لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۵

مقامات روسیه و ایران به کنفرانس امنیتی مونیخ «دعوت نشده‌اند»


کنفرانس امنیتی مونیخ امسال در روزهای ۱۶ تا ۱۸ فوریه (۲۷ تا ۲۹ بهمن) در شهر مونیخ برگزار خواهد شد
کنفرانس امنیتی مونیخ امسال در روزهای ۱۶ تا ۱۸ فوریه (۲۷ تا ۲۹ بهمن) در شهر مونیخ برگزار خواهد شد

رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ روز سه‌شنبه ۱۷ بهمن خبر داد که مقام‌های روسیه و ایران به‌دلیل عدم مشارکت در گفتمان واقعی و سازنده امسال به این کنفرانس دعوت نشده‌اند.

کنفرانس امنیتی مونیخ که هر سال با شرکت مقامات و کارشناسان امنیتی جهان برگزار می‌شود و گاهی تحت عنوان «داووس امنیتی» از آن یاد می‌شود امسال در روزهای ۱۶ تا ۱۸ فوریه (۲۷ تا ۲۹ بهمن) در شهر مونیخ برگزار خواهد شد.

جلسات امسال این کنفرانس حدود ۱۰ روز قبل از سومین سالگرد شروع تهاجم نظامی روسیه به اوکراین و حدود چهار ماه پس از شروع جنگ در نوار غزه برگزار می‌شود که بی‌ثباتی در خاورمیانه را به شدت افزایش داده است.

کریستف هویسگن، رئیس این کنفرانس، ابراز امیدواری کرد که علاوه بر این دو مورد بحران‌های بشری دیگر که توجه کم‌تری جلب کرده‌اند، مثل جنگ ۱۰ ماهه در سودان که موجب آوارگی بیش از یک میلیون نفر شده است، دراین جلسات مورد بحث قرار بگیرند.

او به خبرگزاری رویترز گفت که به عنوان نمونه در جلسات سال گذشته این کنفرانس مقامات آمریکایی و چینی پس از مدت‌ها با یکدیگر گفتگو کردند که زمینه مذاکرات بیشتر بین دو کشور را فراهم کرد.

آقای هویسگن که سال‌ها مشاور سیاست خارجی آنگلا مرکل، صدراعظم پیشین آلمان بود، افزود: «ما امیدواریم که جلسات امسال نیز فرصت مناسبی برای برداشتن گام‌های کوچکی نظیر این فراهم کند.»

او درعین حال ابراز امیدواری کرد که مقام‌های ارشد چینی در جلسات امسال نیز شرکت کنند. سال گذشته وانگ یی، دیپلمات ارشد چین، در این کنفرانس حضور داشت.

آقای هویسگن به خبرگزاری آلمان گفت مقام‌های روسیه و ایران به‌دلیل نشان ندادن تمایل جدی به گفتمان به جلسات امسال کنفرانس امنیتی مونیخ دعوت نشده‌اند. ولی نهادها و سازمان‌های غیردولتی از هر دو کشور دعوت شده‌اند.

رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ که در ماه اکتبر به‌دلیل هشدار در مورد پیامدهای حمله نظامی اسرائیل به نوار غزه از سوی سفیر این کشور در آلمان به شدت مورد انتقاد قرار گرفت، پیش‌بینی کرد که مقام‌های ارشد اسرائیلی در این جلسات شرکت خواهند کرد.

آقای هویسگن افزود که دولت آلمان در برخورد با اسرائیل در وضعیت دشواری قرار دارد. از یک سو به امنیت اسرائیل متعهد است ولی از سوی دیگر در مورد مسائل گوناگون با رهبری فعلی اسرائیل اختلاف دارد و در نتیجه رایزنی‌های دو جانبه بین دو دولت را تعلیق کرده است.

او ضمن ستایش از حمایت موثر آلمان از اوکراین که پس از آمریکا دومین تامین‌کننده کمک‌های نظامی به کی‌یف است افزود که در مورد اهمیت افزایش بودجه نظامی آلمان و نحوه تامین این بودجه باید بحث‌های بیشتری در سطح جامعه صورت بگیرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG