لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۷

تشدید فشارهای امنیتی بر خانواده‌های دادخواه؛ پدر محمدمهدی کرمی بازداشت شد

۰۹:۴۶ ۳۱.۵.۱۴۰۲

محمد نوری‌زاد در اقدامی اعتراضی شیشه‌های بخش تلفن کارتی بند شش زندان اوین را شکست

حساب کاربری محمد نوری‌زاد، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین، در پستی اینستاگرامی، خبر داده که او در اعتراض به «قطع ناگهانی و بدون اطلاع قبلی تلفن‌های کارتی زندانیان سراسر کشور، در حالی که آنها در کارت‌های خود از ده هزار تومان تا پانصد هزار تومان شارژ داشتند»، با «گوشت‌کوب» شیشه همه تلفن‌های کارتی بند شش زندان اوین را شکسته است.

در این متن به قلم آقای نوری‌زاد آمده:‌ «در یک روز چیزی قریب به ۹۵ میلیارد تومان از پول شارژ زندانیان کشور هپلو و بالا کشیده شد.»

نوری‌زاد ادامه داده که «به افسر بند شش اخطار دادم که چون سه چهار ماه است به نامه من پاسخی داده نشده، من می‌زنم شیشه همه تلفن‌های کارتی را که متعلق به برادران دزد و آدمکش و جاسوس سپاه است، می شکنم. ۲۴ ساعت مهلت خواستند، و چون خبری نشد، زدم همه را شکاندم.»


در این گزارش اینستاگرامی اضافه شده که پس از این اقدام، یکی از کارکنان زندان با «الفاظ رکیک» به او حمله کرد، و «گارد آمد، و وحشیانه به من پابند و دستبند زدند و بردند بند ۲۴۰ که انفرادی ست. دو روز و دو شب من با پابند و دستبند در سلول انفرادی شکنجه شدم... روز سوم مرا منتقل کردند به بند ۸ که اکنون در آنجا هستم، تلفنم را نیز قطع کرده اند.»

با این وجود این زندانی سیاسی اضافه کرده که به رئیس حفاظت زندان اوین نامه‌ای نوشته مبنی بر اینکه «لقمه‌های همه‌ کارکنان دستگاه قضایی از رئیس تا آبدارچی، همين که‌ در قبال این دزدی آشکار -و البته اندک‌- سکوت اختیار کرده‌اند،...آلوده‌ است. گوارای وجود.»

۰۹:۴۹ ۳۱.۵.۱۴۰۲

رئیس گروه واگنر در ویدئویی جدید پیام فرستاد

رئیس گروه واگنر که از مزدوران روسی تشکیل شده، حدود دو ماه پس از شورش نافرجام علیه مقامات کرملین، روز دوشنبه در اولین پیام خود پس از شورش، گفت که گروهش در حال عضوگیری است.

در این ویدئوی کوتاه که احتمالاً در آفریقا ضبط شده، یوگنی پریگوژین، فرمانده واگنر، در یک منطقه بیابانی با لباس استتار نظامی و اسلحه‌ای در دست دیده می‌شود.

او در این ویدئو که زمان ضبط آن مستقلاً تأیید نشده، گفت که گروهش علیه گروه‌های چون القاعده و داعش «عملیات جستجو و شناسایی» انجام می‌دهد و «نفوذ روسیه را در تمام قاره‌ها گسترش می‌دهد.»

ارتش خصوصی واگنر همزمان با گسترش دخالت‌های نظامی روسیه در کشورهای دیگر نظیر سوریه، لیبی و مالی و با هدف تکذیب کامل این دخالت‌ها تأسیس شد و پیش از این همواره به عنوان بازوی کرملین در سوریه، لیبی، سودان، مالی، کنگو، موزامبیک، ماداگاسکار و جمهوری آفریقای مرکزی عمل می‌کرد، هرچند مسکو پیشتر ارتباط با گروه واگنر را تکذیب می‌کرد.

گروه واگنر با حدود ۲۵ هزار جنگجو، حدود دو ماه پیش از این در اعتراض به نحوه فرماندهی مسکو در جنگ اوکراین، با تصرف برخی شهرهای روسیه، کاروانی نظامی علیه مسکو به‌راه انداخت اما این شورش با میانجی‌گری رئیس‌جمهوری بلاروس متوقف شد.

رئیس گروه واگنر پس از آن به بلاروس رفت و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، جنگجویان این گروه را مورد عفو قرار داد.

۱۱:۰۹ ۳۱.۵.۱۴۰۲

وزیر ارشاد: نام وزارتخانه را «متناسب با نگاه انقلابی» تغییر می‌دهیم

وزیر ارشاد جمهوری اسلامی اعلام کرد که دولت قصد دارد نام وزارتخانه متبوعش را «متناسب با نگاه بلند انقلابی» تغییر دهد.

محمدمهدی اسماعیلی شامگاه دوشنبه در یک برنامه تلویزیونی در این زمینه گفت: «برنامه ما این است که متناسب با نگاه بلند انقلابی و متناسب با نگاه‌های جدید در حوزه مدیریت فرهنگی، نام جدیدی را انتخاب کنیم.»

او افزود: «اگر این تغییر نام در مجلس تصویب شود، تغییر مهمی برای تحقق رویاپردازی‌ها و جهت‌گیری‌ها که لازمه حوزه فرهنگ و هنر است، صورت می‌گیرد.»

پس از انقلاب ایران، بخش‌های عمده‌ای از وزارت فرهنگ و هنر سابق و وزارت اطلاعات و جهانگردی سابق ادغام شدند و وزارت «ارشاد اسلامی» تشکیل شد.

سپس این وزارتخانه به وزارت «فرهنگ و ارشاد اسلامی» تغییر نام یافت، اما نویسندگان و هنرمندان ایرانی به دلیل نقش این وزارتخانه در اعمال سانسور، فقط آن را «وزارت ارشاد» می‌نامند.

وزارت ارشاد به ویژه از زمان آغاز اعتراضات سراسری اخیر محدودیت‌های گسترده‌ای را علیه هنرمندان اعمال کرده‌ است.

۱۱:۲۳ ۳۱.۵.۱۴۰۲

مادر مهسا امینی: جایی در کنار رویاهای بزرگ مردم این دیار تا ابد زنده می‌مانی

مژگان افتخاری، مادر مهسا (ژینا) امینی با انتشار تصویر تازه‌ای از دختر جان‌باخته‌اش در حبس پلیس امنیت اخلاقی، در یک استوری اینستاگرامی نوشت که او در دل مردم «جاودانه» شده و شهروندان از گوشه و کنار ایران، فارغ از «نژاد، آیین، زبان و اندیشه»، به دیدار آرامگاه فرزندش می‌آیند.

در این پُست خطاب به مهسا که مرگ او جرقه آغاز اعتراضات اخیر ایران بود، آمده «تو در قلب‌های پاک مردمان نیک‌سرشت این دیار جایی کنار رویاهای بزرگ‌شان تا ابد زنده خواهی ماند.»

خانم افتخاری به «آن مادربزرگ مهربان آذری‌زبان که به سختی توان راه رفتن دارد اما با وجود بسته شدن بخش داخلی آرامستان به روی خودروها قسمتی از مسیر را به کمک دخترخانم زیبایش با عصا طی می‌کند»، پسر نوجوان نوازنده از شمال کشور، دختر فرهیخته کُرد و کودکان خوش‌زبان بلوچ که برای مهسا شعر می‌خوانند، اشاره کرده است.

‏همزمان با نزدیک شدن سالروز مرگ مهسا امینی، فشارها بر خانواده‌های دادخواه و معترضان افزایش یافته است.

۱۱:۵۰ ۳۱.۵.۱۴۰۲

اولین پرواز تجاری کره شمالی به پکن طی سه سال گذشته

اولین پرواز تجاری کره شمالی به چین طی سه سال گذشته انجام شد و هواپیمای شرکت ایر کوریو صبح سه‌شنبه از مبدا پیونگ‌یانگ در فرودگاه پکن به زمین نشست.

پس از شیوع کرونا در اواخر ۲۰۱۹، کره شمالی مرزهای خود را بست و اکنون مدتی است که به تدریج مرزهای کشور را بازگشایی می‌کند.

به گفته شرکت‌های گردشگری غربی فعال در کره شمالی، به نظر می‌رسد که این پرواز به بازگرداندن اتباع کره شمالی که در پی بسته شدن مرزها در چین گرفتار شده‌ بودند، کمک کند.

کره شمالی یکی از منزوی‌ترین کشورهای جهان از نظر سیاسی و اقتصادی است.

تردد قطارهای باری و کشتی‌ها در سال گذشته به آرامی افزایش یافته و ماه گذشته، هیئت‌های دولتی چین و روسیه برای اولین بار از زمان شروع همه‌گیری کرونا از پیونگ‌یانگ بازدید کردند.

یک دیپلمات به رویترز گفت که ایر کوریو همچنین پروازهای خود را به ولادی‌وستوک در روز جمعه برنامه‌ریزی کرده که اولین پرواز کره شمالی به روسیه از زمان همه‌گیری کرونا خواهد بود.

۱۱:۵۴ ۳۱.۵.۱۴۰۲

تسنیم: طالبان خبرنگار ما را بازداشت کرده است

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، از بازداشت محمدحسین ولایتی که او را «عکاس و تدوینگر» خود معرفی کرده، توسط گروه طالبان در افغانستان خبر داد.

آن طور که تسنیم روایت کرده، محمدحسین ولایتی «شنبه هفته جاری و در حالی که به‌صورت قانونی و از طریق مرز هوایی و در سفری غیرکاری وارد افغانستان شده بود و مدت ۱۰ روز نیز در کابل حضور داشت، هنگام بازگشت و در فرودگاه کابل بدون هیچ‌گونه توضیح مشخصی بازداشت شده است.»

این خبرگزاری نوشته «طالبان علی‌رغم پیگیری‌ها هیچ توضیحی ارائه نکرده که ولایتی را بنا به چه دلیلی بازداشت کرده است.»

هنوز از سوی گروه طالبان، اطلاعاتی در این زمینه منتشر نشده است.

۱۳:۰۵ ۳۱.۵.۱۴۰۲

کارگردان تئاتر: حکم قضایی علیه سعید روستایی از سر استیصال است

همایون غنی‌زاده، کارگردان شناخته‌شده تئاتر، در واکنش به حکم قضایی علیه سعید روستایی، کارگردان فیلم «برادران لیلا»، در پستی اینستاگرامی نوشته که به نظر می‌رسد این حکم «از سر استیصال» دستگاه قضایی جمهوری اسلامی صادر شده است.

او با اشاره به بخشی از این حکم مبنی بر «خودداری از ارتباط و معاشرت با اشخاص فعال در عرصه فیلمسازی در ایام تعلیق»، نوشته «به لطف خودتان بخش بزرگی از جامعه هنری دیگر جزو اشخاص فعال این عرصه محسوب نمی‌شوند لذا سعید هم کماکان می‌تواند با خیال راحت به معاشرت با گروه گسترده‌ای از دوستان بی‌کار و ممنوع‌الکار و غیرفعالش ادامه دهد.»

او افزوده از سعید خواسته بخش آخر حکم قضایی علیه خود مبنی بر گذراندن دوره فیلم‌سازی در دانشکده صدا و سیمای قم را حتماً انجام دهد و «ببیند آن پشت در کلاس‌های قم کیست؟ این دوره فیلمسازی را چه کسانی آموزش می‌دهند؟ اساتیدش چه کسانی هستند؟ از روی چه کتاب‌هایی این کار را می‌کنند؟ و بعد از گذراندن دوره بیاید و به همه ما منتقل کند.»

آقای غنی‌زاده اضافه کرده که «گذراندن این دوره می‌تواند مانند تابیدن نورافکنی باشد در زرف‌ترین و تاریک‌ترین دالان‌های فکری ایشان نسبت به هنر و فیلمسازی و منافع ملی و اخلاقی.»

صدور شش ماه حبس و دیگر احکام قضایی علیه سعید روستایی با واکنش‌های گسترده داخلی و خارجی مواجه شده است.

۱۳:۰۸ ۳۱.۵.۱۴۰۲

ژاپن آب رادیواکتیو نیروگاه فوکوشیما را در اقیانوس رها می‌کند

پس از گذشت ۱۲ سال از یکی از بدترین فاجعه‌های هسته‌ای جهان در نیروگاه اتمی فوکوشیما-دایچی ژاپن، توکیو اعلام کرد که از روز پنج‌شنبه این هفته، آب رادیواکتیو این نیروگاه آسیب‌دیده را تدریجاً در اقیانوس رها خواهد کرد.

این تصمیم درحالی گرفته می‌شود که چین که پیشتر تا حدی واردات مواد غذایی از ژاپن را متوقف و به‌شدت از اعلام این خبر انتقاد کرده و هنگ‌کنگ نیز اعلام کرده است که واردات محصولات دریایی از ۱۰ منطقه ژاپن را ممنوع خواهد کرد.

زمین‌لرزه عظیم و سونامی در زمستان سال ۲۰۱۱ تأسیسات هسته‌ای فوکوشیما را کاملا فلج ساخت و از آن زمان، آبی که برای خنک کردن این نیروگاه استفاده می‌شد، در حالت آلوده به مواد رادیواکتیو باقی مانده بود.

ژاپن این میزان آب را که به اندازه بیش از ۵۰۰ استخر شنای بزرگ است، به مرور پاکسازی کرده و می‌گوید که رهاسازی آن اکنون بی‌خطر است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز پس از بازرسی در ماه ژوئیه، گفت که طرح رهاسازی آب این نیروگاه با استانداردهای بین‌المللی مطابقت دارد و تأثیر مواد رادیواکتیو باقی‌مانده در آن بر مردم و محیط زیست «ناچیز» است.

۱۳:۳۰ ۳۱.۵.۱۴۰۲

خداحافظی دو زندانی محکوم به اعدام در کهنوج پیش از انتقال به سلول انفرادی

خداحافظی دو زندانی محکوم به اعدام در زندان کهنوج پیش از انتقال به سلول انفرادی برای اجرای حکم؛ شخصی که ابتدا در ویدئو در حال در آغوش گرفتن دیگر زندانیان مشاهده می‌شود رسول نارویی نام داشت. آقای نارویی سحرگاه روز دوشنبه،۳۰ مرداد در زندان کهنوج اعدام شد.

۱۴:۱۰ ۳۱.۵.۱۴۰۲

ادامه تحصن فرزندان جمشید شارمهد مقابل وزارت خارجه آمریکا

غزاله شارمهد، دختر جمشید شارمهد، زندانی سیاسی ایرانی-آلمانی که در جمهوری اسلامی به اعدام محکوم شده، از ادامه تحصن خود و برادرش مقابل ساختمان وزارت خارجه آمریکا برای بازگرداندن پدرش و شهاب دلیلی، دیگر زندانی دوتابعیتی در ایران به آمریکا خبر داد.

این در حالی است که در روزهای گذشته، یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا از شرایط شارمهد در ایران ابراز تأسف کرد، اما از آلمان خواست که برای آزادی او از زندان‌های جمهوری اسلامی تلاش کند.

جمشید شارمهد که از سال ۱۳۸۱ در شهر لس‌آنجلس آمریکا سکونت داشت، مرداد سال ۱۳۹۹ در جریان سفری به امارات متحده عربی، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در دبی ربوده و به ایران منتقل شد.

رسانه‌های رسمی و نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی این شهروند دوتابعیتی را به عنوان رئیس «گروه تندر»، رسانه منتسب به انجمن پادشاهی ایران در آمریکا، معرفی کردند. او در دادگاه‌های جمهوری اسلامی به «فساد فی‌الارض» متهم شد و دو سال و نیم پس از ربوده شدن و انتقال به ایران در اسفند ۱۴۰۱ با حکم دادگاه انقلاب تهران به «اعدام» محکوم شد.

شهاب دلیلی نیز از حدود هفت سال پیش در ایران زندانی است. او در سال ۱۳۹۵ برای حضور در خاکسپاری پدرش به ایران رفت، اما هنگام خروج از کشور دستگیر شد.

آقای دلیلی دو سال را در بلاتکلیفی در بازداشت نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی گذراند و سپس در دادگاهی به اتهام آن‌چه «همکاری با دولت متخاصم» عنوان شده، به ده سال زندان محکوم شد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG