لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۹

واکنش نجیب میقاتی به اظهارات قالیباف: دخالت آشکار در امور لبنان است


نجیب میقاتی، نخست‌وزیر موقت لبنان
نجیب میقاتی، نخست‌وزیر موقت لبنان

نجیب میقاتی، نخست‌وزیر موقت لبنان، اظهارات رئیس مجلس شورای اسلامی ایران مبنی بر آمادگی ایران برای مذاکره با فرانسه دربارهٔ قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل، مبنی بر استقرار ارتش لبنان در جنوب این کشور، را «مداخله» در امور داخلی لبنان نامید.

محمدباقر قالیباف در مصاحبه‌ای که روز پنج‌شنبه ۲۶ مهر در روزنامه فرانسوی «فیگارو» منتشر شد، گفته بود ایران ممکن است با پاریس برای اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ سازمان ملل مذاکره کند، مبنی بر این‌که فقط ارتش لبنان می‌تواند در جنوب این کشور مستقر شود.

به گزارش خبرگزاری رسمی لبنان، نجیب میقاتی روز جمعه ۲۷ مهر در واکنش به این اظهارات، در بیانیه‌ای تصریح کرد: «ما از این موضع که به منزله دخالت آشکار در امور لبنان و تلاشی غیرقابل پذیرش برای تثبیت قیمومیت بر لبنان است شگفت‌زده هستیم».

او به صراحت این پیشنهاد قالیباف را که به تازگی نیز به لبنان سفر کرده بود، رد کرد.

عملکرد ایران که به‌طور آشکار حامی گروه حزب‌الله لبنان به عنوان یکی از نیروهای نیابتی خود بوده، همواره انتقاداتی را از جمله در لبنان برانگیخته است. ایران در طول این سال‌ها نه تنها از گروه حزب‌الله حمایت‌های مالی و تسلیحاتی داشته، بلکه از طریق این گروه، توانسته به‌طور غیرمستقیم در امور لبنان مداخله کند.

حزب‌الله لبنان از سوی آمریکا گروهی تروریستی شناخته می‌شود، اما اتحادیه اروپا فقط شاخه نظامی آن را تروریستی می‌داند. حزب‌الله در جایگاه حزب سیاسی، در پارلمان و دولت لبنان نمایندگانی دارد.

قطعنامه ۱۷۰۱ چه می‌گوید؟

قطعنامه ۱۷۰۱ در اوت ۲۰۰۶ از سوی شورای امنیت سازمان ملل و برای پایان دادن به جنگ میان نیروهای حزب‌الله لبنان و اسرائیل صادر شد.

بر اساس این قطعنامه، حزب‌الله لبنان باید به ساحل شمالی رودخانه لیتانی عقب‌نشینی کند تا راه برای استقرار ارتش ملی لبنان و نیروهای پاسدار صلح هموار شود.

این قطعنامه ارتش اسرائیل را نیز موظف کرد با آغاز استقرار این نیروها، نیروهای خود را از مناطق جنوبی لبنان خارج کند.

آقای میقاتی پیشتر اعلام کرده بود که دولت او تصمیم گرفته است درخواستی را به شورای امنیت سازمان ملل تسلیم مند تا برای آتش‌بس میان اسرائیل و کشورش تصمیم فوری اتخاذ کند.

او بر تعهد دولت لبنان به اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت در همه ابعاد آن به ویژه در بخش مربوط به استقرار ارتش در جنوب لبنان و تقویت حضور آن در مرزهای لبنان به منظور مهار و کاهش درگیری‌ها تأکید کرده بود.

نخست‌وزیر لبنان در بیانیهٔ روز جمعه خود تأکید کرده که مذاکره برای اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ توسط دولت لبنان انجام می‌شود و سایر کشورها نباید «به‌دنبال تحمیل احکام جدیدی باشند که در چارچوب همه ملاحظات ملی و حاکمیتی مردود است».

شورای امنیت سازمان ملل روز ۲۳ مهرماه از زخمی‌شدن نیروهای حافظ صلح این سازمان (یونیفیل) در جنوب لبنان در عملیات ارتش اسرائیل، به شدت ابراز نگرانی کرد و خواستار اجرای کامل قطعنامه ۱۷۰۱ شد.

پاسکال باریسویل، سفیر و نماینده دائم سوئیس در سازمان ملل که ریاست دوره‌ای شورای امنیت در اکتبر امسال را برعهده دارد، در جمع خبرنگاران گفت: «اعضای شورای امنیت از همه طرف‌های درگیر خواستند که به ایمنی و امنیت پرسنل و اماکن یونیفیل احترام بگذارند و تأکید کردند که نیروهای حافظ صلح سازمان ملل و اماکن آن‌ها هرگز نباید هدف حمله قرار گیرد.»

این اتفاق تنش‌ها میان اسرائیل و فرانسه را نیز تشدید کرده و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، از اسرائیل به‌دلیل هدف قرار دادن نیروهای حافظ صلح از سوی ارتش این کشور انتقاد کرده است.

این در حالی است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل گفته که زمان خروج یونیفیل از این منطقه فرارسیده است.

مأموریت نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در این منطقه تا پایان ماه اوت ۲۰۲۵ معتبر است.

XS
SM
MD
LG