لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۶

پادشاه عربستان: اقدامات ایران تهدیدی برای امنیت منطقه و جهان است‎


ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی (عکس از آرشیو)
ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی (عکس از آرشیو)

ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان پنجشنبه نهم خرداد در افتتاحیه نشست اضطراری شورای همکاری خلیج فارس گفت، توسعه برنامه هسته‌ای و موشک بالستیک ایران تهدیدی برای امنیت منطقه و جهان است.

به گزارش رویترز پادشاه عربستان همچنین گفت، ایران با به مخاطره انداختن حمل و نقل دریایی «معاهده‌های بین‌المللی» را آشکارا نقض کرده است.

نشست اضطراری «شورای همکاری خلیج فارس» با درخواست عربستان سعودی شامگاه پنجشنبه در مکه برگزار شد. این نشست در حالی برگزار می‌شود که تنش بین ایران و آمریکا طی هفته‌های اخیر تشدید شده است.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند، سپاه پاسداران «به احتمال قریب به یقین» در حمله به چهار نفتکش‌ در امارات دست داشته است. در همین حال، حملات پهپادی شبه‌نظامیان حوثی‌ در یمن به دو ایستگاه پمپاژ خط لوله نفتی عربستان، واکنش تند ریاض علیه ایران را در پی داشته است.

وزیر خارجه عربستان سعودی هم روز گذشته خواستار پاسخ «قاطع» به عملیات خرابکاری علیه نفتکش‌ها در سواحل امارات متحده عربی و حمایت ایران از شبه نظامیان حوثی شد.

این در حالی است که وزیر خارجه ایران، هدف از این «حملات مشکوک» را «تنش‌زایی»در منطقه ذکر کرده و عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، نیز اتهام دست داشتن جمهوری اسلامی در چنین حملاتی را «مضحک»خوانده است.

«مقابله با چالش‌ها»

ملک سلمان با اشاره به این که «ما برای مقابله با تمامی چالش‌هابا یکدیگر همکاری خواهیم کرد» اظهار داشت: «حکومت ایران در امور داخلی دیگرکشورها دخالت می‌کند، برنامه هسته‌ای خود را توسعه می‌دهد و آزادی حمل و نقل دریایی را به خطر می‌‌اندازد.»

پادشاه عربستان همچنین گفت، حکومت ایران چهاردهه است در منطقه دست به اقدامات مخرب می‌زند، و عدم اتخاذ موضع قاطع در مقابل «اقدامات خرابکارانه ایران» باعث شده «تا با وضعیتی که امروز شاهد آن هستیم، مواجه شویم.»

وی تاکید کرد که عربستان خواهان امنیت و ثبات منطقه و همچنین دور کردن سایه شوم جنگ از منطقه است و به همین دلیل همواره دست خود را برای صلح به سوی همه دراز می‌کند.

ملک سلمان در ادامه گفته است: جامعه جهانی باید با استفاده از تمامی ابزارها، از اقدامات ایران برای مداخله در امور داخلی دیگر کشورها، اعزام تروریست‌های منطقه‌ای و بین المللی، و تهدید علیه کشتیرانی در آب‌راه‌های بین المللی جلوگیری کند.

عربستان سعودی از پنجشنبه تا جمعه میزبان سه نشست مهم منطقه‌ای و بین المللی با حضور سران و مقام های کشورهای عرب و مسلمان است.

آسوشیتدپرس می‌گوید، پادشاه عربستان با دعوت از رهبران کشورهای عرب و مسلمان به مکه به نوعی قدرت خود را در مقابل جمهوری اسلامی به نمایش می‌گذارد.

در نشست اضطراری شورای همکاری خلیج فارس رهبران کویت و بحرین و همچنین مقامات بلندپایه امارات عمان و قطر حضور داشتند.

بلافاصله پس از این نشست اضطراری «اتحادیه عرب» برگزار شد. این اتحادیه ۲۲ عضو دارد و عضویت سوریه نیز تعلیق شده است.

قرار است نشست «سازمان همکاری اسلامی» هم روز جمعه در مکه برگزار شود.

با استفاده از رویترز، وب سایت انگلیسی العربیه و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG