لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۹

ناسا می‌گوید ماموریت هلیکوپتر «نبوغ» در مریخ پایان یافت


سازمان ملی هوانوردی و فضای آمریکا، ناسا، روز پنجشنبه پنجم بهمن ماه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که هلیکوپتر «نبوغ» به دلیل شکستن یکی از پره‌هایش دیگر توان پرواز ندارد و ماموریت آن در سیاره سرخ، مریخ، پایان یافته است.

در حالی که این هلیکوپتر در حالت ایستاده و در ارتباط با کنترل‌کننده‌های زمینی قرار داشت ، تصاویری از پرواز ۱۸ ژانویه آن که این هفته به زمین ارسال شد نشان می‌دهد که یک یا چند تیغه چرخان آن در هنگام فرود آسیب دیده و دیگر قادر به پرواز نیست.

نبوغ در سال ۲۰۲۱ به اولین هلیکوپتری تبدیل شد که در سیاره‌ای دیگر پرواز کرد . این هلی‌کوپتر، ابتدا به عنوان یک نمایش فناوری برای انجام حداکثر پنج پرواز آزمایشی در مدت ۳۰ روز طراحی شده بود، اما توانست ۷۲ پرواز انجام دهد .

بنابر اعلام سازمان فضایی آمریکا، این هلی کوپتر کاوشگر در طول آخرین پرواز خود در مریخ در هجدهم ژانویه پس از آنکه ارتباطش را با مریخ‌نورد «استقامت» از دست داد، مجبور به فرود اضطراری شد.

به گفته بیل نلسون، مدیر ناسا «سفر تاریخی نبوغ، اولین هواپیما در سیاره دیگر، به پایان رسیده است.»

آقای نلسون گفت: «این هلیکوپتر فوق‌العاده بالاتر و دورتر از آنچه تصور می‌کردیم پرواز کرد و به ناسا کمک کرد غیرممکن‌ها را ممکن کند.»

مدیر ناسا تاکید کرد که این سازمان از طریق مأموریت‌هایی مانند نبوغ، راه را برای پروازهای آینده در منظومه شمسی و اکتشاف هوشمندتر و ایمن‌تر انسان به مریخ و فراتر از آن هموار می‌کند.

به گفته مدیر ناسا، احتمال برخورد پره‌های نبوغ با سطح مریخ وجود دارد.

XS
SM
MD
LG