لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۴

کره جنوبی: استقرار سامانه ضدموشکی آمریکا تکمیل شد


این تصویر سامانه ت‌اد را در حال آزمایشی در ماه مارس نشان می‌دهد
این تصویر سامانه ت‌اد را در حال آزمایشی در ماه مارس نشان می‌دهد

وزارت دفاع کره جنوبی صبح پنجشنبه ۱۶ شهریور ماه اعلام کرد نصب سامانه «ت‌اد» در آن کشور تکمیل شده‌است. همزمان گزارش‌هایی از تلاش آمریکا برای تحریم‌های شدیدتر کره شمالی و گزارشی از تمرین «مقابله با حمله ناگهانی» در نزدیکی کره، توسط ارتش چین منتشر شده‌است.

سامانه فوق‌پیشرفته «ت‌اد» که تکمیل شمار پرتاب‌گرهای آن در خاک کره جنوبی، پس از انتخابات ریاست‌جمهوری در این کشور به تعویق افتاده بود، در پی آزمایش‌های موشکی و در نهایت شـشمین آزمایش هسته‌ای کره شمالی، سرعت گرفت. در نهایت چهار پرتاب‌گر دیگر صبح روز پنج‌شنبه کارگذاشته شدند.

بنا بر گزارش‌ها از کره جنوبی، بامداد پنج‌شنبه «نیروهای آمریکایی در کره» چهار سامانه دیگر از کل پدافند هوایی را به سانگ‌جو بردند و در حالی‌که اعتراضات خشونب‌باری در محل صورت گرفته، نصب آن کامل شده‌است. سانگ‌جو در ۳۰۰ کیلومتری جنوب سئول قرار دارد.

وزارت دفاع کره جنوبی می‌گوید در مورد پدافند ایالات متحده، به رایزنی با همسایگان «مربوطه» خواهد پرداخت. هرچند به‌طور مستقیم از کشوری نام برده نشده، اما اشاره این وزارت‌خانه به روسیه و چین است که به نصب سامانه شدیدا اعتراض کرده‌اند. پکن اقدامات اولیه و تلافی‌جویانه‌ای نیز علیه کره جنوبی پی گرفته‌است که از جمله آن‌ها محدودیت‌هایی در داد و ستد مربوط به خودرو و سفرهای گروهی گردشگران چینی به کره جنوبی‌ست.

وزارت دفاع کره جنوبی می‌گوید هنوز نمی‌تواند زمان دقیق آمادگی عملیاتی پرتاب‌گرها را مشخص کند. اعتراضاتی نیز در محل قرارگیری پرتاب‌گرهای «ت‌اد» صورت گرفته که آسوشیتدپرس می‌گوید «ده‌ها» نفر در پی آن مجروح شده‌اند. معترضان نگران هستند محل قرارگرفتن پرتاب‌گرهای «ت‌اد» به هدفی بالقوه برای حمله احتمالی کره شمالی بدل شود.

سامه ضد موشکی «ت‌اد»، سپری علیه موشک‌های بالستیک است که هر واحد از آن بیش از ۷۵۰ میلیون دلار قیمت دارد. این سامانه قادر است موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد یا میان‌برد را در فاز نهایی پرتاب، ساقط کند.

کره جنوبی از سال ۲۰۱۳ میلادی خواستار اطلاعاتی در مورد این سامانه شده بود. در زمستان گذشته گفت‌وگوها برای نصب آن آغاز شد.

گفته می‌شود چین نگران است که رادارهای این سامانه فوق‌پیشرفته قادر به رصد خاک آن کشور هستند. آمریکا این موضوع را رد کرده و می‌گوید این سیستم پدافندی فقط جنبه دفاعی دارد.

آمریکا به دنبال تحریم‌های شدیدتر

خبرگزاری رویترز می‌گوید بر اساس پیش‌نویس طرحی ارائه‌شده از سوی آمریکا که به رویت این خبرگزاری رسیده، واشینگتن در تلاش است تا شورای امنیت تحریم‌های شدیدتری علیه پیونگ‌یانگ اعمال کند.

بنا بر این گزارش‌ها این تحریم‌ها قرار است نفت و صادرات پارچه و حتی استخدام کارگران و نیروی کار کره شمالی در خارج از آن کشور را در برگیرند.

ایالات متحده در عین حال در تلاش است تا دارایی‌های مربوط به کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی را مسدود کرده و جلوی سفرهای خارجی او را بگیرد.

نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل، خواسته است تا اعضای شورای امنیت در روز دوشنبه تحریم‌های تازه را به رای بگذارند. اما واسیلی نـبنزیا، سفیر روسیه، می‌گوید رای‌گیری برای روز دوشنبه «کمی زودهنگام» است.

هنوز مشخص نیست آیا پیشن‌نویس ارائه‌شده تحریم‌ها از حمایت چین برخوردار است یا نه. پیش‌ از این ولادیمیر پوتین گفته بود «تشدید تحریم‌ها علیه کره شمالی نتیجه منفی می‌دهد».

هیلی در حال گفت‌وگو با هم‌تایان روس و چینی خود
هیلی در حال گفت‌وگو با هم‌تایان روس و چینی خود

تمرین «مقابله با حمله ناگهانی» در چین

گزارشی تازه از چین حاکی‌ست نیروی هوایی ارتش آن کشور در روز سه‌شنبه دست به یک تمرین نظامی با هدف آمادگی در برابر «حمله ناگهانی» زده که در مجاورت شبه‌جزیره کره انجام شده‌است.

وب‌سایت «۸۱» متعلق به نیروهای مسلح جمهوری خلق چین، گزاش داده‌است که این تمرین نظامی در دریای بوهای، در مجاورت دریای زرد پیرامون شبه‌جزیره کره، صورت گرفته‌است.

نیروهای نظامی از مناطق مرکزی چین به شرق آن انتقال داده شده و تمرین شبیه‌سازی‌شده‌ نیز فورا با هدف مقابله با «حمله ناگهانی» آغاز شده‌است.

به گفته وب‌سایت «۸۱» «واکنش سریع نیروهای ارتش ، توانایی‌ها و مراحل آمادگی برای نبرد، به‌طور موثری هدف آزمایش قرار گرفته‌است».

سلاحی که نامی از آن برده نشده نیز برای «نخستین‌بار» با هدف جلوگیری از ورود «اهداف در حال پرواز در سطح نزدیک به زمین» در این تمرین آزمایش شده‌است.

این تمرین نظامی چندی پس از آزمایش‌های موشکی و شـشمین آزمایش هسته‌ای کره شمالی انجام شده؛ وزارت دفاع چین در وب‌سایت خود گفته «هدف یا کشور مشخصی» در جریان تمرین مد نظر نبوده‌ و این تمرین‌ها «بخشی از آمادگی‌های سالیانه» است.

XS
SM
MD
LG