر ارائه کمک‌های اقتصادی نداده ولی پیشنهاد کرده که در صورت موافقت پیونگ‌یانگ با خلع سلاح هسته‌ای، کره جنوبی، چین و ژاپن این کمک‌ها را به کره شمالی ارائه خواهند کرد.

قرار است سران آمریکا و کره شمالی روز سه‌شنبه ساعت ۹ صبح به وقت محلی در هتل کاپلا واقع در جزیره سنتوسا دیدار کنند.

یک منبع خبری به رویترز گفته است که کیم جونگ اون قصد دارد همان روز ساعت دو بعدازظهر به وقت محلی سنگاپور را ترک کند.

دونالد ترامپ روز چهارشنبه به سفرش به سنگاپور پایان می‌دهد.

با استفاده از گزارش‌ها رویترز و آسوشیتدپرس؛ ن.س./م.ا.
XS
SM
MD
LG