لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۰

مکرون: فرانسه ۱۴ نیروگاه هسته‌ای جدید می‌سازد


امانوئل مکرون، رییس جمهوری فرانسه روز پنجشنبه ۲۱ بهمن اعلام کرد که این کشور برای کاهش اتکا به سوخت‌های فسیلی ۱۴ نیروگاه هسته‌ای خواهد ساخت.

آقای مکرون در جریان دیدار از یک کارخانه توربین‌سازی در شمال غربی فرانسه گفت: «باید این نیروگاه‌ها را بسازیم چون زمان مناسبی و رنسانس صنعت هسته‌ای فرانسه است. ما قصد داریم ۶ نیروگاه هسته‌ای جدید بسازیم و مطالعات و بررسی برای احداث ۸ نیروگاه دیگر را آغاز می‌کنیم.»

اشاره او به نسل جدیدی از نیروگاه‌های هسته‌ای تولید برق است که توسط شرکت دولتی انرژی فرانسه طراحی شده‌اند.

آقای مکرون در بخش دیگری از سخنانش اذعان کرد که طی یک دهه گذشته تحت تاثیر فاجعه هسته‌ای در نیروگاه فوکوشیما که سال ۲۰۱۱ در ژاپن روی داد فرانسه به حد کافی در صنعت هسته‌ای سرمایه‌گذاری نکرده است.

او افزود: «برخی از کشورها با اتخاذ یک تصمیم قاطع نیروگاه‌های هسته‌ای را کنار گذاشته‌اند. فرانسه چنین تصمیمی نگرفت ولی چون تردید داشتیم در این زمینه به حد کافی سرمایه‌گذاری نکردیم.»

آقای مکرون تاکید کرد که نهاد ناظر بر فعالیت‌های هسته‌ای در فرانسه از منظر قابليت‌های فنی و کنترل سختگیرانه بر این صنعت «بی‌همتا» است و سپس احداث نیروگاه‌های هسته‌ای جدید را «نشانه‌ای از پیشرفت و اعتماد به علوم و فناوری» توصیف کرد.

او افزود که دولت فرانسه با تبعیت از مقررات ایمنی در هر موردی که مقدور باشد عمر نیروگاه‌های هسته‌ای موجود را افزایش خواهد داد و همزمان در عرصه تولید انرژی‌های تجدید پذیر مثل نیروگاه‌های بادی و خورشیدی سرمایه‌گذاری بیشتری خواهد کرد.

رییس جمهوری فرانسه تاکید کرد که افزایش تولید انرژی توسط نیروگاه‌های هسته‌ای یکی از محورهای اصلی برنامه دولت برای به صفر رساندن انتشار گاز دی اکسید کربن تا سال ۲۰۵۰ میلادی است.

تمامی این نیروگاه‌ها توسط شرکت دولتی انرژی احداث خواهند شد و دولت فرانسه با اختصاص ده‌ها میلیارد یورو بودجه آن را تامین خواهد کرد.

شرکت دولتی انرژی فرانسه در سال‌های اخیر به دلیل بدهی‌های سنگین و تاخیر در تکمیل کردن پروژه‌های خود در فرانسه و بریتانیا با مشکلات جدی روبرو بوده است.

آقای مکرون در آغاز دوران ریاست جمهوری خود همچون فرانسوا اولاند، رییس جمهور سابق فرانسه وعده داده بود که میزان اتکای کشور به نیروگاه‌های هسته‌ای را کاهش خواهد داد. ولی به نظر می‌رس تحت تاثیر تصمیم اخیر اتحاديه اروپا که انرژی هسته‌ای را یکی از محورهای اصلی برنامه‌های این اتحادیه برای کاهش آلایندگی سوخت‌های فسیلی اعلام کرد آقای مکرون نیز دیدگاه خود در این زمینه را تغییر داده است.

افزایش چشمگیر بهای گاز طبیعی در یک سال اخیر و اتکای بیش از حد اروپا به گاز صادراتی روسیه نیز قاعدتا از دلایل دیگری است که دولت فرانسه را به تغییر سیاست خود در مورد نیروگاه‌های هسته‌ای سوق داده است.

به گفته آقای مکرون، اولین مورد از نیروگاه‌های هسته‌ای جدید تا سال ۲۰۳۵ آماده بهره‌برداری خواهد بود و همزمان مطالعات برای احداث نیروگاه‌های دیگر شروع می‌شود.

رییس جمهور فرانسه وعده داد که تا سال ۲۰۵۰ میزان تولید انرژی خورشیدی این کشور ده برابر خواهد شد و به بالای ۱۰۰ گیگاوات خواهد رسید و میزان تولید انرژی نیروگاه‌های بادی نیز دو برابر خواهد شد.

آقای مکرون قبلا وعده داده بود که حداقل ده مورد از نیروگاه‌های هسته‌ای قدیمی فرانسه تا سال ۲۰۳۵ تعطیل خواهند شد. اشاره او به بازسازی و افزایش طول عمر این نیروگاه‌ها نشانه واضحی از یک چرخش بزرگ در سیاست‌های دولت فرانسه است.

کارشناسان معتقدند که شرکت دولتی انرژی فرانسه که مسئول احداث و بهره برداری از نیروگاههای هسته‌ای است وضعیت خوبی ندارد و به دلیل مشکلات فنی احداث چند نیروگاه هسته‌ای توسط این شرکت در بریتانیا، فنلاند و چین به تاخیر افتاده است.

این شرکت در زمینه بهره‌برداری کامل از نیروگاه‌های هسته‌ای موجود چندان موفق نبوده و بر اساس آمارهای جدیدی که هفته گذشته منتشر شد، تولید برق توسط نیروگاه‌های هسته‌ای فرانسه کاهش پیدا کرده و به نازل‌ترین میزان از دهه نود میلادی تاکنون رسیده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری فرانسه؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG