لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۶

شمار قربانیان انفجار در معدن زغال‌سنگ طبس رو به افزایش است؛ خروج چهار جسد دیگر


معدنجوی طبس
معدنجوی طبس

معاون استاندار خراسان جنوبی از افزایش جانباختگان در انفجار معدن زغال‌سنگ طبس و تلاش برای دسترسی به سایر کارگران محبوس در این معدن خبر داد.

محمدرضا طالبی، معاون سیاسی استاندار خراسان جنوبی، صبح دوشنبه دوم مهر اعلام کرد اجساد چهار کارگر دیگر شب گذشته از «بلوک سی» بیرون کشیده شد و آمار جانباختگان «به ۳۵ نفر رسید».

او با اشاره به تراکم شدید گاز در این بلوک، اظهار امیدواری کرد دسترسی به «تعداد دیگری که در تونل محبوس شده‌اند و از سرنوشت‌شان خبر نداریم» ممکن شود.

ساعاتی پیش از آن استاندار خراسان جنوبی اعلام کرده بود دسترسی به ۱۹ کارگر محبوس در این معدن هنوز ممکن نشده است.

جواد قناعت، استاندار خراسان جنوبی، شامگاه یکشنبه گفت از ۲۱ کارگری که در «بلوک سی» کار می‌کردند تا کنون اجساد دو نفر بیرون آورده شده اما به دلیل حجم بالای گاز، دسترسی به ۱۹ کارگر دیگر هنوز ممکن نشده است.

او گفت عملیات تخلیه این کارگران ممکن است تا صبح یا ظهر دوشنبه طول بکشد.

این مقام استانی بعدازظهر یکشنبه از پایان عملیات تخلیه «بلوک بی» خبر داده و گفته بود از این تونل اجساد ۳۰ نفر و همچنین ۱۷ مصدوم بیرون آورده شدند.

به گفته مقام‌های امدادی، عملیات امداد و نجات در تونل سی که «کانون انفجار بود» با دشواری پیش می‌رود.

پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر ایران، عصر یکشنبه گفت به دلیل «افزایش غلظت گاز»، روند امدادرسانی «خیلی کُندتر از قبل شده‌ است».

اسکندر مومنی، وزیر کشور، نیز شامگاه یکشنبه گفت نیروهای امدادی «در فاصله ۴۰۰ متری» محل محبوس ماندن کارگران هستند.

انفجار در تونل‌های بی و سی معدن شرکت «معدنجوی» طبس حدود ساعت ۲۱ شامگاه شنبه روی داد.

آمار جانباختگان

معاون استاندار خراسان جنوبی و همچنین تلویزیون جمهوری اسلامی صبح دوشنبه تازه‌ترین آمار جانباختگانی که اجساد آنها به بیرون از معدن منتقل شده را ۳۵ نفر اعلام کردند.

با این حال یک روز پیشتر آمارهای متفاوتی از سوی مقام‌های مختلف اعلام شد.

شامگاه یکشنبه استاندار خراسان جنوبی گفت تاکنون پیکر ۳۲ تن از کارگران، شامل ۳۰ نفر از تونل بی و دو نفر از تونل سی، بیرون آورده شده است.

خبرگزاری ایرنا نیز عصر یکشنبه به نقل از محمدعلی آخوندی، مدیرکل مدیریت بحران خراسان جنوبی، تعداد کارگران جانباخته را ۳۴ نفر گزارش کرد.

اما پس از او، اسکندر مومنی، وزیر کشور که به محل حادثه رفته بود، از ۳۱ کشته سخن گفت.

محمدعلی توکلی، مدیرکل پزشکی قانونی خراسان جنوبی، شامگاه یکشنبه اعلام کرد تاکنون ۳۱ جسد در اختیار این نهاد قرار گرفته و پیکر ۲۸ تن از جانباختگان به خانواده‌های آنها تحویل داده شد.

نیمروز یکشنبه برخی رسانه‌های ایران، از جمله خبرگزاری‌های تسنیم و مهر، آمار کشته‌شدگان این حادثه را ۵۱ نفر گزارش کرده بودند.

ادامه واکنش‌ها

مقام‌های جمهوری اسلامی با ارائه پیام‌های تسلیت، از پیگیری دلایل این انفجار و مجازات مقصران آن سخن گفته‌اند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز در پیامی خواستار «بیشترین تلاش مسئولان» برای نجات کارگران محبوس شد و از آنها خواست «برای کاهش ابعاد این مصیبت هر اقدام لازم را انجام دهند».

با این حال شماری از مقام‌ها و همچنین مسئولان صنفی به وضعیت خطرناک اکثر معادن در ایران اشاره کرده‌اند.

شهباز حسن‌پور، نماینده کرمان و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، شامگاه یکشنبه در برنامه‌ای تلویزیونی گفت: «وضعیت معادن زغال سنگ کرمان صد برابر بدتر از معدن طبس است».

او همچنین گفت از وزرای کار و صنعت خواسته است که «به داد معادن زغال‌سنگ برسند».

در همین حال وبسایت تجارت‌نیوز با انتشار فهرستی گزارش داد که انفجار معدن طبس دوازدهمین حادثه در معادن ایران طی شش ماه نخست امسال بود.

همچنین فرشاد اسماعیلی، فعال کارگری، با اشاره به هشدارهای خود در سال‌های اخیر درباره «فاجعه بودن وضعیت معادن از نظر ایمنی»، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «هنوز جنازه کارگر چهارم شازند را بعد چند ماه بیرون نیاورده‌اند، باید تعداد کشته شدگان کارگر معدن طبس را بشماریم».

از سوی دیگر خبرگزاری تسنیم گزارش داد که پس از انتقال پیکر جان‌باختگان به پزشکی قانونی مشخص شد که شهرستان طبس فقط برای هشت جسد فضای سردخانه‌ای دارد؛ با این حال ساعتی بعد شهردار طبس کمبود سردخانه را رد کرد و گفت «فضایی مشابه سردخانه» با ظرفیت نگهداری ۳۰ جسد کار گذاشته شده است.

در همین حال اشتفان پریزنر، هماهنگ‌کننده مقیم ایران سازمان ملل، با خانواده‌های جانباختگان ابراز همدردی کرد.

پتر استانو، سخنگوی سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز ضمن ابراز همدردی با حادثه‌دیدگان، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که این اتحادیه عملیات امداد و نجات را دنبال می‌کند.

تعداد حوادث کارگری در ایران، عمدتا به دلیل استاندارد نبودن تجهیزات و شرایط کار، پرشمار است و بنابر اعلام سازمان پزشکی قانونی، در سال ۱۴۰۲ تعداد قربانیان حوادث کارگری ۲۱۱۵ جان‌باخته و بیش از ۲۷ هزار مصدوم بود.

تاکنون از انفجار معدن یورت در سال ۱۳۹۶ که جان ۴۴ نفر را گرفت به عنوان مرگبارترین حادثه معدن در ایران یاد شده است.

XS
SM
MD
LG