لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۳

اولین حادثه مرگبار برای پناهجویان در کانال مانش در دوران استارمر


پناهجویان در کانال مانش
پناهجویان در کانال مانش

تنها چند روز پس از آغاز به کار کی‌یر استارمر به عنوان نخست‌وزیر جدید بریتانیا، یک حادثه مرگبار دیگر در کانال مانش برای پناهجویان روی داد.

نخست‌وزیر جدید بریتانیا با وجود لغو طرح انتقال پناهجویان به رواندا، قول داده که ورود پناهجویان به خاک بریتانیا از طریق کانال مانش را کنترل کند.

مقامات فرانسوی روز جمعه از مرگ چهار پناهجو در سواحل شمالی فرانسه خبر دادند و اعلام کردند که آنان همراه با ده‌ها پناهجوی دیگر سوار بر یک قایق قصد داشتند به طور غیرقانونی از کانال مانش عبور کنند و خود را به بریتانیا برسانند.

ژاک برینان فرماندار منطقه ساحلی بولونی سور مر، در شمال فرانسه گفت که در مجموع ۵۶ پناهجو سوار بر یک قایق بودند که در این میان حال ۹ پناهجوی نجات‌یافته به شدت وخیم است و در بیمارستان بستری هستند.

او افزود: «با فاجعه صبح امروز، متأسفانه در مجموع بیست پناهجو از ابتدای سال تاکنون که سعی می‌کردند با یک قایق کوچک خود را به بریتانیا برسانند، جان خود را از دست داده‌اند.»

این مقام دولتی تاکید کرد که مسئولان این حادثه «شبکه‌های جنایتکار هستند که پناهجویان را در معرض خطر غیرضروری قرار می‌دهند، از این طریق که آنها پناهجویان را در یک قایق و بیش از ظرفیت قایق سوار می‌کنند و در شرایط جوی بسیار نامساعد مانند امروز صبح به دریا می‌روند. این قطعاً خطر مرگ را به همراه دارد.»

به گفته فرمانده بولونی سور مر، در قایق حادثه دیده، فقط یک پناهجو جلیقه نجات به تن داشت و تنها چند نفر تیوپ لاستیک داشتند. همچنین موتور این قایق‌ها توان کافی ندارد و خطر غرق شدن را افزایش می‌دهد.

گیرت لو برا، دادستان این منطقه به رسانه‌ها گفت که یک پرونده تحقیقات قضایی با طرح اتهام کمک به اقامت غیرقانونی خارجیان که منجر به خطر مرگ آنها می‌شود علیه باندهای غیرقانونی سازمان‌یافته، گشوده است.

او افزود که این اقدامات ماهیت مجرمانه دارند و مرتکبان آن به ۱۵ سال حبس کیفری محکوم می‌شوند.

وزیر کشور جدید بریتانیا، ایوت کوپر، این حادثه را «وحشتناک» خواند و در شبکه اجتماعی ایکس متعهد شد که با شرکای بین‌المللی بریتانیا «برای تعقیب و نابودی شبکه‌های خطرناک قاچاق» اقدام کند.

اما با وجود تعقیبات قضایی، بر اساس آمار رسمی بریتانیا ، از ابتدای سال جاری میلادی تا اواسط ماه گذشته میلادی، بیش از ۱۲ هزار پناهجو اغلب از فرانسه به طور غیرقانونی به سواحل بریتانیا رسیده‌اند.

این آمار نشان‌دهنده افزایش ۱۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

چهار پناهجویی که روز جمعه جان باختند از ملیت‌های «سومالیایی، اریتره‌ای و اتیوپیایی» بوده‌اند، اما پیشتر چندین پناهجوی ایرانی نیز در این مسیر جان خود را از دست داده‌اند.

بریتانیا اعلام کرده که در سال گذشته میلادی پناهجویان ایرانی‌ پس از افغان‌ها، دومین گروه بزرگ پناهجویانی بودند که از کانال مانش عبور کردند و خود را به سواحل بریتانیا رساندند.

در سال ۲۰۲۱، ۲۷ مهاجر، عمدتا کردهای ۷ تا ۴۶ ساله، در کانال مانش غرق شدند که مرگبارترین سال کانال مانش را در سال‌های اخیر رقم زدند.

بر اساس گزارش‌های خبرگزاری فرانسه، شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا؛ م.ت/س.ن
XS
SM
MD
LG