لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۱

سه میلیون تهرانی روی «پهنهٔ فرونشست» سکونت دارند


یک مقام وزارت مسکن و شهرسازی می‌گوید نرخ فرونشست در تهران به بیست سانتی‌متر رسیده است و سه میلیون تن در این شهر روی «پهنه فرونشستی» زندگی می‌کنند.

علی بیت‌اللهی، رییس بخش خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی روز چهارشنبه ۲۸ شهریورماه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایلنا گفته است: «وسعت پهنه فرونشستی تهران به طول پنجاه کیلومتر و و عرض سی کیلومتر رسیده و براساس مطالعات انجام شده با احتساب شهر تهران و شهرهای اطراف، بیش از سه میلیون تن روی پهنه فرونشست سکونت دارند».

به گفته این مقام وزارت راه‌ و شهرسازی، در سال‌های گذشته فرونشست در تهران تنها در حاشیه‌هایی از مناطق ۱۷، ۱۸ و ۱۹ مشاهده می شد و به وسعیت فعلی نرسیده بود اما حالا بخش وسیعی را اشغال کرده‌ است.

آقای بیت‌اللهی با اشاره به تبعات پدیده فرونشست در تهران هشدار داده است که وجود مخازن سوخت روی پهنه‌های فرونشستی ممکن است علاوه بر تبعات اجتماعی، تبعات اقتصادی قابل توجهی به دنبال داشته باشد.

به گفته او مخزن سوخت ری که بزرگ‌ترین تامین کننده بنزین در کلانشهر تهران است، دقیقا روی کانون پهنه فرونشستی قرار دارد. همچنین پالایشگاه جنوب تهران دقیقا در همین محدوده فرونشستی واقع شده است.

او محدوده‌های صنعتی را هم بخشی از مناطق پرریسک تهران عنوان کرده و گفته است بسیاری از کارخانه‌ها و تاسیسات دقیقا روی پهنه فرونشستی قرار دارند.

متخصصان زمین‌شناسی مدیریت نادرست منابع آبی را مهم‌ترین دلیل تشدید فرونشست در مناطق مختلف ایران ارزیابی می‌کنند.

گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد دست‌کم چهارده استان ایران درگیر پدیده فرونشست شده‌اند و نرخ فرونشست آن‌ها به بیش از ۱۰ سانتیمتر رسیده است.

پیش از این سرپرست اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران نیز از فرونشست زمین به عنوان زلزله خاموش یا سرطان زمین یاد کرده و گفته بود: «تهران رکورددار فرونشست زمین درجهان است».

در حالی که پدیده فرونشست امنیت شهروندان را تهدید می‌کند هنوز راهکار جامعی برای مقابله با آن اجرایی نشده است.

آقای بیت‌اللهی، پیش از این از انفعال دستگاه‌ها برای مقابله با پدیده فرونشست انتقاد کرده و گفته بود: «در هیچ‌کدام از قوانین و مقررات ساخت‌وساز در کشور هیچ بندی درباره فرونشست نداریم».

علی جاویدانه، رئیس سازمان نقشه‌برداری ایران نیز در اردیبهشت ماه امسال پدیده فرونشست زمین را به «بمب ساعتی» تشبیه کرده و گفته بود: «نقشه پهنه‌های فرونشست کشور را برای دستگاه‌های متولی فرستاده و این دستگاه‌ها باید پاسخگو باشند که چرا اطلاعات این نقشه‌ها را برای برنامه‌ریزی و اقدامات خود استفاده نمی‌کنند».

وضعیت بحرانی فرونشست زمین در ایران تنها به تهران محدود نمی‌شود و بسیاری از کلانشهرها و حتی آثار تاریخی را تهدید می‌کند.

در ماه‌های گذشته کارشناسان درباره روند رو به افزایش فرونشست زمین در مناطق باستانی و اثر مخرب آن بر بناهای تاریخی مانند تخت جمشید و میدان نقش جهان نیز هشدار داده‌اند.

XS
SM
MD
LG