لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۶

مکرون به دنبال شکست در انتخابات اروپا، پارلمان فرانسه را منحل کرد


نطق تلویزیونی امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه که در آن اعلام انتخابات زودهنگام کرد
نطق تلویزیونی امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه که در آن اعلام انتخابات زودهنگام کرد

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، پس از شکست در برابر حزب راست افراطی مارین لو پن در انتخابات اتحادیه اروپا، پارلمان فرانسه را منحل کرد و از برگزاری انتخابات زودرس خبر داد، رخدادی که از آن به عنوان «قمار بر سر آینده سیاسی» این رهبر جوان فرانسه نام برده شده است.

تصمیم غافلگیرکننده آقای مکرون زلزله‌ای سیاسی در فرانسه به پا کرده، کشوری که اکنون در آن جریان راست افراطی پس از سال‌ها حاشیه‌نشینی قدرت گرفته و ریاست‌جمهوری مکرون را سه سال پیش از پایان یافتن آن تهدید می‌کند.

اگر حزب «تجمع ملی» مارین لو پن اکثریت پارلمانی را در فرانسه به دست بیاورد به معنای آن است که رئیس جمهوری کنونی فرانسه قدرت خود را به طور قابل ملاحظه‌ای از دست می‌دهد و دیگر تاثیر اندکی بر مسائل داخلی این کشور می‌تواند بگذارد.

مکرون گفت که نتایج انتخابات اتحادیه اروپا برای دولت او تلخ بوده و نمی‌تواند نادیده‌اش بگیرد. در حالی که تنها دو ماه به بازی‌های المپیک پاریس مانده است، او در نطقی گفت که دور اول انتخابات مجلس ملی فرانسه روز ۳۰ ژوئن و دور دوم نیز روز ۷ ژوئیه برگزار خواهد شد.

آقای مکرون اظهار داشت: «الان زمانی است که باید شفاف‌سازی کرد. من پیام شما را شنیدم و از نگرانی‌هایتان مطلع شدم و نمی‌توانم آنها را بی‌جواب بگذارم. فرانسه برای این که همچنان در آرامش و نظم باقی بماند به یک اکثریت آشکار نیاز دارد.»

پس از نطق امانوئل مکرون، چندصد نفر از چپ‌گرایان و سبزها و مخالفان جریانات راست افراطی در میدان جمهوری پاریس تجمع کردند و علیه حزب «تجمع ملی» شعار دادند.

حزب «تجمع ملی» در انتخابات روز یکشنبه حدود ۳۲ درصد آرا را به دست آورد که بیش از دو برابر ۱۵ درصد حزب مکرون است. سوسیالیست‌ها نیز ۱۴ درصد آرا را به خود اختصاص دادند.

مارین لو پن که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۷ عموما به عنوان چهره‌ای پیشتاز محسوب می‌شود از تصمیم مکرون استقبال کرد و گفت: «اگر فرانسه در انتخابات قریب الوقوع مجلس ملی به ما اعتماد کند، آماده‌ایم که قدرت را در اختیار بگیریم.»

حزب رنسانس به رهبری امانوئل مکرون ۱۶۹ کرسی را از میان ۵۷۷ کرسی مجلس کنونی ملی فرانسه در اختیار دارد. حزب تجمع ملی نیز ۸۸ کرسی دارد.

اگر حزب تجمع ملی در انتخابات پیش روی بتواند به اکثریت دست یابد، مکرون همچنان می‌تواند در حوزه‎‌های سیاست خارجی و دفاعی دیدگاه‌های خودش را پیش ببرد، اما قدرت خود را در مسائل داخلی از دست خواهد داد.

نتایج اولیه و غیررسمی انتخابات پارلمان اروپا نشان می‌دهد احزاب راست افراطی به جز فرانسه در آلمان و کشورهای دیگر نظیر هلند و بلژیک پیروزی‌های چشم‌گیری به دست آورده‌اند به طوری که اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، و الکساندر دی کرو، نخست‌وزیر بلژیک، هر دو به شکست اذعان داشته و گفته‌اند که شب بسیار سختی برای آنها بوده است.

این نتایج اولیه حاکی از آن است که پارلمان اروپا با پراکندگی و ازهم گسیختگی بیشتری مواجه خواهد بود و این امر تصمیم‌گیری درباره موضوعات حساسی مانند برخورد با روسیه و رقابت صنعتی و اقتصادی با قدرت‌هایی مانند چین و آمریکا را پیچیده‌تر و کندتر خواهد کرد.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن
XS
SM
MD
LG