لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۱

کویت شش نفر از جمله «دو ایرانی» را اعدام کرد


نمایی از پایتخت کویت
نمایی از پایتخت کویت

رسانه‌های کویتی گزارش دادند که شش مرد از جمله دو ایرانی، دو کویتی و دو پاکستانی در این کشور اعدام شدند. این اولین مورد از اجرای مجازات اعدام در کویت در دو سال اخیر است.

برخی از اعدام شدگان چندین سال منتظر اجرای حکم بودند.

رسانه‌های کویتی و عربی در گزارش‌های روز جمعه ۱۶ شهریور خود در مورد جنسیت و تابعیت اعدام‌شدگان گزارش‌های مختلفی منتشر کرده‌اند.

وزارت کشور کویت نیز به سئوال خبرگزاری‌های بین‌المللی در این زمینه پاسخ نداده و آن‌ها را به دفتر دادستانی کل کویت ارجاع داده که از اظهار‌نظر در این زمینه امتناع کرد.

روزنامه الجریده، چاپ کویت، گزارش داد که پس از تصویب احکام توسط مراجع قضایی ذیصلاح، این شش نفر روز پنجشنبه در زندان مرکزی کویت اعدام شدند.

یک مقام انتظامی کویت به رسانه‌های این کشور گفته است مرد پاکستانی حدود ۱۴ دقیقه پس از لحظه‌ای که به دار آویخته شد جان داد که در مدت زمان اجرای حکم اعدام در این کشور بی‌سابقه است.

به گزارش روزنامه «کویت تایمز»، دو شهروند ایرانی که روز پنجشنبه اعدام شدند به اتهام قتل یک عضو خانواده الصباح، خاندان حاکم بر کویت، یک مرد کویتی هفتاد‌و‌چند ساله و خدمتکار زن اندونزیایی در جریان یک سرقت به مجازات مرگ محکوم شده بودند.

این جرم در سال ۲۰۱۶ اتفاق افتاده بود و دو ایرانی در پایان محاکمه‌ای در سال ۲۰۱۹ به اعدام محکوم شدند.

یکی از جنبه‌های خبرساز این اعدام‌ها بخشودگی یک زنِ منتظر اعدام ساعتی قبل از اجرای حکم است. به گزارش «کویت تایمز»، این زن که به اتهام قتل دوستش به اعدام محکوم شده بود در آخرین لحظات از سوی خانواده مقتول مورد عفو قرار گرفت و حلق‌آویز نشد.

خانواده مقتول ساعتی قبل از اجرای حکم در حضور ماموران پلیس و نماینده دادستان، دیه یا خون‌بهای پیشنهادی از سوی خانواده زن محکوم به اعدام را پذيرفت و از قصاص صرفنظر کرد.

تخمین زده می‌شود که درحال حاضر ده‌ها زندانی مرد و زن در کویت در انتظار اعدام هستند.

حکومت کویت در دو دهه اخیر تحت فشار گروه‌های حقوق بشری و سازمان ملل، که خواستار توقف اعدام‌ها و ممنوعیت صدور مجازات مرگ هستند، به شکل چشمگیری از تعداد اعدام‌ها کاسته است.

قبل از این، آخرین مورد از اجرای مجازات اعدام در کویت اعدام هفت نفر محکوم به قتل در نوامبر ۲۰۲۲ بود که باعث بروز بحرانی دیپلماتیک در مناسبات این کشور و اتحادیه اروپا شد.

XS
SM
MD
LG