لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۰

نصرالله نقش داشتن در انتخاب نخست وزیر عراق را تکذیب کرد


مدتی پس از گزارش یک نشریه درباره موافقت مقتدی صدر با نخست وزیری عادل عبدالمهدی پس از دیدار با حسن نصرالله و قاسم سلیمانی، آقای نصرالله گزارش‌ها درباره ارتباط لبنان با موضوع انتخاب نخست وزیر در عراق را رد کرد.

به گزارش شبکه المیادین حسن نصرالله روز روز جمعه، ۲۷ مهر، در یک سخنرانی همچنین گفت که هیچ توافقی بین ایران و آمریکا درباره انتخاب رییس پارلمان، رییس جمهور و نخست وزیر عراق وجود ندارد.

وی تاکید کرد:«اشخاصی که از تفاهم ایرانی آمریکایی سخن می گویند نادانند».

پیش از این وب‌سایت المونیتور نوشته بود که مقتدی صدر با حسن نصرالله دیدار کرده و قاسم سلیمانی، فرمانده شاخه قدس سپاه پاسداران ایران نیز در این دیدار حضور داشته است.

براساس این گزارش، مقتدی صدر در این دیدار موافقت خود را با نخست‌وزیری عبدالمهدی اعلام کرده است.

مقتدی صدر و هادی العامری رهبران فراکسیون ائتلاف موسوم به سائرون- فتح، در مذاکرات اخیر خود به تفاهم بر سر نخست وزیر عادل عبدالمهدی نزدیک شده‌اند.

در انتخابات پارلمانی عراق ائتلاف «سائرون»، هواداران مقتدی صدر و چند حزب دیگر از جمله حزب کمونیست عراق ۵۴ کرسی، ائتلاف «فتح» به رهبری هادی عامری و وابسته به شبه‌نظامیان شیعی ۴۷ کرسی، ائتلاف «نصر» به رهبری نخست‌وزیر حیدر عبادی ۴۲ کرسی، ائتلاف «دولت قانون» به رهبری نوری مالکی ۲۵ کرسی، به دست آورده‌اند.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، سه‌شنبه سوم مهر در نشست خبری در سازمان ملل متحد گفته بود که عراق مدت‌ها زیر نفوذ ایران بوده و معادلات در آنجا با نظر «آیت‌الله» (علی خامنه‌ای) و قاسم سلیمانی (فرمانده شاخه قدس سپاه پاسداران ایران) رقم می‌خورد اما از زمان روی کارآمدن دولت دونالد ترامپ وضع تغییر کرده و آمریکا خواهان دولتی در عراق است که در فکر منافع ملی این کشور باشد.

دبیر کل حزب الله لبنان همچنین دخالت ایران در تشکیل کابینه دولت لبنان را تکذیب کرد.

وی همچنین گزارش ها درباره دیدار خود با با جبران باسیل وزیر خارجه ورهبر جنبش آزاد میهنی و مطرح کردن موضوع ضرورت تشکیل دولت قبل از تحریم‌های آمریکا علیه ایران را تکذیب کرد.

حسن نصرالله گفت که تشکیل دولت لبنان محدود به رییس جمهور و نخست وزیر است و گروه حزب الله «هرگز خواسته های خود را به جریان های سیاسی لبنان تحمیل نمی کند».

از زمان برگزاری انتخابات پارلمانی در ماه مه در لبنان به دلیل اختلافات بین گروه ها و احزاب حاضر در پارلمان لبنان دولت جدید هنوز تشکیل نشده است.

قاسم سلیمانی شانزدهم اردیبهشت ماه گفته بود که حزب‌الله برای اولین بار ۷۴ کرسی از ۱۲۸ کرسی پارلمان لبنان را کسب و «از حزب مقاومت به دولت مقاومت تبدیل شد».

سعد حریری، نخست وزیر لبنان، از این سخنان ابراز تاسف کرده بود.

انتخابات پارلمانی لبنان که پس از ۹ سال در ماه مه برگزار شد، به بن‌بست سیاسی در این کشور بر سر قانون جدید انتخابات و افزایش طول دوره فعالیت پارلمان پایان داد. موقعیت حزب‌الله لبنان و متحدانش در این انتخابات بهبود یافت.

با استفاده از گزارش‌های المیادین،العالم، المونیتور و رادیو فردا؛ ا.م / ج.
XS
SM
MD
LG