لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۳

محمد اسلامی: اختیار داریم که بازرس‌های آژانس را بپذیریم یا نپذیریم


رئیس سازمان انرژی اتمی ایران کاهش دسترسی بازرسان آژانس در ایران را رد کرد و گفت دسترسی‌هایی که به آن اشاره می‌شود مربوط به برجام بود اما در شرایط فعلی فقط ان‌پی‌تی و پادمان ملاک است و «اختیار داریم که بازرس‌های آژانس را بپذیریم یا نپذیریم».

محمد اسلامی شامگاه شنبه دهم شهریور در شبکه خبر تلویزیون جمهوری اسلامی بار دیگر از آنچه «مزاحمت نظام استکباری برای جمهوری اسلامی» خواند انتقاد کرد.

او با اشاره به گزارش اخیر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در رسانه‌ها بازتاب یافت گفت: «در گزارش می‌نویسند که دسترسی‌مان را به دوربین‌ها از دست داده‌ایم؛ این مال برجام است».

به گفته او پس از خروج آمریکا از برجام و اقدام ایران در کاهش تعهدات خود، رابطه فعلی آژانس با ایران دیگر «رابطه برجام نیست» بلکه «بر اساس عضویت ان‌پی‌تی و پادمان است».

دو روز پیش رسانه‌های بین‌المللی گزارش دادند که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در گزارش محرمانه خود به شورای حکام این نهاد از افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده نزدیک به سطح تسلیحاتی در ایران خبر داده است.

آقای گروسی در گزارش خود همچنین به موضوع کاهش دسترسی‌های بازرسان و پابرجا بودن سوالات قبلی اشاره کرد.

در واکنش به این گزارش، محمد اسلامی به تلویزیون جمهوری اسلامی گفت که بر اساس چارچوب ان‌پی‌تی «ما اختیار داریم که بازرس را بپذیریم یا نپذیریم، این اختیار قانونی ما ست، فشار و سیاسی و زور که نیست».

آقای اسلامی افزود: «شما در برجام باش، شما به تعهداتت عمل کن، ما هم به تعهداتمان عینا عمل می‌کنیم».

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که عباس عراقچی، وزیر خارجه جدید ایران، در دو هفته اخیر چند بار تاکید کرد برجام قابل احیا نیست.

او با این حال سوم شهریور بدون اشاره به جزییات از «اَشکال دیگری برای توافق» سخن گفت.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در گزارش اخیر خود به شورای حکام همچنین اظهار امیدواری کرد که به زودی بتواند در تهران با مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران، دیدار کند و دو طرف در «دیالوگی سازنده» به «نتایجی ملموس» دست یابند.

با این حال محمد اسلامی بدون ارائه زمان مشخص، درباره تاریخ این سفر گفت: «هر موقع برنامه تنظیم شد».

او گفت سفیر ایران در آژانس با رافائل گروسی دیدار کرده و «قرار شده که معاونین ما و ایشان برنامه را مرور بکنند».

مقام‌های جمهوری اسلامی همواره بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران تاکید کرده و گفته‌اند به دنبال تولید سلاح هسته‌ای نیستند؛ با این حال مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش از این در گزارش‌های خود تصریح کرده است غنی‌سازی اورانیوم با غلظت نزدیک به سطح تسلیحاتی بجز در کشورهای دارای تسلیحات هسته‌ای انجام نشده است.

XS
SM
MD
LG