لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۳ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۳

شمار تلفات حملات مسلحانه در بلوچستانِ پاکستان از ۷۰ نفر گذشت


بقایای دو وسیله نقلیهٔ سوخته در محل تیراندازی شبه‌نظامیان در استان بلوچستان پاکستان
بقایای دو وسیله نقلیهٔ سوخته در محل تیراندازی شبه‌نظامیان در استان بلوچستان پاکستان

مقامات پاکستان می‌گویند در حملات شبه‌نظامیان جدایی‌طلب به ایستگاه‌های پلیس، خطوط راه‌آهن و یک بزرگراه‌ در استان بلوچستان و پاسخ نیروهای امنیتی این کشور به آن‌ها، دستکم «۷۳ نفر» کشته شده‌اند.

محسن نقوی، وزیر کشور پاکستان، روز دوشنبه پنجم شهریور با بیان اینکه «این حملات یک برنامه‌ریزی دقیق برای ایجاد هرج‌ومرج در پاکستان است»، در بیانیه‌ای اعلام کرد نیروهای امنیتی موفق به کشتن ۱۲ شبه‌نظامی شده‌اند.

ارتش پاکستان نیز ساعاتی پس از آن اعلام کرد «۲۱ شبه‌نظامی» در این حملات کشته شدند.

مشخص نیست آمار ارائه شده از سوی ارتش پاکستان شامل آمار اعلام شده از سوی وزیر کشور نیز می‌شود یا خیر.

ارتش همچنین اعلام کرد در حملات دیروز «۱۴ پلیس و سرباز» نیز جان باخته‌اند.

سرفراز بگتی، وزیر ایالت بلوچستان، ساعاتی پس از بیانیه ارتش اعلام کرد مجموع آمار افراد غیرنظامی کشته‌شده در این حملات به ۳۸ نفر افزایش یافته است.

مقامات محلی پیش از این اعلام کرده بودند در مرگبارترین حمله که به یک بزرگراه اصلی در استان بلوچستان صورت گرفت، ۲۳ نفر کشته شده‌اند.

آقای بگتی در ادامه گفت این افراد از اتوبوس بیرون کشیده شده و در برابر چشمان اعضای خانوادهٔ خود کشته شدند.

او همچنین اعلام کرد برای مقابله با شبه‌نظامیان و جلوگیری از هماهنگی آن‌ها خدمات اینترنت موبایل در این منطقه محدود شده است.

در این حادثه همچنین ۳۵ وسیلهٔ نقلیه به آتش کشیده شدند.

نجیب‌الله کاکر، یکی از مقامات منطقهٔ موسی‌خیل در این استان، به خبرگزاری فرانسه گفت این شبه‌نظامیان «خودروهایی که به پنجاب رفت‌وآمد داشتند را بازرسی کرده و افراد اهل پنجاب را شناسایی و به ضرب گلوله گشتند.»

در حالی که وزارت کشور پاکستان می‌گوید افراد کشته‌شده اکثراً «کارگر پنجابی» و غیرنظامی بودند، ارتش آزادی‌بخش بلوچستان اعلام کرد شبه‌نظامیانش پرسنل نظامی را که با لباس غیرنظامی سفر می‌کردند، هدف قرار داده‌اند.

به گفتهٔ مقامات محلی در حمله‌ای دیگر از سوی «ارتش آزادی‌بخش بلوچستان» به یک پل راه‌آهن نیز جسد «شش نفر» که هویت آن‌ها مشخص نشده، کشف شده است.

این پل بخشی از خط راه‌آهنی است که پایتخت استان بلوچستان را به سایر مناطق پاکستان و همچنین همسایهٔ این کشور، ایران، متصل می‌کند. بر اثر این حمله عبور و مرور قطارها به حالت تعلیق در آمده است.

همچنین در حمله این شبه‌نظامیان به یک ایستگاه پلیس در بلوچستان دستکم ۱۰ نفر شامل «شش نیروی امنیتی، سه غیرنظامی و یک بزرگ طایفه» کشته شدند.

ارتش آزادی‌بخش بلوچستان با انتشار بیانیه‌ای که برای رسانه‌ها ارسال شد، ادعا کرد حملات دیگری از جمله حمله به یک پایگاه بزرگ شبه‌نظامی را انجام داده است، هرچند مقامات پاکستانی هنوز این حملات را تایید نکرده‌اند.

در این بیانیه همچنین اعلام شد چهار بمب‌گذار انتحاری از جمله یک زن به یک پایگاه شبه‌نظامیان در منطقهٔ بندری گوادر در جنوب پاکستان حمله کرده‌اند. این بندر به عنوان «دالان اقتصادی چین و پاکستان» مشهور است.

مقامات پاکستان انفجارهای انتحاری را تأیید نکرده‌اند اما سرفراز بگتی، وزیر استان بلوچستان،‌ گفته سه نفر در این پایگاه کشته شده‌اند.

ارتش آزادی‌بخش بلوچستان یک گروه شبه‌نظامی و بزرگ‌ترین گروه از چندین گروه شورشی قومیتی است که دهه‌ها است در بلوچستان با دولت مرکزی می‌جنگند و ادعا می‌کنند منابع گاز و معادن بلوچستان به طور ناعادلانه مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند.

این گروه خواستار خروج چین از این استان و خودمختاری بلوچستان است.

با این حال شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، قول داده که نیروهای امنیتی این حملات را تلافی کرده و مسئولان این حملات را به دست عدالت بسپارد.

بلوچستان که با ایران و افغانستان مرز مشترک دارد، بزرگ‌ترین استان پاکستان از نظر مساحت است و دارای معادن غنی است.

با این حال این استان کم‌جمعیت‌ترین استان پاکستان است که به دلیل عدم دسترسی به منابع و توسعه‌ نیافتن، با فقر شدید دست و پنجه نرم می‌کند.

بر اساس گزارش‌های رویترز، خبرگزاری فرانسه و رادیوفردا/پ.م/ع.م
XS
SM
MD
LG