لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۱

مکرون: مسموم کردن جاسوس سابق در بریتانیا «حمله به تمامیت اتحادیه اروپا» است


امانوئل مکرون رییس جمهور فرانسه
امانوئل مکرون رییس جمهور فرانسه

امانوئل مکرون رییس جمهور فرانسه روز جمعه سوم فروردین و پس از آنکه رهبران کشورهای اروپایی ارزیابی بریتانیا از دخالت مسکو در مسموم کردن جاسوس سابق را تایید کردند، گفت که این اقدام «حمله به تمامیت و یکپارچگی اتحادیه اروپاست.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، فشارهای دیپلماتیک به روسیه به خاطر حمله با ماده مخرب اعصاب به سرگئی اسکریپال و دخترش یولیا در شهر سالیزبری بریتانیا رو به افزایش است.

اتحادیه اروپا سفیر خود در مسکو را برای مشاوره فراخوانده و تعدادی از کشورهای عضو اتحادیه در نظر دارند به تبعيت از دولت بریتانیا ماموران امنیتی روسیه را که در قالب دیپلمات در سفارتخانه های آن کشور کار می کنند اخراج کنند.

دولت لیتونی اعلام کرده ماموران امنیتی روسیه را از سفارتخانه آن کشور اخراج خواهد کرد. دونالد تاسک رییس شورای اروپا گفت تا روز دوشنبه اقدامات بیشتری در این زمینه انجام خواهد شد و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان نیز گفته است در واکنش به این حمله اقدامات هماهنگ بیشتری «ضروری» است.

امانوئل مکرون پس از اجلاس سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بروکسل در یک کنفرانس خبری مشترک با آنگلا مرکل گفت:«ما این حمله را یک چالش جدی علیه امنیت خود و استقلال و تمامیت ارضی اتحادیه اروپا تلقی می کنیم. این حمله نیازمند واکنش هماهنگ و قاطعانه اتحادیه اروپا و کشورهای عضو اتحادیه است.»

ترزا می نخست وزیر بریتانیا پنجشنبه شب در جریان ضیافت شام نتایج تحقیقات در مورد این حمله را به سایر رهبران اتحادیه اروپا ارائه داد.

او موفق شد بر مقاومت کشورهایی نظیر یونان و ایتالیا که در پذیرش نظر دولت بریتانیا مبنی بر دخالت روسیه و احتمال به خطر انداختن روابط نزدیک خود با مسکو اکراه داشتند، غلبه کند.

خبرگزاری فرانسه می افزاید خانم مرکل گفت نخست وزیر بریتانیا «اطلاعات مشخصی» را با آنها در میان گذاشته که تقریبا جای تردیدی نمی گذارد که دولت روسیه در پس اولین حمله با مواد مخرب اعصاب در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون است.

آنگلا مرکل افزود: «ما معتقدیم که تجزیه و تحلیل این حادثه بسیار مستند و هیچکس آنرا زیر سئوال نبرده است.»

«ما، حداقل فرانسه و آلمان، توافق کرده ایم که علاوه بر فراخواندن سفیر باید اقدامات هماهنگی دیگری نیز صورت بگیرد.»

ژان کلود جونکر رییس کمیسیون اروپا گفت فراخواندن سفیر اتحادیه اروپا در مسکو «اقدام فوق العاده ای» است که این اتحادیه هیچگاه در گذشته انجام نداده است.

اما درمورد حد و حدود این اقدامات در میان اعضای اتحادیه اروپا اختلافاتی وجود دارد و دولت اتریش از هم اکنون اعلام کرده که کارمندان دیپلماتیک روسیه را اخراج نخواهد کرد.

دونالد تاسک گفت هنوز مشخص نیست چه تعدادی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا دیپلمات های روس را اخراج خواهند کرد.

با استفاده از گزارش خبرگزاری فرانسه ؛ ش.ر/خ.ک
XS
SM
MD
LG