لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۰

شکایت دختر نوجوان زخمی‌شده به‌ دست گشت ارشاد «به جایی نرسیده است»


صورت زخمی نفس حاجی شریف، و ماموران گشت ارشاد در صحنه سمت چپ
صورت زخمی نفس حاجی شریف، و ماموران گشت ارشاد در صحنه سمت چپ

مادر یکی از دختران نوجوانی که تیرماه امسال در تهران در ارتباط با حجاب اجباری با ضرب‌ و شتم شدید مأموران بازداشت شد، در گفت‌وگویی تازه خبر داد که با گذشت دو ماه و نیم از این واقعه، مسئولان حتی جلسه دادگاه این پرونده را نیز برگزار نکرده‌اند.

او همچنین خبر داد که دخترش از آن زمان دچار اضطراب و استرس شدید شده و افزود که دخترش «از خانه بیرون نمی‌رود» و «مدام از من می‌خواهد از ایران برویم.»

تصاویر ویدئویی که روز ۱۶ مرداد امسال منتشر شد اما گفته شد که مربوط به تیرماه است، حاکی از برخورد نیروهای طرح موسوم به «نور» با دو دختر نوجوان در خیابان وطن‌پور شمالی تهران است و نشان می‌دهد که مأموران این دو دختر را که روسری بر سر ندارند با ضرب‌وشتم بازداشت می‌کنند.

مریم عباسی، مادر یکی از دو دختر یادشده به نام نفس حاجی‌شریف که ۱۴ سال دارد، روز دوشنبه ۱۹ شهریور در گفت‌وگو با روزنامه «اعتماد» از بی‌اعتنایی دستگاه قضایی برای پیگیری این پرونده سخن گفت.

او در شرح ماجرا گفت: «وقتی رسیدم، دیدم صورت دخترم زخمی و خونی است. گردنش کبود شده و جای چنگ در جای‌جای بدنش وجود دارد. لباس‌هایش پاره‌پاره و او برای اینکه پیراهنش نیفتد، آن را گره زده است. حیرت‌آور اینکه بدون روسری جلوی آن همه مرد، بی‌حال نشسته بود.»

به گفته خانم عباسی، مأموران برای اینکه فیلم‌های ون باعث محکومیت آنها نشود ابتدا نفس حاجی‌شریف را «در یک ون و سپس در خودروی دوم قرار دادند.»

مادر نفس حاجی‌شریف در ادامه توضیح داد که «بلافاصله به همه نهادهای قانونی شکایت کردم ... و اکنون دو ماه و نیم است که من و وکیلم در حال رفت و آمد هستیم. اما نتیجه‌ای نگرفته‌ایم.»

به گفته خانم عباسی، «بعد از دو ماه و نیم، یک جلسه دادگاه‌مان برگزار نشده، اما یکی از مأموران خانم که نفس را گرفته، مدت‌ها بعد ادعا کرده انگشتش دررفته، بلافاصله برای او وقت دادرسی تشکیل داده‌اند.»

او تأکید کرد که در رابطه با پرونده دخترش، «پلیس امنیت به دستور قضایی پاسخ نداده و حتی فیلمی که مأمور انتظامی با هندی‌کم گرفته و در فیلم مشخص است، را ارائه نمی‌کنند.»

آن بخش از تصاویر ویدئویی که روز ۱۶ مرداد از ضرب‌وشتم این دو دختر نوجوان در خیابان وطن‌پور شمالی تهران منتشر شد، خشم و ناراحتی بسیاری از کاربران فارسی‌زبان شبکه‌های اجتماعی را به‌دنبال داشت که بسیاری از آن‌ها مسعود پزشکیان را خطاب قرار داده و وعده‌های او برای پایان دادن به این برخوردها را یادآوری کرده‌اند.

رئیس‌جمهور ایران در جریان مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری امسال بارها از گشت ارشاد و برخورد با زنان و دختران ایرانی به‌دلیل تن ندادن به حجاب اجباری انتقاد کرد و طرح‌های مختلف حکومت در این راستا را به چالش کشید.

او از جمله دربارهٔ یکی از این کارزارهای مقابله با زنان و دختران که عنوان «طرح نور» را بر خود دارد گفته بود که این طرح «جامعه ما را به سمت سیاهی می‌برد».

اما با گذشت دو ماه و نیم از ضرب‌وشتم دو دختر نوجوان توسط مأموران اجرای این طرح در تهران، خبری در مورد توجه مسعود پزشکیان به این پرونده یا کمک به تسریع رسیدگی قضایی به آن منتشر نشده است.

اواخر شهریور ۱۴۰۱ بازداشت مهسا امینی به دست مأموران گشت ارشاد و مرگ او در حین بازداشت اعتراضات گسترده‌ای را در سراسر ایران رقم زد که به جنبش «زن، زندگی، آزادی» شهرت یافت.

آن اعتراضات شاخص‌ترین کارزار علیه حجاب اجباری در ایران بود و بسیاری از خانواده‌ها و نیروهای سنتی در ایران نیز از آن حمایت کردند.

با استفاده از روزنامه اعتماد و گزارش‌های رادیوفردا/ پ. پ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG