لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۷

مرگ «محافظ سابق حسن نصرالله» در حمله اسرائیل؛ دو شهروند اسرائیلی در جولان کشته شدند


یاسر قرنبش (سمت چپ) در جوانی محافظ دبیرکل حزب‌الله لبنان بوده است
یاسر قرنبش (سمت چپ) در جوانی محافظ دبیرکل حزب‌الله لبنان بوده است

دیده‌بان حقوق بشر سوریه و گروه حزب‌الله لبنان اعلام کردند در تازه‌ترین حمله اسرائیل به سوریه دست‌کم دو نفر کشته شده‌اند که یکی از آنها از اعضای ارشد این گروه شبه‌نظامی است.

یک منبع نزدیک به حزب‌الله لبنان نیز روز سه‌شنبه ۱۹ تیر به خبرگزاری فرانسه گفت یکی از کشته‌ها محافظ سابق حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان، بوده است. ساعتی بعد حزب‌الله اعلام کرد یاسر نمر قرنبش در این حمله کشته شده است.

همچنین خدمات اورژانس اسرائیل خبر داد در حمله تلافی‌جویانه حزب‌الله به بلندی‌های اشغال‌شده جولان توسط اسرائیل، دو نفر به‌شدت زخمی شدند.

در بیانیه اورژانس اسرائیل آمده بود در پی به صدا درآمدن صدای آژیر در بلندی‌های جولان، امدادگران وضعیت دو نفر را «وخیم» گزارش کرده‌اند.

شبکه تلویزیونی کان اسرائیل سپس خبر داد این دو شهروند بر اثر شدت جراحات جان باختند.

بر اساس این گزارش، راکت شلیک‌شده از خاک لبنان به خودروی در حال حرکت این زوج اسرائیلی اصابت کرده است.

حزب‌الله گفته است سه‌شنبه ده‌ها گلوله کاتیوشا به جولان شلیک کرده است. ارتش اسرائیل اعلام کرد ۴۰ پرتابه از لبنان به سمت این ارتفاعات شلیک شد.

این در حالی است که شبکه العربیه یاسر نمر قرنبش را از اعضای ارشد حزب‌الله، گروه مورد حمایت ایران، معرفی کرده است.

اما خبرگزاری رویترز به نقل از دو منبع امنیتی نوشته است که قرنبش یک عضو میان‌رده حزب‌الله بود که در «انتقال سلاح» برای این گروه نقش داشت.

از زمان شروع جنگ در نوار غزه در روز ۱۵ مهر پارسال، درگیری بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان در حاشیه مرزهای دو کشور تقریباً بدون وقفه ادامه داشته و همزمان حملات هوایی اسرائیل به مواضع و نیروهای این گروه هم در لبنان و هم در سوریه تشدید شده است.

سامی عبدالرحمان، رئیس دیده‌بان حقوق بشر سوریه، درباره حمله روز سه‌شنبه گفت: «در حمله پهپادی اسرائیل به یک خودروی حزب‌الله دست کم دو نفر کشته و یک نفر مجروح شده‌اند.»

یک منبع نزدیک به حزب‌الله لبنان که نخواست نامش در گزارش قید شود به خبرگزاری فرانسه گفت یکی از کشته‌های این حمله از محافظان سابق حسن نصرالله، رهبر این گروه بود.

حزب‌الله لبنان تصاویری از یاسر قرنبش منتشر کرده که نشان می‌دهد او در جوانی محافظ حسن نصرالله بوده است.

از آغاز جنگ داخلی سوریه در سال ۲۰۱۱ اسرائیل صدها حمله در خاک این کشور انجام داده که اهداف آن مواضع و تأسیسات ارتش سوریه یا نیروهای مورد حمایت ایران از جمله حزب‌الله لبنان بوده‌اند.

پس از شروع جنگ در نوار غزه حملات اسرائیل به مواضع حزب‌الله لبنان در خاک سوریه تشدید شده و براساس آمارهای خبرگزاری فرانسه از آن زمان تاکنون دست کم ۲۵ نیروی این گروه در این حملات کشته شده‌اند.

به گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه ماه گذشته اسرائیل یک کاروان تانکرهای حامل سوخت را که از خاک سوریه وارد لبنان شده بود هدف قرار داد.

حزب‌الله لبنان اعلام کرد که سه شبه‌نظامی این گروه در این حمله کشته شده‌اند و یک منبع نزدیک به حزب‌الله لبنان نیز گفت این حمله در ناحیه هرمل، واقع در استان بقاع، در شمال شرقی لبنان روی داده است.

صبح روز سه‌شنبه وزارت دفاع سوریه نیز اعلام کرد که حمله هوایی اسرائیل به نقطه‌ای در نزدیکی شهر بانیاس، واقع در ساحل دریای مدیترانه، خساراتی به جا گذاشته ولی تلفات نداشته است.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه گفت مستشاران نظامی ایرانی در این منطقه مستقر هستند.

دولت و مقامات اسرائیل به ندرت در مورد حملات این کشور به سوریه اظهارنظر می‌کنند ولی در سال‌های اخیر بارها تأکید کرده‌اند که اجازه نخواهند داد ایران حضور نظامی خود را در سوریه گسترش دهد.

تخمین زده می‌شود که در جنگ داخلی سوریه بیش از نیم میلیون نفر کشته و میلیون‌ها نفر نیز در داخل این کشور آواره یا مجبور به مهاجرت به خارج شده‌اند.

حزب‌الله لبنان تقریباً از آغاز جنگ داخلی همچون سایر گروه‌های مورد حمایت ایران در کنار ارتش سوریه جنگیده است.

حسن نصرالله قرار است روز چهارشنبه در مراسم یادبود یکی از فرماندهان حزب‌الله لبنان که هفته گذشته در حمله اسرائیل کشته شد سخنرانی کند.

بر اساس گزارش‌های خبرگزاری فرانسه، العربیه و رادیو فردا؛ ش.ر/ ع.م
XS
SM
MD
LG