لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۸ آبان ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۴

زنده «ناتوانی» سامانه پدافندی اس۳۰۰ ایران در برابر حمله اسرائیل

خلاصه رویدادها:

  • عباس عراقچی می‌گوید ایران پیش از حمله اسرائیل «نشانه‌هایی» مبنی بر وقوع این حمله دریافت کرد
  • به گفته مسعود پزشکیان، ایران «پاسخ‌ مناسبی» به اسرائیل خواهد داد
  • رسانه‌ها با استناد به تصاویر ماهواره‌ای جزئیات بیشتری درباره حملات اسرائیل به ایران منتشر کردند
  • شبکه اجتماعی ایکس حساب عبری‌زبان خامنه‌ای را پس از دو پست تعلیق کرد
  • به درخواست تهران، نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره حمله اسرائیل به ایران دوشنبه برگزار می‌شود
  • روسای سی‌آی‌ای و موساد و نخست وزیر قطر درباره آتش‌بس غزه و آزادی گروگان‌ها در دوحه گفت‌وگو کردند
  • رئیس جمهور مصر یک طرح پیشنهادی برای آتش‌بس دو روزه در غزه ارائه کرد
  • شبکه اجتماعی ایکس حساب عبری‌زبان علی خامنه‌ای را پس از انتشار دو پست تعلیق کرد
  • به گفته وزارت بهداشت لبنان، حملات هوایی اسرائیل در روز یکشنبه ۲۱ کشته در این کشور برجای گذاشت

۲۳:۲۶ ۵.۸.۱۴۰۳

اکسیوس: اسرائیل تاسیسات تولید سوخت موشک ایرانی را هدف قرار داد

وبسایت خبری اکسیوس آمریکا از قول سه منبع اسرائیلی گزارش داد که در حملات اسرائیل به ایران، بخش حساس برنامه تولید موشک ایران آسیب دید.

این گزارش می‌افزاید در حملات اسرائیل ۱۲ «میکسر سیاره‌ای»، از اجزای حیاتی در تولید سوخت برای موشک‌های بالستیک دوربرد، مورد هدف قرار گرفت.

یک مقام آمریکایی نیز تایید کرده است که حملات اسرائیل توانایی تولید موشک در ایران را زمین‌گیر می‌کند.

منابع اسرائیلی به اکسیوس گفته‌اند که که میکسرها تجهیزات بسیار پیشرفته‌ای هستند که ایران خود قادر به تولید آن نیست و باید از چین خریداری کند.

به گفته آنها، بازسازی دوباره میکسرهای تولید سوخت موشک دست‌کم یک سال زمان خواهد برد: «ایران هم‌اکنون ذخایر بزرگ موشک‌های بالستیک دارد، اما آسیب به میکسرهای سیاره‌ای باعث می‌شود ایران نتواند موشک‌های جدیدی تولید کرده و انبارهای گروه‌های نیابتی خود مانند حزب‌الله لبنان و حوثی‌های یمن را با موشک پر کند.»

منابع اسرائیلی همچنین گفته‌اند که در حملات صبح روز شنبه، چهار سامانه دفاع هوایی اس-۳۰۰ ایران در مناطق استراتژیکی که تهران، تاسیسات هسته‌ای و انرژی کشور را محافظت می‌کردند، آسیب دید.

با این حال، ستادکل نیروهای مسلح ایران می‌گوید حمله اسرائیل «خسارت محدود و کم اثری» به بار آورده «و چند سامانه راداری آسیب دیده که تعدادی بلافاصله ترمیم و برخی نیز در حال ترمیم هستند».

منابع اسرائیلی گفته‌اند حملات صبح روز شنبه همچنین شامل یک مرکز تولید پهپاد و یک حمله نمادین به مرکز نظامی پارچین بود.

۲۳:۰۲ ۵.۸.۱۴۰۳

مدیرکل آژانس انرژی اتمی: تأسیسات هسته‌ای ایران آسیب ندیده است

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در پستی در شبکه ایکس، توئیتر سابق، در رابطه با حمله اسرائیل به ایران نوشت که تاسیسات هسته‌ای ایران آسیب ندیده است و «بازرسان آژانس نیز در امنیت هستند و به کار خود ادامه می‌دهند.»

او در ادامه خواستار احتیاط و خویشتن‌داری در برابر اقداماتی شد که امنیت و ایمنی مواد هسته‌ای و سایر مواد رادیواکتیو را به خطر می‌اندازد.

۲۲:۲۸ ۵.۸.۱۴۰۳

نتانیاهو: اهداف حمله در ایران را بر اساس منافع خودمان انتخاب کردیم

بنیامین نتانیاهو می‌گوید اسرائیل اهداف خود در حمله بامداد شنبه به ایران را بر اساس منافع ملی خود انتخاب کرده است، نه بر اساس آنچه که توسط ایالات متحده دیکته شده باشد.

در بیانیه‌ای که روز شنبه دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل منتشر کرد، تاکید شده که این بیانیه پاسخی است به گزارشی «کاملا نادرست» که یک شبکه تلویزیونی اسرائیلی پخش و در آن ادعا کرده که اسرائیل تحت تاثیر فشار آمریکا از حمله به تاسیسات نفت و گاز ایران خودداری کرده است.

دفتر نخست‌وزیر اسرائیل تاکید کرده که این کشور همواره اهداف حمله خود را بر أساس منافع ملی خود انتخاب می‌کند نه مطابق با آنچه آمریکا دیکته می‌کند: «این‌گونه بوده است و این‌گونه هم خواهد بود».

۲۲:۰۰ ۵.۸.۱۴۰۳

نیویورک تایمز: اسرائیل تأسیسات نظامی پارچین را هدف قرار داد

دو مقام ایرانی به روزنامه نیویورک‌تایمز گفته‌اند که پهپادهای اسرائیلی بامداد شنبه منطقه نظامی حساس پارچین در نزدیکی تهران را مورد هدف قرار داده‌اند.

هنوز به شکل قطعی مشخص نیست چه اهدافی در این منطقه مورد حمله قرار گرفته، اما مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک می‌گوید یک مرکز مربوط به ساخت موشک در پارچین هدف قرار گرفته است.

مقامات ایرانی که نامی از آنها برده نشده، به روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز گفته‌اند که یکی از پهپادها با موفقیت پارچین را مورد هدف قرار داد، اما پهپادهای دیگر ساقط شدند.

اسرائیل از سال‌ها پیش می‌گوید ایران در پارچین فعالیت‌های مربوط به ساخت بمب هسته‌ای انجام داده و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در سال ۲۰۱۶ تایید کرد که شواهدی از فعالیت‌های مربوط به ساخت تسلیحات هسته‌ای در پارچین یافته است.

گفته می‌شود ایران در پارچین مراکز تولید موشک و پهپاد نیز دارد.

خرداد ۱۴۰۱ یک انفجار در این پایگاه اتفاق افتاد که منجر به کشته شدن یک نظامی شد. همان زمان، نیویورک‌تایمز گزارش داد که عامل انفجار، حمله پهپادی منتسب به اسرائیل بوده است.

دو سال پیشتر از آن نیز انفجاری در انبار گاز صنایع نزدیک به پارچین رخ داد که رسانه‌های ایران در آن زمان نوشتند، نشت گاز عامل انفجار بوده است.

۲۱:۲۵ ۵.۸.۱۴۰۳

بایدن: ظاهرا اسرائیل تنها به اهداف نظامی در ایران حمله کرد

جو بایدن در واکنش به حملات اسرائیل به ایران در اظهارنظری کوتاه گفت که به نظر می‌رسد اسرائیل در حمله به ایران تنها به «اهداف نظامی» ضربه زده است. او ابراز امیدواری کرد که این حملات «پایان ماجرا» باشد.

رئیس‌جمهور ایالات متحده پیش‌تر و در پی حمله موشکی دهم مهر ماه ایران به اسرائیل خواستار آن شده بود که اسرائیل در پاسخ، تأسیسات هسته‌ای ایران را هدف قرار ندهد. او چند روز بعد نیز در گفت‌وگوی تلفنی با نخست‌وزیر اسرائیل درباره برنامه این کشور برای حمله تلافی‌جویانه به ایران صحبت کرده بود.

ساعتی بعد از حملات بامداد شنبه اسرائیل به شماری از مراکز نظامی ایران، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید تأکید کرد که کشورش در این عملیات مشارکت نکرده و هدف آمریکا اکنون «تسریع دیپلماسی و تنش‌زدایی در خاورمیانه است».

۲۰:۴۷ ۵.۸.۱۴۰۳

اسرائیل می‌گوید پیش از حمله بامداد ۵ آبان به ایران اطلاع نداده بود

دفتر نخست وزیر اسرائیل اعلام کرد که این کشور پیش از حمله به ایران در مورد زمان، اهداف و شدت حملات به ایران هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی نکرده بود.

این در حالی است که ساعتی پس از حملات، باراک راوید، گزارشگر اسرائیلی سایت آمریکایی اکسیوس به‌نقل از «سه منبع» که با او گفت‌‎وگو کردند، نوشت اسرائیل روز جمعه و ساعاتی پیش از آغاز عملیات در آسمان ایران، به مقامات ایران هشدار داده بود که پاسخ ندهند.

وبسایت اکسیوس نیز نوشته بود اسرائیل از جمله از طریق هلند از ایران خواست از گسترش درگیری دوری کرده و از سومین حمله به اسرائیل خودداری کند. هلند ارسال پیام اسرائیل به ایران را را تأیید یا رد نکرده است.

۲۰:۱۵ ۵.۸.۱۴۰۳

ستادکل نیروهای مسلح ایران: در حمله اسرائیل «چند سامانه راداری» آسیب دید

ستادکل نیروهای مسلح ایران با انتشار بیانیه‌ای درباره حمله بامداد شنبه اسرائیل به برخی مراکز نظامی ایران اعلام کرد که جمهوری اسلامی حق پاسخ به این حمله در «وقت مقتضی» را حق قانونی خود می‌داند، اما خواستار «برقراری آتش‌بس پایدار در غزه و لبنان» است.

در این بیانیه آمده که هواپیماهای اسرائیلی بامداد شنبه با استفاده از «فضای در اختیار» ارتش آمریکا در عراق و در «صد کیلومتری مرزهای ایران و از راه دور، تعدادی موشک دور بردِ هواپایه که دارای سر جنگی بسیار سبک در حدود یک پنجم کلاهک موشک‌های بالستیک ایرانی می‌باشد را به سمت برخی از رادارهای مرزی در استان‌های ایلام، خوزستان و اطراف استان تهران» پرتاب کرد.

ستادکل نیروهای مسلح ایران مدعی شده این حمله «خسارت محدود و کم اثری» به بار آورده «و چند سامانه راداری آسیب دیده که تعدادی بلافاصله ترمیم و برخی نیز در حال ترمیم هستند.»

این ستاد همچنین اعلام کرده که از «ورود هواپیماهای دشمن به حریم هوایی کشور جلوگیری به عمل آمده است».

۱۹:۳۱ ۵.۸.۱۴۰۳

تعداد کشته‌شدگان ارتش ایران در حمله اسرائیل به چهار نفر رسید

ارتش جمهوری اسلامی ایران به شکل رسمی اعلام کرد که تعداد کشته‌شدگان پدافند هوایی این نهاد نظامی بر اثر حملات اسرائیل به چهار تن رسیده است.

پیش‌تر پوستر منتشر شده توسط معاونت فرهنگی نیروی پدافند ارتش نیز کشته شدن چهار نیرو را تأیید می‌کند.

ارتش جمهوری اسلامی ساعاتی پس از حملات اسرائیل، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد دو تن از نیروهایش در حملات بامداد شنبه پنجم آبان اسرائیل به اهدافی نظامی در ایران کشته شدند.

در این اطلاعیه کوتاه، هیچ توضیحی دربارهٔ محل کشته‌شدن آن‌ها داده نشده، اما آمده که درجهٔ نظامی یکی از آن‌ها سرگرد و دیگری استوار بوده است.

نام این دو نفر نیز «سرگرد حمزه جهان‌دیده و استوار محمدمهدی شاهرخی‌فر» اعلام شده و آمده که هر دو متخصص «عملیات موشک» بودند که شب گذشته «حین مقابله با پرتابه‌های» اسرائیل کشته شدند.

بر اساس گزارش جدید، «سرگرد سجاد منصوری» و «استوار مهدی نقوی» دو تن دیگری هستند که در حمله بامداد شنبه اسرائیل کشته شدند.

۱۸:۳۱ ۵.۸.۱۴۰۳

نیروی هوایی اسرائیل در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی «ایکس» تصاویری از جنگنده‌های این کشور را هنگام آماده شدن برای حمله به چند مرکز نظامی جمهوری اسلامی ایران در بامداد روز شنبه منتشر کرده است.

۱۸:۱۶ ۵.۸.۱۴۰۳

واکنش چند کشور دیگر به حمله اسرائیل به پایگاه‌های نظامی ایران

در پی حملات اسرائیل به تعدادی از مراکز نظامی ایران در بامداد شنبه ۵ آبان، وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای از همه طرف‌ها خواسته تا از هرگونه اقدامی که با تشدید درگیری‌ها وضعیت منطقه را وخیم‌تر و متنشج‌تر می‌کند خودداری کنند.

از سوی دیگر، مصر با ابراز نگرانی «عمیق» نسبت به تشدید تنش‌ها در خاورمیانه هر اقدامی که منجر به بی‌ثباتی و تهدید امنیت منطقه شود را محکوم کرده است. وزارت امور خارجه مصر در عین حال بر موضع خود مبنی بر لزوم دست‌یابی به آتش بس در نوار غزه در چارچوب توافقی که طی آن گروگان‌ها آزاد شوند، تاکید کرده است.

امارات متحده عربی نیز هدف قرار دادن پایگاه‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران را «به شدت» محکوم و درباره عمیق‌تر شدن و تشدید تنش‌ها در خاورمیانه و تاثیر آن بر بی‌ثباتی منطقه ابراز نگرانی کرد. در بیانیه‌ای وزارت خارجه امارات متحده عربی در وب‌سایت خود منتشر کرده از طرفین خواسته شده با خویشتن داری و خردورزی از خطرات و گسترش درگیری اجتناب کنند.

وزارت خارجه هند نیز در پیامی از طرف‌های درگیر خواسته‌ است تا با خویشتن‌داری به مسیر گفت‌وگو و دیپلماسی بازگردند. هند گفته با اشاره به وضعیت گروگان‌ها و غیرنظامیان که «در رنج به سر می‌برند» تاکید کرده که درگیری‌های جاری به نفع هیچ کس نیست.

بیشتر

XS
SM
MD
LG