لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۹

توقیف نفتکش درگیر در «انتقال نفت ایران» در پی برخورد با شناور سنگاپوری


تصویری که گارد ساحلی مالزی از نفتکش «سِرِس یک» در شرق سواحل این کشور منتشر کرد
تصویری که گارد ساحلی مالزی از نفتکش «سِرِس یک» در شرق سواحل این کشور منتشر کرد

گارد ساحلی مالزی از توقیف نفتکش «سِرِس یک»، در پی تصادف با یک نفتکش سنگاپوری و فرار از محل سانحه خبر داد.

زین‌الزمان محمد یونس فرمانده بخش جست‌وجو و نجات گارد ساحلی مالزی روز یکشنبه ۳۱ تیر اعلام کرد که نفتکش «سِرِس یک» ظهر روز جاری به همراه دو یدک‌کش آن توقیف شده است.

دولت سنگاپور روز جمعه اعلام کرد این نفتکش عظیم در حالی که سیستم شناسایی خودکار خود را خاموش کرده بود، با یک نفتکش کوچک سنگاپوری در آب‌های این کشور برخورد کرده و بعد از سانحه در حالی که سیستم شناسایی خودکار خود را خاموش نگه داشته بود، از محل سانحه گریخت.

نفتکش سنگاپوری «هفنیا نایل»، حامل ۳۰۰ هزار بشکه «نفتا» نیز بعد از این حادثه دچار آتش‌سوزی شد.

خبرگزاری رویترز از قول منابع آگاه گزارش داده بود که نفتکش «سِرِس یک» برای آخرین بار حامل نفت ایران بوده است؛ اما اطلاعات رسیده به رادیوفردا حاکی است که اگرچه این نفتکش در انتقال نفت ایران نقش داشته است، اما در زمان سانحه محموله نفتی نداشته است.

شرکت مشاوره انرژی «وُرتکسا» که ردیابی نفتکش‌ها را انجام می‌دهد می‌گوید کشتی چینی «سِرِس یک» در زمان سانحه خالی بوده است.

کلیر جانگمن مدیر بخش ردیابی نفتکش‌ها در سازمان «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» نیز تأیید کرده که این نفتکش عظیم در زمان تصادف با کشتی سنگاپوری خالی بوده، اما جزو ناوگان موسوم به «ارواح» است که در زمینه قاچاق نفت ایران، ونزوئلا و روسیه فعال است.

اطلاعات رسیده به رادیوفردا نشان می‌دهد این نفتکش در ماه مارس حامل دو میلیون بشکه نفت ایران بوده و از آن زمان سیستم شناسایی خود را غیرفعال نگه داشته تا شناسایی نشود.

دقیقاً مشخص نیست این نفتکش محموله نفتی خود را چه زمانی به نفتکش دیگری تخلیه کرده است. این نفتکش ۲۳ ساله عظیم همچنین در لیست بیمه هیچ کدام از شرکت‌های معتبر بیمه دریانوردی جهان قرار ندارد.

خانم جانگمن می‌گوید نفت‌کش یاد شده که با پرچم کشور آفریقایی «سائوتومه و پرنسیپ» تردد می‌کند از سال ۲۰۱۹ تاکنون دست‌کم ۸ میلیون بشکه نفت ایران را «قاچاق» کرده است.

وزارت نفت جمهوری اسلامی روز گذشته مدعی شد هیچ یک از نفتکش‌های آسیب‌دیده در سواحل سنگاپور مرتبط با ایران نبوده‌اند.

برآورد می‌شود که بیش از ۸۵۰ نفتکش به طور مخفیانه نفت کشورهایی مانند ایران، روسیه و ونزوئلا را آب‌های بین‌المللی جابه‌جا می‌کنند و مقصد اصلی این نفتکش‌ها چین است. تقریباً نیمی از این ناوگان در خدمت قاچاق نفت ایران هستند.

این نفتکش‌ها با خاموش کردن سیستم شناسایی خودکار، در تلاش هستند که خود را از رادارهای ردیابی کشتی‌ها مخفی کنند؛ اما این کار ریسک برخورد آنها با دیگر شناورها را افزایش می‌دهد.

شرکت بیمه آلمانی «آلیانز» می‌گوید تاکنون بیش از ۵۰ مورد سانحه در ناوگان ارواح به خاطر خاموش بودن سیستم شناسایی خودکار ثبت شده است.

داده‌های شرکت ووتکسا نشان می‌دهد ایران در نیمه ابتدایی امسال روزانه حدود ۱.۶ میلیون بشکه صادرات نفت به چین داشته که معادل بیش از ۹۵ درصد کل صادرات نفت ایران است.

بیش از نیمی از نفت صادراتی ایران در آب‌های مالزی یا سنگاپور تغییر برند داده و تحت نام نفت دیگر کشورها راهی چین می‌شود.

XS
SM
MD
LG