لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۸

دبیرکل ناتو امیدوار است ضدحملات اوکراین، روسیه را مجبور به مذاکره کند


جو بایدن و ینس استولتنبرگ
جو بایدن و ینس استولتنبرگ

ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، روز سه‌شنبه در کاخ سفید به جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، گفت که اوکراین با پشتیبانی غرب در ضدحملات خود به روسیه که با هدف بیرون راندن نیروهای روسی از سرزمین‌های اشغالی انجام می‌شود، پیشرفت داشته‌ است.

وی اظهار داشت: «اوکراینی‌ها در حال پیشروی هستند.»

آقای استولتنبرگ که پیش از اجلاس ماه ژوئیه ناتو در ‌ویلنیوس، پایتخت لیتوانی، به واشینگتن سفر کرده است، توضیحاتی دراین‌باره داد که بلوک غرب چه نگاهی به تلاش‌های اوکراین برای کشاندن روسیه به میز مذاکره دارد.

اوکراینی‌ها اظهارات مثبتی درباره عملیات‌های ضدحمله خود در جبهه‌های شرق و جنوب این کشور داشته‌اند و نسبت به بازپس‌گیری سرزمین خود از ارتش روسیه خوشبین هستند.

دبیرکل ناتو نیز در سخنان خود بر استفاده از این عملیات‌ها به عنوان اهرمی برای مذاکره تاکید کرد.

وی اظهار داشت: «اوکراینی‌ها هر چه سرزمین‌های بیشتری را آزاد کنند، دست پرتری در مذاکرات خواهند داشت.»

بایدن از استولتنبرگ که با پایان یافتن دوره دبیرکلی خود در ناتو در ماه اکتبر از این سمت کناره‌گیری می‌کند، استقبال کرد و گفت که واکنش ناتو به تهاجم روسیه به اوکراین باعث قدرتمندتر شدن این نهاد شده است.

وی عنوان کرد: «ما جناح شرقی ناتو را تقویت کرده‌ایم و نشان داده‌ایم که ناتو از هر وجب خاک خود دفاع خواهد کرد. من یک بار دیگر می‌گویم که تعهد ما به ماده پنج ناتو خدشه‌ناپذیر است.»

استولتنبرگ پیش از این در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گفته بود که این عملیات ضدحمله فعلا در روزهای آغازین خود است و کار دشواری نیز محسوب می‌شود.

رئیس‌جمهور اوکراین روز ۲۰ خرداد از آغاز «ضد حمله و عملیات دفاعی» این کشور برای بازپس‌گیری قلمرو تحت اشغال روسیه خبر داد.

در حالی که جنگ روسیه در اوکراین در شانزدهمین ماه است، ارتش روسیه همچنان بخش‌های وسیعی از شرق، جنوب شرق و جنوب اوکراین را در تصرف و کنترل خود دارد.

با استفاده از گزارش خبرگزاری فرانسه؛ س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG