لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۷

آغاز مذاکرات آتش‌بس در غزه؛ شمار تلفات فلسطینی‌ها از «۴۰ هزار نفر» فراتر رفت


گروهی از رهبران حماس که در دوحه قطر ساکن هستند
گروهی از رهبران حماس که در دوحه قطر ساکن هستند

با آغاز دور جدید مذاکرات آتش‌بس غزه با میانجی آمریکا، قطر، مصر و حضور هیئت اسرائیلی در دوحه، میانجی‌ها اظهار امیدواری کرده‌اند که این دور از مذاکرات به آتش‌بس در غزه و آزادی گروگان‌های اسرائیلی منجر شود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز پنج‌شنبه ۲۵ مرداد گزارش داد موفقیت این دور از مذاکرات حتی می‌تواند باعث کاهش تنش‌های گسترده‌تری در منطقه شود؛ موضوعی که اشاره به تهدید نظامی ایران و حزب‌الله لبنان علیه اسرائیل به تلافی کشته شدن اسماعیل هنیه، رهبر دفتر سیاسی گروه افراطی حماس، در تهران و یکی از فرماندهان ارشد حزب‌الله در بیروت دارد.

این گزارش همچنین می‌افزاید دیدار روز پنجشنبه نمایندگان آمریکا، مصر و قطر با هیئت اسرائیلی در حالی است که طی ۱۰ ماه گذشته بنابر اظهارات مقامات وزارت بهداشت حماس، شمار تلفات انسانی در غزه از ۴۰ هزار نفر فراتر رفته است.

گروه افراطی حماس که در فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد، اسرائیل را به اضافه کردن شروط جدید به پیشنهاد آتش‌بس آمریکا متهم کرده و در مذاکرات دوحه حضور مستقیم نخواهد داشت.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت کاخ سفید، مذاکرات پیش رو را «گامی مهم» خوانده است.

او همچنین تصریح کرد که به خاطر پیچیده بودن توافق، کارهای بسیار زیادی برای رسیدن به آتش‌بس باقی مانده است.

دیپلمات‌ها می‌گویند توافق احتمالی می‌تواند ایران و حزب‌الله را تشویق به لغو تصمیم حمله به اسرائیل کند.

بر اساس پیشنهاد سه مرحله‌ای آتش‌بس در غزه که توسط دولت جو بایدن ارائه شده است، حماس گروگان‌های اسرائیلی را به تدریج آزاد خواهد کرد و اسرائیل نیز همراه با آزادی زندانیان فلسطینی، نیروهای خود را از غزه بیرون خواهد کشید.

اسرائیل و گروه افراطی حماس اصول کلی طرح آمریکا را قبول کرده‌اند، اما حماس خواهان برخی «اصلاحات» و اسرائیل خواهان برخی «شفاف‌سازی‌ها» در جزئیات توافق است؛ موضوعی که باعث شده هر دو طرف مناقشه یکدیگر را به کارشکنی در توافق آتش‌بس متهم کنند.

حماس همچنین مخالف درخواست اخیر اسرائیل مبنی بر ادامه حضور نظامی این کشور در مرز غزه و مصر، همچنین خط حائل غزه است تا بتواند مانع از انتقال تسلیحات توسط کسانی شود که به خانه‌های خود در شمال نوار غزه باز می‌گردند.

اسامه حمدان، سخنگوی حماس، به آسوشیتدپرس گفته که این گروه تنها مایل به مذاکره بر سر موضوعاتی است که در طرح آتش‌بس آمریکا اشاره شده و حاضر به مذاکره بر سر موضوعاتی فراتر از آن نیست.

یک مقام حماس نیز گفته اگرچه این گروه در دور جدید مذاکرات دوحه حضور ندارد، اما آماده بحث بر سر پیشنهاداتی است که میانجی‌ها مطرح می‌کنند.

آغاز دور جدید مذاکرات در حالی است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، کماکان بر «پیروزی کامل» علیه حماس تاکید دارد که به معنی نابودی توان نظامی آن و پایان دادن به کنترل نوار غزه توسط این گروه افراطی است.

مشکل‌ترین مرحله توافق، آزادی کودکان، زنان و افراد آسیب‌پذیر اسرائیلی است که حماس در حمله ۱۵ مهرماه به خاک این کشور به گروگان گرفته و مرحله دوم نیز آزادی اسرای نظامی اسرائیل در دست حماس و ایجاد آتش‌بس دائمی است.

حماس نگران است که اسرائیل بعد از آزاد شدن گروگان‌ها جنگ را از سر بگیرد و اسرائیل نیز نگران است که حماس آزادی گروگان‌ها را برای مدت نامحدودی به تعویق بیندازد.

آقای حمدان اسنادی را ارائه کرده که نشان می‌دهد حماس با پیشنهاد ایالات متحده موافقت کرده است که بر اساس آن مذاکرات در مورد انتقال بخشی از گروگان‌ها تا روز شانزدهم مرحله اول آتش‌بس آغاز می‌شود و تا هفته پنجم به پایان می‌رسد.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس و رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG