لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۱

احیای برجام؛ کاخ سفید: به توافق نزدیک شده‌ایم٬ اما هنوز برخی اختلافات باقی است


جان کربی
جان کربی

جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز چهارشنبه در خصوص پاسخ آمریکا به نظرات ایران درباره متن پیشنهاد اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام گفته است، به رغم نزدیک شدن به توافق، هنوز برخی از اختلافات همچنان پابرجاست.

وزارت امور خارجه ایران در همین روز پیشتر اعلام کرده بود که پاسخ آمریکا را به دیدگاه‌های جمهوری اسلامی در خصوص پیشنهاد اتحادیه اروپا دریافت کرده است.

جان کربی در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت٬ اکنون نسبت به چند هفته پیش به توافق نزدیکتر هستیم چرا که ایران در برخی موارد مصالحه کرده است «اما شکاف‌ها پابرجاست. ما هنوز به نقطه (مورد نظر) نرسیده‌ایم.»

این مقام کاخ سفید با این حال از ارائه جزییات در خصوص محتوای پاسخ أمریکا به نظرات ایران خودداری کرد.

جان کربی گفت: نمی‌خواهیم درباره این مسائل در عرصه عمومی مذاکره کنیم.

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید اضافه کرد، ایران با صرف نظر کردن از درخواست‌هایش « به ما اجازه داد به جایی که اکنون در این روند هستیم، برسیم».

این مقام کاخ سفید در ادامه گفت، این مهم است بدانیم که آنچه در اینجا درباره آن صحبت می‌کنیم بازگشت به برجام است.

او گفت که ایران باید «چرخش سانتریفیوژهای مورد استفاده برای غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کرده، اورانیوم غنی‌شده خود را خارج کند» و با بازرسی‌ها موافقت کند.

پیش از این نیز یک مقام ارشد آمریکایی گفته بود، گفت که در صورت احیای برجام، فعالیت هزاران سانتریفوژ پیشرفته ایران متوقف خواهد شد و ذخایر اورانیوم با غلظت ۲۰ و ۶۰ درصد ایران از کشور خارج می‌شود.

در همین حال، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران عصر چهارشنبه اعلام کرد که بررسی دقیق نظرات طرف آمریکایی آغاز شده است و ایران پس از تکمیل بررسی‌ها، نظرات خود در این رابطه را به هماهنگ‌کننده اروپایی اعلام خواهد کرد.

در همین زمینه، «یک فرد مطلع از پاسخ آمریکا» به نشریه پولیتیکو گفته است که واکنش آمریکا بر ضمانت‌های اقتصادی متمرکز است.

این منبع مطلع بدون ارائه جزییات با اشاره به این که این پاسخ «چیزی کمتر از انتظارات ایران است» گفت، حالا باید دید که آیا ایرانی‌ها این پاسخ را « بهترین حالت ممکن» ارزیابی می‌کنند، یا «برای دریافت امتیازات بیشتر فشار می‌آورند.»

واکنش به گزارش درباره اختلافات

در همین حال، یک مقام آگاه در ایران گزارش شبکه العربیه درباره محتوای پاسخ آمریکا به نظرات جمهوری اسلامی را تکذیب کرد.

شبکه العربیه نوشته بود که آمریکا با «شروط اضافی ایران» برای احیای برجام مخالفت کرده وگفته است که غنی‌سازی اورانیوم نباید از سقف چهار درصد فراتر رود و باید «محدودیت بر بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» برداشته شود.

منبع آگاه در ایران که نامش فاش نشده به ایرنا گفته است، مفاد گزارش العربیه «غیرواقعی» است و «ادعاهای خود را با برخی عبارات که به نظر می‌رسد از متن برجام برداشت شده باشند، ترکیب کرده است.»

این منبع اضافه کرده است: «جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه شب به وقت تهران تأیید کرد که پاسخ آمریکا را از طریق هماهنگ کننده اروپایی دریافت کرده و مشغول بررسی آن است.»

اتحادیه اروپا به همراه ایران، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه، آلمان و آمریکا طی ۱۶ ماه گذشته تلاش کرده‌اند که در جریان مذاکراتی در وین برجام را احیا کنند.

هماهنگ‌کننده اروپایی مذاکرات برجام در آخرین دور گفت‌وگوها در وین، «متن نهایی» برای احیای این توافق را به ایران و ایالات متحده ارائه کرد و خواستار پاسخ آن‌ها شد.

ایران روز ۲۴ مرداد به «متن نهایی» اتحادیه اروپا پاسخ داده بود.

با استفاده از واشینگتن پست، پولتیکو، ایرنا و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG