لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۸

محسنی اژه‌ای: محمود بهشتی به دلیل«جرم امنیتی» به پنج سال زندان محکوم شد


غلامحسین محسنی اژه ای،
غلامحسین محسنی اژه ای،

سخنگوی قوه قضاییه ایران دلیل بازداشت ساسان آقایی و یغما فشخامی، دو روزنامه نگار زندانی را «اتهامات امنیتی» ذکر کرد و گفت که محمود بهشتی، سخنگوی کانون صنفی معلمان استان تهران، نیز به دلیل«جرم امنیتی» به پنج سال زندان محکوم شده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، غلامحسین محسنی اژه ای، روز یک شنبه، ۲۶ شهریور، در نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره بازداشت محمود بهشتی مدعی شد که افراد در ایران به دلیل فعالیتهای صنفی و یا مذهب خود «بازداشت نمی شود».

وی اضافه کرد:« اینکه مثلا بگویند فردی به عنوان بهایی بودن، خبرنگار یا معلم بودن بازداشت شده اند ، درست نیست؛ ... فرد به عنوان حرفه و مذهب خاص بازداشت نمی شود».

سخنان آقای محسنی اژه ای درحالی بیان شده است که پس از پیروزی انقلاب ۵۷ در ایران، صدها بهایی زندانی و تعدادی از آنان نیز اعدام شده اند.درسالهای گذشته همچنین تعدادی از بهاییان، نوکیشان مسیحی،یهودیان و زرتشتیان در ایران بازداشت شده اند.

سخنگوی قوه قضاییه همچنین اعلام کرد که محمود بهشتی به دلیل«جرم امنیتی» به پنج سال زندان محکوم و این حکم قطعی شده است.

با وجود تصویب قانون «جرم سیاسی» در ایران،مقامات جمهوری اسلامی همچنان درباره اتهامات فعالان سیاسی،روزنامه نگاران و فعالان صنفی زندانی عبارت«اتهام امنیتی» را به کار می برند.

محمود بهشتی، سخنگوی کانون صنفی معلمان، روزسه شنبه، ۲۱ شهریور، در خانه خود بازداشت شد.

ماموران دادستانی روز دوشنبه ششم شهریور ماه در تماس تلفنی از آقای بهشتی خواسته بودند که خود را به دادستانی معرفی کند اما اوحکم خود را «غیر قانونی» خوانده و اعلام کرده بود که به زندان بازنخواهد گشت.

کانون صنفی معلمان استان تهران با اعتراض به بازداشت آقای بهشتیِ ، سخنگوی این کانون، خواستار آزادی «بی‌قید و شرط» همه معلمان «دربند، تبعیدی و تحت حکم» شده است.

این کانون از جمله خواستار آزادی اسماعیل عبدی و محسن عمرانی و لغو حکم تبعید علی‌اکبر باغانی شده‌است.

این گروه صنفی در بیانیه خود تاکید کرده که «به‌رغم وعده‌های داده شده و برخلاف نص صریح قانون اساسی فرهنگ امنیتی بر خلاف وعده‌های رئیس جمهور، تمام فعالیت کنشگران صنفی را تحت تأثیر قرار داده‌است».

سخنگوی قوه قضاییه همچنین درباره بازداشت ساسان آقایی و یغما فخشامی نیز گفت که اتهام این دو روزنامه نگار«امنیتی» است و « این پرونده در دادسرا در حال رسیدگی است».

ساسان آقایی،معاون سردبیر روزنامه اعتماد، روز ۲۱ مرداد بازداشت شد و از آن تاریخ در بند ۲۴۱ زندان اوین متعلق به حفاظت اطلاعات قوه قضاییه در انفرادی به سر می برد.یغما فشخامی دیگر روزنامه نگار زندانی نیز عصر روز ۳۰ مرداد امسال بازداشت شد.

سازمان دید‌بان حقوق بشر از مسئولان جمهوری اسلامی ایران خواسته که ساسان آقایی و یغما فشخامی را «فورا آزاد یا محاکمه عادلانه‌ای برای آنان برگزار کنند».

به گفته این سازمان،قوه قضائیه و نهادهای امنیتی این دو روزنامه نگار را « بدون اتهامی واضح» در بازداشت نگاه داشته‌اند.

با این حال شعبه دوم دادسرای رسانه روز سه شنبه، ۲۱ شهریور، قرار بازداشت موقت ساسان آقایی را به مدت یک ماه دیگر تمدید کرد.

رضا معینی، مسئول میز ایران در گزارشگران بدون مرز،‌ این بازداشت‌ها را نشان‌ دهنده آغاز دور جدیدی از سرکوب روزنامه‌نگاران در ایران می‌داند.

ادامه بازداشت روزنامه نگاران در ایران درحالی است که برخی از روزنامه نگاران زندانی درسالهای گذشته در مدت زندان سلامتی خود را از دست داده اند.

علیرضا رجایی، روزنامه‌نگار و از فعالان ملی – مذهبی، پس از عمل جراحی، چشم راست و بخشی از ماهیچه و استخوان‌های سمت راست صورتش را از دست داده است.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران «غفلت» از درمان علیرضا رجایی در زندان را «غیرقابل قبول و نقض شدید حقوق بشر» خوانده و از جمهوری اسلامی خواسته ضمن پذیرش مسئولیت اتفاق رخ داده برای این روزنامه‌نگار، نسبت به درمان دیگر روزنامه‌نگاران زندانی از جمله احسان مازندرانی اقدام کند.

ملیحه حسینی، ‌همسر احسان مازندرانی، در توئیتی درباره وضعیت همسرش نوشته که «معده‌اش چيزی جز آب قبول نمی‌كند و دادستان حتی اجازه مرخصی استعلاجی هم نمی‌دهد».

احسان مازندرانی، روزنامه‌نگار زندانی، پیش از این در اعتراض به مواردی چون بازداشت غیرقانونی و یا بدرفتاری ماموران زندان چندین بار اعتصاب غذا کرده بود.

عیسی سحرخیز و آفرین چیت‌ساز که آبان سال ۹۴ به همراه احسان مازندرانی دستگیر شده بودند همچنان زندانی هستند.

درهمین حال به گزارش وب سایت کانون مدافعان حقوق بشر،آفرین چیت‌ساز،روزنامه نگار زندانی در اعتراض به ممانعت از آزادی‌اش در تاریخ اعلام شده از سوی قوه قضاییه، از روز ۱۲ شهریور اعتصاب غذا کرده است.

براساس این گزارش،دفتر دادستانی زمان بستری بودن خانم چیت ساز در بیمارستان را جزو زمان زندان او محسوب نکرده است.

XS
SM
MD
LG