لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۴

کره جنوبی قطع واردات نفت و گاز از ایران را تکذیب کرد


سفارت کره جنوبی در تهران گزارش خبرگزاری رویترز مبنی بر قطع واردات نفت و میعانات گازی از ایران در ماه جاری را تکذیب کرد و خبر داد که این کشور مشغول مذاکره با آمریکا برای کسب معافیت از محدودیت در خرید نفت ایران است.

این سفارت‌خانه روز شنبه، ۱۶ تیر، در حساب کاربری خود در توئیتر اعلام کرد که بارگیری نفت‌کش‌ها و خرید نفت از ایران در ماه ژوئیه همچنان ادامه دارد.

خبرگزاری رویترز روز جمعه، ۱۵ تیرماه، خبر داده بود که کره جنوبی، سومین مشتری بزرگ آسیایی نفت ایران، برای ماه ژوئیه نفت و میعانات گازی از ایران خریداری نخواهد کرد.

سفارت جمهوری کره در تهران اما یک روز بعد از آن در توئیتر نوشت که کره جنوبی «هرگونه ادعا مبنی بر عدم بارگیری نفت و میعانات گازی ایران در ماه ژوئیه را رد می‌کند.»

بر اساس جدولی که برایان هوک، مدیر سیاست‌گذاری وزارت خارجه آمریکا، اعلام کرده است، دور جدید تحریم‌ها که بخش خودروسازی و تجارت طلای ایران را شامل می‌شود از ۱۳ مرداد آغاز می‌شود و تحریم نفت، انرژی و تراکنش‌های بانکی ایران نیز از ۱۳ آبان آغاز خواهد شد.

با این حال چون محموله‌های نفتی ایران یک ماه بعد از خرید به مقصد می‌رسد، مشتریان ایران در صورت عدم دریافت معافیت از آمریکا، یک ماه قبل، یعنی از ماه اکتبر (مهرماه) مجبور به قطع خرید نفت جمهوری اسلامی هستند.

کره جنوبی و ژاپن، دو خریدار بزرگ نفت از ایران، روز چهارشنبه، ششم تیرماه، از چانه‌زنی با دولت ایالات متحده برای معاف شدن از تحریم‌های جمهوری اسلامی خبر داده بودند.

هر دو کشور در دور گذشته از تحریم‌ها که در سال ۱۳۹۴ با برجام به پایان رسید توانسته بودند چنین معافیتی از آمریکا بگیرند.

هنوز گزارش جزئیات صادرات نفت ایران به کشورهای آسیایی در ماه گذشته منتشر نشده، اما کره جنوبی در پنج ماه اول سال، روزانه نزدیک به ۲۹۶ هزار بشکه نفت از ایران خرید و بعد از چین و هند، بزرگ‌ترین مشتری آسیایی نفت ایران بود.

کل صادرات نفت ایران به چین، هند، کره جنوبی و ژاپن در پنج ماه اول سال میلادی روزانه نزدیک به ۱.۷ میلیون بشکه در روز بوده است.

در همین حال سانیجو سینگ، مدیر پالایشگاه «ایندین اویل» در هند، روز سه‌شنبه، ۱۲ تیر، گفته بود که موضع دولت این کشور درباره تحریم‌های ایران هنوز مشخص نیست، اما این دولت از پالایشگاه‌ها خواسته‌است که برای قطع کامل خرید نفت ایران نیز آمادگی داشته باشند.

در دور پیشین تحریم‌ها، آمریکا از مشتریان نفتی ایران خواسته بود که هر شش ماه یک‌ بار خرید نفت از ایران را «به صورت چشمگیر» (حدود ۲۰ درصد) کاهش دهند.

با این روند، طی سه سال، صادرات نفت ایران نصف شد و به روزانه یک میلیون بشکه رسید.

آن زمان، ایران تنها ملزم بود پول نفت صادراتی را با ارز همان کشور دریافت کند و این پول فقط می‌توانست برای خرید کالا از همان کشور و واردات به ایران استفاده شود.

با استفاده از سفارت کره جنوبی در تهران و رادیو فردا. ا.م / پ.پ
XS
SM
MD
LG