لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۳

مایکروسافت: گروه‌های روسی عامل پخش ویدئوهای جعلی علیه کامالا هریس هستند


کامالا هریس، معاون جو بایدن و نامزد دموکرات‌ها در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری آمریکا
کامالا هریس، معاون جو بایدن و نامزد دموکرات‌ها در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری آمریکا

همزمان با افزایش هشدارها نسبت به عملیات نفوذ خارجی در انتخابات آمریکا، شرکت مایکروسافت اعلام کرد که عوامل روسیه تلاش دارند با انتشار ویدئوهای توطئه‌آمیز، کارزار کامالا هریس، معاون جو بایدن و نامزد دموکرات‌ها در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری آمریکا را بد جلوه دهند.

یک روز قبل نیز شرکت متا به عنوان مالک فیس‌بوک اعلام کرده بود که چند شبکه خبری روسیه را به‌دلیل استفاده آنها از تاکتیک‌های فریبنده برای اجرای عملیات نفوذ مخفیانه آنلاین در انتخابات یادشده، از پلتفرم‌های خود حذف می‌کند.

این گزارش‌ها پس از آن منتشر می‌شود که دولت آمریکا در اوایل ماه جاری میلادی، خبرگزاری دولتی روسیه راشاتودی را به تلاش برای تأثیرگذاری بر انتخابات ریاست جمهوری در نوامبر متهم کرد و تحریم‌هایی را علیه سردبیران ارشد آن اعمال کرد.

مایکروسافت روز چهارشنبه، ۲۸ شهریور، در گزارشی اعلام کرد که از اواخر ماه اوت سال جاری، یک گروه نفوذ همسو با کرملین به نام «طوفان ۱۵۱۶» دو ویدئوی جعلی برای بی‌اعتبار کردن کمپین هریس و همکارش تیم والز تولید کرد که هر دو ویدئو میلیون‌ها بازدید به دست آوردند.

یکی از ویدئوها نشان می‌دهد که گروهی از طرفداران هریس به یک شرکت‌کنندهٔ فرضی در گردهمایی ترامپ حمله می‌کنند، در حالی که ویدئوی دوم بازیگری را نشان می‌دهد که ادعاهای ساختگی مبنی بر اینکه هریس دختری را در سال ۲۰۱۱ فلج کرد، نشان می‌دهد.

در این گزارش آمده است که ویدئوی دوم از طریق یک وب‌سایت که خود را به عنوان یک رسانه محلی سانفرانسیسکو معرفی می کند، منتشر شده است.

گروه دوم روسی که به نام «طوفان ۱۶۷۹» شناخته می‌شود، تمرکز خود را به بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس معطوف کرد تا ویدئوهای نادرستی منتشر کند که هریس را بی‌اعتبار می کند.

کلینت واتس، مدیر کل مرکز تحلیل تهدیدات مایکروسافت می‌گوید: «تغییر تمرکز بر کارزار انتخاباتی هریس-والز نشان‌دهنده یک حرکت راهبردی توسط بازیگران روسی با هدف سوءاستفاده از آسیب‌پذ‌یری نامزدها است.»

او افزوده که «با نزدیک‌تر شدن به انتخابات، باید از عوامل روسی انتظار داشته باشیم که به استفاده از پروکسی‌های سایبری و گروه‌های هکری برای تقویت پیام‌های خود از طریق وب‌سایت‌های رسانه‌ای و کانال‌های اجتماعی با هدف انتشار محتوای سیاسی تفرقه‌انگیز، ویدئوهای صحنه‌سازی شده و تبلیغات تقویت‌شده هوش مصنوعی ادامه دهند.»

گزارش مایکروسافت یک روز پیش از جلسه استماع کمیته اطلاعات سنا درباره تهدیدات خارجی برای انتخابات آینده آمریکا منتشر شده است.

روز دوشنبه نیز غول فناوری متا اعلام کرد که رسانه‌های دولتی روسیه را از دسترسی به پلتفرم‌های خود در سراسر جهان به دلیل فعالیت‌های مداخله‌جویانه ممنوع می‌کند.

این ممنوعیت پس از آن صورت گرفت که ایالات متحده، خبرگزاری راشاتودی و کارمندان این رسانه دولتی روسیه را به انتقال ۱۰ میلیون دلار از طریق نهادهای پوششی، برای تأمین مالی مخفیانه عملیات نفوذ در کانال‌های رسانه‌های اجتماعی از جمله تیک‌تاک، اینستاگرام، شبکه ایکس و یوتیوب متهم کرد.

متا مالک فیس بوک، علاوه بر این، برای خبرگزاری‌های اسپوتنیک و ریانووستی و دو شبکه تلویزیونی روپتلی و نووستی روسیه نیز محدودیت‌هایی ایجاد کرد.

این ممنوعیت که به شدت توسط کرملین مورد انتقاد قرار گرفت، نشان‌دهنده تشدید اقدامات بزرگ‌ترین شرکت رسانه‌های اجتماعی جهان علیه رسانه‌های دولتی روسیه است که پس از سال‌ها گام‌های محدودتر مانند مسدود کردن رسانه‌ها از پخش تبلیغات و کاهش دسترسی به پست‌های آنها صورت می‌گیرد.

یوتیوب نیز اعلام کرده که این شرکت بیش از ۲۳۰ کانال وابسته به سرویس مطبوعاتی «راشاتودی» (روسیهٔ امروز) را مسدود کرده است.

علاوه بر فیس‌بوک، اپلیکیشن‌های متا شامل اینستاگرام، واتس‌اپ و تردز نیز این محدودیت‌ها را اعمال می‌کنند.

پیش از این شبکه خبری راشاتودی بیش از ۷.۲ میلیون دنبال‌کننده در فیس‌بوک و بیش از یک میلیون دنبال‌کننده در اینستاگرام داشت.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در واکنش به این محدودیت‌ها، سه‌شنبه، ۲۷ شهریور به خبرنگاران گفت: «متا با این اقدامات خود را بی‌اعتبار می‌کند. چنین اقدامات گزینشی علیه رسانه‌های روسیه ناپذیرفتنی است... این امر چشم‌انداز عادی‌سازی روابط ما با متا را پیچیده می‌کند.»

مسکو در سال ۲۰۲۲ متا را یک سازمان «افراطی» معرفی و اینستاگرام و فیس‌بوک را مسدود کرد.

روسیه همچنین از تلاش‌های قبلی متا برای محدود کردن دسترسی رسانه‌های روسی انتقاد کرده و چندین بار این شرکت را به دلیل حذف نکردن محتوای روسیه که غیرقانونی می‌داند جریمه کرده است.

ممنوعیت‌های قبلی مسکو در اینستاگرام و فیس‌بوک ممکن است توانایی آن را در پاسخگویی به بلوک رسانه دولتی متا محدود کند، اما واتس‌اپ، که روسیه تا کنون از ممنوع‌کردن آن خودداری کرده است، توسط میلیون‌ها شهروند روس استفاده می‌شود.

پیام رسان تلگرام نیز که ماه گذشته پاول دوروف مؤسس روس آن در فرانسه تحت بازرسی رسمی قرار گرفت، در روسیه به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، فرانس ۲۴ و رادیو فردا؛ ب.ب/ پ.پ
XS
SM
MD
LG