لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۸

ناهید تقوی، شهروند ایرانی-آلمانی محبوس در اوین، بار دیگر به شکل موقت آزاد شد


مریم کلارن، دختر ناهید تقوی، زندانی دو تابعیتی، می‌گوید مادرش به‌طور موقت و با پابند الکترونیکی از زندان اوین آزاد شده‌ است.

خانم کلارن روز دوشنبه نهم مهرماه در پستی در شبکه اجتماعی ایکس، تویئتر سابق، با اشاره به آزادی موقت مادرش با پابند الکترونیکی از روز شنبه هفتم مهرماه تاکید کرد که مادرش با این پابند الکترونیکی تنها در محدوده «هزارمتری» اجازه حرکت و جابجایی دارد.

این زندانی دو تابعیتی ایرانی آلمانی پیشتر نیز ۱۹ دی ماه ۱۴۰۲ با مرخصی پزشکی از زندان آزاد شده بود اما زودتر از موعد و در دهم اسفندماه بار دیگر به زندان اوین بازگردانده شد.

دختر ناهید تقوی، پیشتر از شرایط آزادی مادرش با عنوان «حبس خانگی» نام برده و تاکید کرده بود که مراقبت‌های پزشکی از این زندانی سیاسی در طول آزادی موقت به دلیل محدودیت‌های پابند «تقریباً امکان‌پذیر» نبوده است.

خانم تقوی با وجود بیماری‌های متعدد، از دسترسی به خدمات درمانی در زندان محروم بود و مسئولان زندان اوین تا مدت‌ها با مرخصی درمانی او موافقت نمی‌کردند.

او تیرماه ۱۴۰۱ برای اولین بار توانست با مرخصی از زندان بیرون بیاید، اما در آبان‌ماه همان سال مجبور به بازگشت به زندان شد، و پس از آن بود که تنش در روابط ایران و آلمان بالا گرفت.

ناهید تقوی ۶۷ ساله زندانی دوتابعیتی ایرانی-آلمانی است که مهرماه ۱۳۹۹ توسط اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت و بعد از هفت ماه حبس در سلول انفرادی و بازجویی، از سوی دادگاه انقلاب به اتهام مشارکت در یک گروه غیرقانونی به ۱۰ سال و هشت ماه زندان محکوم شد.

جمهوری اسلامی ایران متهم است که با بازداشت غیرقانونی یا «گروگان‌گیری» اتباع کشورهای خارجی از جمله شهروندان دوتابعیتی، برای عملی کردن خواسته‌های خود به دولت‌های خارجی فشار وارد می‌کند.

XS
SM
MD
LG