لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۵

«برخورد خشونت‌آمیز گشت ارشاد» موضوع سؤال نمایندگان از وزیر کشور


پروانه سلحشوری (راست) یادآور شده که سؤال این نمایندگان روز یکشنبه دوم اردیبهشت به هیئت رئیسه مجلس ارائه می‌شود.
پروانه سلحشوری (راست) یادآور شده که سؤال این نمایندگان روز یکشنبه دوم اردیبهشت به هیئت رئیسه مجلس ارائه می‌شود.

رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی از سؤال جمعی از نمایندگان از وزیر کشور درباره برخورد خشونت‌آمیز ماموران گشت ارشاد با زنان خبر داده است.

پروانه سلحشوری در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا یادآور شده که سؤال این نمایندگان روز یکشنبه دوم اردیبهشت به هیئت رئیسه مجلس ارائه می‌شود.

خانم سلحشوری پیشتر تأکید کرده بود که «مأموران نیروی انتظامی حق اعمال خشونت ندارند» و موضوع برخورد گشت ارشاد با زن جوان را پیگیری خواهد کرد.

این اظهار نظر پس از آن بود که ویدئویی از برخورد خشونت‌بار یک مأمور زن گشت ارشاد با زنی که به باور او دارای حجاب مناسب نبود در یکی از پارک‌های تهران منتشر شد.

به دنبال انتشار این ویدئو٬ آقای رحمانی فضلی دستور داده بود درباره این نحوه برخورد که «نامتعارف» نامیده شده٬ یک «بررسی جامع» صورت گیرد و تا روز شنبه اول اردیبهشت٬ گزارش آن به او ارائه شود.

به گزارش رسانه‌ها در ایران٬ او که جانشین رهبر جمهوری در نیروی انتظامی جمهوری اسلامی است٬ پس از وصول و ملاحظه گزارش٬ خواستار «رسیدگی کامل به تخلفات انجام شده توسط خاطی» شده و افزوده که «اقدام خلاف قانون فرد مامور هم با سرعت در حوزه تخلفات انتظامی مورد بررسی و اقدام قانونی لازم صورت گرفته و نتیجه گزارش شود».

آقای رحمانی فضلی در یادداشتی خطاب به رئیس دفتر جانشینی آیت‌الله علی خامنه‌ای در امور ناجا٬ افزوده است که «اقدامات معدود نیروها خارج از حوزه اختیارات و قانون موجب خدشه‌دار شدن تلاش و زحمات همه نیروها می‌شود».

وزیر کشور دولت حسن روحانی در حالی اقدامات خشونت‌بار یا «نامتعارف» در ادبیات جمهوری اسلامی را «معدود» نامیده که پس از انتشار این ویدئو٬ زنان بسیاری در شبکه‌های اجتماعی از تجربیات مشابه خود به ویژه در زمینه خشونت کلامی و استفاده از الفاظ رکیک از سوی مأموران گشت ارشاد خبر دادند.

به دنبال انتشار این ویدئو که برخی فعالان حزب‌الله٬ آن را «برنامه‌ریزی» شده و «تصنعی» می‌دانستند٬ معصومه ابتکار، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نیز در توئیتر نوشت که «این رفتار چه توجیهی دارد؟ دایره عمل یک مامور حتی در صورت اهانت به وی تا کجا است؟»

خانم ابتکار افزود بود که «به شدت این برخورد را محکوم و پیگیری می‌کنم این رفتارهای خشن و غیردینی در شأن هیچ انسانی نیست».

شهیندخت مولاوردی، دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی نیز در توئیتر نوشته بود که «انتشار کلیپ نحوه برخورد ماموران پلیس زن با مقوله بدپوششی و شیوه ارشاد آنها، بیش از پیش ضرورت تغییر رویکرد نهادهای فرهنگی و انتظامی از باید به باور، از تبلیغ به تعمیق، از ظاهر به معنا و از فعالیت محوری به اثربخشی که از برنامه‌های فرهنگی دولت یازدهم بود»٬ را نشان می‌دهد.

لعیا جنیدی، معاون حقوقی حسن روحانی نیز کتک زدن یک دختر از سوی مأموران گشت ارشاد را «مغایر اصول مختلف قانون اساسی» خوانده و گفته که این مأموران مرتکب «اعمال مجرمانه» از جمله «تعرض به حیثیت، توهین و ضرب» شده‌اند.

روز اول اردیبهشت نیز به دنبال حضور وزیر کشور و فرمانده ناجا در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی٬ سخنگوی این کمیسیون٬ ارتباط آن را با برخورد خشونت‌بار مأمور گشت ارشاد با یک زن رد کرد.

حسین نقوی‌حسینی گفته بود که «این کمیسیون نشست‌های مستمر و دوره‌ای با دستگاه‌های امنیتی، نظارتی و سیاسی به ویژه وزارتخانه‌های امور خارجه، دفاع و اطلاعات دارد».

این نماینده اصولگرا اضافه کرده که «یکی از مأموران ناجا به وظیفه خود عمل کرده و تذکری داده است اما مسئولان به حمایت از مجرمی که کشف حجاب کرده، پرداختند حال آنکه نسبت به مسئولیت خود در جامعه دینی باید پایبند باشند».

اما در حالی که این نماینده مجلس بیش از ۹۰ درصد مأموران ناجا را «خوش‌برخورد» توصیف کرده٬ یک نماینده دیگر مجلس شورای اسلامی عملکرد گشت ارشاد را زیر سؤال برده و خواستار «پایش» آن شده است.

زهرا ساعی در گفت‌و‌گو با ایلنا گفته است: «نیروی انتظامی باید یک پایش درخصوص گشت ارشاد داشته باشد. امروز این گشت برای نسل جدید ما خوشایند و مثبت نیست».

به گفته خانم ساعی٬ «از دهه هشتاد گشت ارشاد به وجود آمده است باید یک رصدی انجام دهند که آیا به اهداف خود رسیده‌اند؟ کارکردهایش مناسب است؟ بازخورد درست و مثبت داشته است؟»

او با اشاره به قصد شماری از نمایندگان مجلس در این زمینه از وزیر کشور نیز افزوده که «نیروی انتظامی باید درباره دو نکته توضیح دهد؛ نخست اینکه چرا این اتفاق افتاده است و کار به این جا کشیده است و سپس این که یک برخورد قاطع و صریح با خاطیان انجام شود».

برخورد خشونت‌آمیز مأمور پلیس با این زن٬ اندکی پس از آن صورت گرفت که حسین رحیمی٬ فرمانده نیروی انتظامی تهران، به معترضان به حجاب اجباری هشدار داد که پلیس «هیچ تعارفی» در برخورد با آنها ندارد.

رهبر جمهوری اسلامی نیز معترضان به حجاب اجباری را که به «دختران خیابان انقلاب» مشهور شده‌اند، «فریب‌خورده» خوانده و حرکت آنها را «حقیر» و نتیجه «تبلیغات پرحجم دشمنان و هزینه‌های سرسام‌آور آنان» دانسته بود.

با استفاده از گزارش‌های ایرنا٬ ایسنا٬ ایلنا و رادیو فردا؛ ب.ب./م.ا.
XS
SM
MD
LG