لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۲

گاردین: دست‌کم ۶۰ دانشجوی دختر در ایران در ارتباط با حجاب از تحصیل محروم شده‌اند


روزنامه بریتانیایی گاردین نوشت که بنابر گزارش‌هایی که دریافت کرده، تاکنون دست‌کم «۶۰ دانشجوی دختر» در ایران، به دلیل رعایت نکردن حجاب اجباری از ادامه تحصیل محروم شده‌اند.

این روزنامه بریتانیایی روز دوشنبه نوشت که با ۹ دانشجوی تعلیق‌شده صحبت کرده که پس از تعلیق و محرومیت از دانشگاه به دلیل رعایت نکردن حجاب اجباری، نگران سرنوشت تحصیلی خود هستند.

این گزارش همچنین به نقل از چندین فعال زن، از افزایش بازداشت‌های زنان جوان در ایران در ارتباط با حجاب اجباری خبر داده است.

فعالان زن همچنین در گفت‌وگو با این روزنامه از هشدار مأموران به زنان در مورد «عواقب جدی» رعایت نکردن پوشش اجباری خبر داده‌اند.

گاردین یادآوری می‌کند که ویدئوهایی که اخیراً توسط شهروندان به اشتراک گذاشته شده، آزار و اذیت زنان و دختران در مترو، خیابان‌ها و محوطه دانشگاه‌ها توسط کمیته‌های انضباطی و لباس‌شخصی‌ها را نشان می‌دهد.

پیش از این، نهاد موسوم به «شوراهای صنفی دانشجویان کشور» خبر داده بود که دست‌کم ۴۰ دانشجوی دختر به دلیل رعایت نکردن قوانین حجاب «به‌طور مشروط» از کلاس‌های درس محروم شده‌اند.

هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر ایران، نیز تعداد دختران دانشجوی تعلیقی را دست‌کم ۶۴ و تعداد اخراجی‌ها را سه دانشجو گزارش کرده است.

حکومت ایران در مقابله با زنان مخالف حجاب اجباری که به‌خصوص پس از اعتراضات سراسری «زن زندگی آزادی» شمار آن‌ها به‌خصوص در شهرهای بزرگ روزافزون شده است، لایحه‌ای را تحت عنوان «عفاف و حجاب» راهی مجلس شورای اسلامی کرده، اما به‌رغم گذشت چندین ماه این لایحه همچنان در دست بررسی است.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه، روز دوشنبه ۱۹ تیر در نشست شورای عالی این قوه گفت در مذاکره با ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، تأکید کرده «که در حوزه مقابله با ناهنجاری‌های اجتماعی و مظاهر آن قانون داریم و نباید منتظر لایحه مجلس در این خصوص باشیم چرا که ممکن است این مقوله زمان‌بر باشد» و «رئیس‌جمهور نیز از این موضوع استقبال کرد».

با استفاده از گاردین و گزارش‌های رادیو فردا؛ پ.پ / ب.ب
XS
SM
MD
LG