لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۵

انتخابات مکزیک:‌ پیروزی تاریخی کلودیا شینبام اولین رئیس‌جمهور زن


کلودیا شینبام
کلودیا شینبام

نتایج رسمی اولیه انتخابات در مکزیک نشان می‌دهد که کلودیا شینبام، کاندیدای حزب حاکم این کشور در انتخابات ریاست‌جمهوری به پیروزی رسیده است.

خانم شینبام که اکنون اولین رئیس‌جمهور زن مکزیک است، پس از اعلام آن‌که حدود ۵۸ تا ۶۰ درصد آرا را کسب کرده است، در یک سخنرانی متعهد شد که «به نحو احسن» به امور کشور رسیدگی کند.

بر اساس نتایج اولیه، این نامزد چپگرا و شهردار سابق مکزیکوسیتی در انتخابات تاریخی مکزیک که تحت‌الشعاع خشونت قرار گرفته بود، بین ۵۸.۳ تا ۶۰.۷ درصد آرا را به خود اختصاص داده است.

رقیب اصلی او، خوچیتل گالوز نیز تا این مرحله از شمارش آرا با ۲۶.۶ تا ۲۸.۶ درصد در جایگاه دوم قرار گرفته است.

با این حساب، کلودیا شینبام ۶۱ ساله از حزب حاکم «مورنا» قرار است در اول اکتبر (دهم مهر) به قدرت برسد و دوره شش ساله ریاست‌جمهوری خود را آغاز کند.

خانم شینبام متحد دیرینه آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس‌جمهور پوپولیست چپگرای فعلی مکزیک است که اجازه نامزدی در انتخابات را ندارد.

شینبام اولین زنی است که در یک انتخابات سراسری در ایالات متحده، مکزیک یا کانادا پیروز می‌شود. او مسیر پیچیده‌ای پیش رو دارد. این نامزد پیروز باید وعده‌های خود برای افزایش سیاست‌های رفاه عمومی را در حالی که با کسری بودجه هنگفت و رشد اقتصادی پایین روبروست، متعادل کند.

او پس از اعلام نتایج اولیه به هوادارانش گفت که دولتش از نظر مالی مسئولیت‌پذیر خواهد بود و به استقلال بانک مرکزی احترام خواهد گذاشت.

این انتخابات همچنین بزرگ‌ترین انتخابات در تاریخ مکزیک است. به گفته مؤسسه ملی انتخابات مکزیک، بیش از ۲۰ هزار کرسی پارلمان و مجالس‌ محلی کشور در این انتخابات به رای گذاشته شدند.

بزرگ‌ترین انتخابات تاریخ مکزیک با کشته شدن ۳۸ نامزد این انتخابات به پرخشونت‌ترین انتخابات دوران در این کشور نیز تبدیل شده است.

این موج مرگبار خشونت‌ها نگرانی‌های بسیاری را دربارهٔ تهدید کارتل‌های مواد مخدر علیه دموکراسی در مکزیک برانگیخته است. روز یکشنبه نیز دو نفر در مراکز رای‌گیری در ایالت پوئبلا کشته شدند.

شینبام که نظرسنجی‌ها نیز گویای پیروزی او بر خوچیتل گالوز بود مأموریت مقابله با جرایم خشونت‌بار سازمان‌یافته را نیز بر دوش خواهد داشت.

او قول داده است که امنیت را بهبود بخشد، اما جزئیات کمی ارائه کرده است.

در دوران ریاست‌جمهوری آندرس مانوئل لوپز اوبرادور که اکنون تقریباً رو به پایان است، به نسبتِ تمام دولت‌های تاریخ معاصر مکزیک افراد بیشتری در این کشور کشته شدند.

پیروزی شینبام گامی بزرگ برای مکزیک، کشوری که به فرهنگ مردسالارانه خود شناخته می‌شود و دومین جمعیت بزرگ کاتولیک رومی جهان را در خود جای داده است، محسوب می‌شود. این مذهب سال‌ها ارزش‌ها و نقش‌های سنتی‌تری را برای زنان ترویج می‌کرد.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه و رویترز و آسوشیتدپرس/س.ن و پ.پ/ک.ر
XS
SM
MD
LG